تاریخ: ۲۲ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۲۵
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۱۵۳۹۸۱
سرویس خبر : انرژی
رئیس انجمن سیم و کابل سندیکای صنعت برق:

ظرفیت ۲ میلیارد دلاری بازار صادرات سیم و کابل/ سیگنال دولت عربستان به شرکت‌ها برای تصاحب بازارهای ایران

می متالز - رئیس انجمن سیم و کابل سندیکای صنعت برق معادل صادرات پنج سال گذشته را 100 میلیون دلار عنوان کرد و افزود: این آمار رقم جذابی نیست زیرا ترکیه که حتی یک معدن مس ندارد 2 میلیارد دلار صادر می‌کند. ما به لحاظ قوانین کار و زنجیره تامین در رتبه پایینی قرار داریم.
ظرفیت ۲ میلیارد دلاری بازار صادرات سیم و کابل/ سیگنال دولت عربستان به شرکت‌ها برای تصاحب بازارهای ایران

به گزارش می متالز، علیرضا کلاهی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به رشد 1000 درصدی صادرات سیم و کابل طی دو سال گذشته اظهار داشت: ما طی این مدت توانستیم برندسازی خوبی در کشور عراق داشته باشیم و تنها شرکت تولیدکننده‌ای هستیم که تاییده واردات نفت عراق را گرفته‌ایم و در وندورلیست این کشور قرار داریم.

وی با بیان اینکه در ساختار اقتصادی ایران و بین غول‌های دولتی و خصولتی که مواد اولیه صادر می‌کنند برند بودن کار آسانی نیست، گفت: ما طی 15 سال کار متمرکز در بازارهای صادراتی توانستیم موفقیت خوبی را برای صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا داشته باشیم.

رئیس انجمن سیم و کابل سندیکای صنعت برق تصریح کرد: ما در سال 84 در دوران اوج رشد اقتصادی و زمانی که بازارهای داخلی را داشتیم ریسک جنگ و تخفیف حضور در بازار عراق را پذیرفتیم زیرا پیش‌بینی می‌کردیم که سیکل بودجه‌های عمرانی در ایران سینوسی است و رقم ثابتی ندارد بنا بر این عاقلانه نبود که همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد ایران قرار دهیم. به سختی راه‌ها را یاد گرفتیم و توانستیم برندسازی کرده و رضایت و اطمینان مشتریان را جلب کنیم و نتیجه آن را نیز در سه سال اخیر می‌بینیم.

کلاهی یادآور شد: البته تحریم‌ها منجر به توقف زیادی در کار ما شد ضمن اینکه آسیب‌های زیادی نیز از قِبَل خودتحریمی‌ها دیدیم.

وی ادامه داد: کالای ساخت‌ محور پیچیده است و دوره نقدشوندگی طولانی دارد. در برخی پروژه‌ها در کشور عراق دریافت پول به 270 روز هم رسید و ما در رقابت با رقبای عربستانی و ترکیه‌ای که از بهره‌های پایین برخوردارند، شرایط سختی داشتیم. مثلا عراق علیرغم اینکه اعلام می‌کرد که عربستان منجر به ظهور داعش در این کشور شده اما به خاطر تخفیف‌ها و خطوط اعتباری صفری که دولتشان در اختیارشان قرار می‌داد بعضاً این کشور را ترجیح می‌دادند.

رئیس انجمن سیم و کابل سندیکای صنعت برق با بیان اینکه در ایران تولید هیچ مزبتی نسبی جز انرژی و مواد اولیه ندارد، تصریح کرد: البته در یک صنعت هایتک طراحی و فرآیند ساخت ارزش افزوده ایجاد می‌کند بنا بر این ما از یارانه انرژی برخوردار نیستیم. به لحاظ مزیت مواد اولیه هم بابت سیاست‌های غلط اقتصادی در پله اول متوقف می‌شویم.

کلاهی ادامه داد: علیرغم پیشنهاداتی که برای لغو معافیت مالیاتی مواد خام داده شده هنوز ابتر مانده و باعث شده که صادرکننده به جای در اختیار قرار دادن مواد اولیه به تولیدکننده صادرات را ترجیح بدهد.

وی همچنین گفت: پیشنهاد ما این بود که به صنایع بالادستی حکم کنند به جای قیمت‌گذاری دستوری در مقابل یارانه اولیه، صنایع را به صورت اعتباری در اختیار قرار دهند که اگر این اتفاق بیفتد کاهش قیمت 10 درصدی پیش‌بینی می‌شود و هزینه به سمت هزینه تولید و کاهش تولید بیشتر شده و موانع رقابتی در بازار صادراتی برطرف می‌شود.

رئیس انجمن سیم و کابل سندیکای صنعت برق معدل صادرات پنج سال گذشته را 100 میلیون دلار عنوان کرد و افزود: این آمار رقم جذابی نیست زیرا ترکیه که حتی یک معدن مس ندارد 2 میلیارد دلار صادر می‌کند. ما به لحاظ قوانین کار و زنجیره تامین در رتبه پایینی قرار داریم.

کلاهی با بیان اینکه بازار مهم ما عراق است، اظهار داشت: ترکیه در زمینه صادرات کابل و مس هوشمندانه عمل می‌کند و هیچگاه ما را به بازار خود راه نمی‌دهد.

وی در پاسخ به سوال ایلنا درباره رقبای منطقه‌ای گفت: ما در حال حاضر با کشورهای ترکیه و عربستان رقابت می‌کنیم.

رئیس انجمن سیم و کابل سندیکای صنعت برق با بیان اینکه سال 98، 8 میلیون دلار صادرات داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: این میزان 10 درصد رقم صادرات کابل کشور را شامل می‌شود.

کلاهی یادآور شد: ما تنها شرکتی در ایران هستیم که از صفر تا صد پروژه را می‌توانیم یکجا تامین کنیم. مثلا ستاره خلیج فارس که 60 درصد بنزین کشور را تهیه می‌کند، بزرگترین قرارداد تاریخ تامین کابل صنعت ایران را با ما منعقد کرد.

وی درباره بازار عراق گفت: این کشور به خاطر تهدیدهای آمریکا برای واردات از ایران تا حدی کند شد که امیدواریم با آمدن دولت بایدن، فضا برای ما باز شود. ما نیز پیشنهاداتی برای وزارت نیروی عراق ارسال کردیم که کارها را در قالب EPCF انجام دهیم.

رئیس انجمن سیم و کابل سندیکای صنعت برق درباره فعالیت‌های ترکیه برای تامین برق و تجهیزات مورد نیاز نیروگاهی این کشور بیان داشت: اگر رابطه دو کشور به هم بخورد، با توجه به اینکه بخشی از پروژه‌ها مربوط به رابطه‌های سیاسی دو کشور است، بازار ما نیز دچار مشکل می‌شود. البته پشتیبانی دولت و سفارت ایران در بغداد کمک بسیاری برای حضور ما در بازار عراق بوده است.

کلاهی درباره مهمترین بازارهای صادراتی کابل ایران گفت: افغانستان، ترکمنستان، عمان و حتی ما در عربستان که بزرگترین سازنده کابل منطقه است، پروژه بزرگ پتروشیمی را داریم اما در دوران تحریم محدود شدیم. قزاقستان، ترکمنستان، سریلانکا، آذربایجان، ارمنستان، قبرس و ونزوئلا کشورهایی بودند که در دوران تحریم از دست رفتند.

وی درباره احتمال دامپینگ از سوی دیگر کشورها بیان داشت: در حوزه کالاهای ساخته شده، دامپینگ معنا ندارد هرچند دولت عربستان به شرکت‌های این کشور سیگنال داده که بازارهای ایران را بگیرند و پول صفر درصد در اختیارشان قرار داده است.

رئیس انجمن سیم و کابل سندیکای صنعت برق درباره مشکل تحریم و مباحث مربوط به نقل و انتقال پول گفت: بابت نقل و انتقال بانکی، هزینه‌های زیادی را متحمل شدیم حتی در یک پروژه‌ای عراق به جای دلار، دینار پرداخت کرد که 10 درصد زیان را منجر شد.

کلاهی ادامه داد: مثلا ما در قزاقستان برندسازی کرده بودیم و مذاکره برای پروژه نفتی داشتیم که بعد از تحریم کلا رابطه با این کشور قطع شد.

وی با بیان اینکه اگر تحریم داخلی و خارجی نباشد، ما حداقل 2 میلیارد دلار و به اندازه ترکیه می‌توانیم صادرات داشته باشیم، یادآور شد: ما 6 درصد مس دنیا را در اختیار داریم اما به اندازه کشور ترکیه که هیچ معدنی ندارد، صادرات نداریم.

رئیس انجمن سیم و کابل سندیکای صنعت برق ظرفیت تولید ایران را در حوزه کابل بین 2.5 تا 3 میلیارد دلار عنوان کرد.

کلاهی با اشاره به ظرفیت‌های صادراتی گفت: ظرفیت‌ بازارهای صادراتی  سیم و کابل دنیا 300 میلیارد دلار است و و این امکان برای ایران 2 میلیارد دلار است پیش‌بینی می‌کنیم که فقط عراق به تنهایی برای بازسازی زیرساخت‌ها 30 تا 40 میلیارد دلار تا 20 سال آینده کابل نیاز داشته باشد.

وی همچنین افزود: سهم برق در سبد انرژی دنیا رو به افزایش است و بازار کابل رو به رشد خواهد بود. اتحادیه اروپا تا سال 2040 باید یک تریلیون یورو در زیرساخت برق سرمایه‌گذاری کند که 15 درصد آن را کابل تشکیل می‌دهد. همچنین نیاز به سیم در صنعت خودرو رو به افزایش است و اکنون از 10 کیلو به 40 کیلو رسیده است.

رئیس انجمن سیم و کابل سندیکای صنعت برق در ادامه با بیان اینکه ما باید دو شعبه تولیدی در خارج از کشور ایجاد کنیم، اظهار داشت: در این شعب تعداد محدودی کالا برای پشتیبانی صادرات تولید می‌شود ضمن اینکه در صورت آزاردهنده شدن تحریم‌ها، برخورد با یک کارخانه و واحد تجاری متفاوت خواهد بود.

عناوین برگزیده