تاریخ: ۱۷ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۰۴
بازدید: ۳۴۰
کد خبر: ۱۵۳۶۴۳
سرویس خبر : متالورژی و مواد

نکوداشت دکتر حائریان اردکانی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد

می متالز - آیین نکوداشت دکتر علی حائریان اردکانی استاد پیشکسوت رشته متالوژی و مواد دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
نکوداشت دکتر حائریان اردکانی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد

به گزارش می متالز، رییس دانشگاه فردوسی مشهد در این مراسم گفت: دکتر حائریان اردکانی استادی نمونه و چهره ای ارزشمند برای این دانشگاه و جامعه علمی ایران به شمار می‌رود زیرا خدمات و افتخارات او در حوزه علم، پژوهش و مدیریت شهره خاص و عام است.

دکتر محمد کافی افزود: نکوداشت این استاد به منزله بزرگداشت علم، پژوهش و دانش پروری است و باید تلاش شود جوانان این کشور در کنار این بزرگان علمی، بالنده شوند تا در خدمت به کشور توانمند گردند.

رییس دانشگاه تهران نیز گفت: دکتر حائریان اردکانی با ترجمه و تالیف کتاب‌هایی که مورد استفاده استادان و دانشجویان قرار گرفته است در حوزه نشر علم نقش بسیار بزرگی ایفا کرده‌اند که بخشی از ارتقا و توسعه تکنولوژی هر کشور نیز به توسعه علم مهندسی و مواد باز می گردد.

دکتر محمود نیلی احمدآبادی افزود: این حوزه به دلیل آنکه از طرفی به علم و از سوی دیگر به تکنولوژی مرتبط است و همچنین امکان تحولات بسیار را ایجاد می‌کند، دارای ارزش افزوده  بسیاری است.  

وی ادامه داد: دکتر حائریان اردکانی از بانیان دانشکده مهندسی متالوژی و مواد دانشگاه فردوسی مشهد است. او همچنین در حوزه صنعت و تعامل با جامعه و توسعه تکنولوژی نیز بسیار تلاش کرده و به عبارتی نام‌ او با مهندسی متالوژی گره خورده و فرد تعیین کننده‌ای در ساخت قطعات مهندسی به شمار می‌رود.

رییس دانشگاه تهران با اشاره به فعالیت موسسه غیردولتی با مدیریت دکتر حائریان اردکانی گفت: معتقد هستم که فعالیت‌ بخش خصوصی باید گسترش بیشتری پیدا کند زیرا باعث می‌شود بخش دولتی نیز فعال‌تر عمل کند که نتیجه آن  ایجاد رفاه و دوام کشور خواهد بود که همگی آن به توسعه تکنولوژی وابسته است.

وی با اشاره به بزرگداشت دکتر حائریان اردکانی افزود: برگزاری اینگونه مراسم برای تشویق جوانان و مردم بسیار اهمیت دارد زیرا آنچه جوامع و مردم را در یک موقعیت جغرافیایی قرار داده و تبدیل به یک ملت می‌کند، وجود فرهنگ‌های مشترک میان مردم آن سرزمین است. در عین حال وجود و حضور دانشمندان، قهرمانان و اسطوره‌های مردم و به عبارتی افتخار آن  قوم و جمعیت باعث می‌شود در کنار هم برای بقا و حفظ خود تلاش کنند.  

رییس دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: با همت و تلاش این استاد، دانشکده مهندسی در بزرگترین دانشگاه شرق کشور ایجاد شده است.

دکتر حمیدرضا  پوررضا افزود: در عصر پرشتاب فناوری ها، تحول بزرگی در حال شکل گیری است و نقش انسان در این دنیای پیچیده به گونه ای تغییر یافته است که مفاهیم قدرت، ثروت و همچنین روابط دولت، ملت نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: برای ساخت آینده باید به سوی آن هجوم برد و اینگونه می‌توان با تلاش دانشمندان و صنعتگران، آینده متفاوتی ایجاد کرد.

در حاشیه این مراسم تالاری در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد به نام دکتر علی حائریان اردکانی نامگذاری شد.

دکتر علی حائریان اردکانی سال ۱۳۲۵ در شهر اردکان متولد شد.  

وی از سال ۱۳۵۵ تا سال ۱۳۸۵ به مدت ۳۰ سال در دانشگاه فردوسی مشهد به تدریس و تحقیق اشتغال داشت. وی در سال ۱۳۷۲ به اتفاق شادروان دکتر ظهور سعادت و مهندس یوسف ثانی، گروه مهندسی مواد و متالورژی را در دانشکده مهندسی این دانشگاه تاسیس کرد.

عناوین برگزیده