تاریخ: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۰۴
بازدید: ۵۰۱
کد خبر: ۱۵۴۱۰۸
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

در انتظار رونق تولید ...

می متالز - مهدی امیری، مدیرعامل شرکت پارس آلومینیوم کویر گفت: بسیاری از شرکت‌ها ازجمله شرکت ما نیز با امید به اینکه نرخ ارز و قیمت مواد اولیه به ثبات برسد، با حداقل میزان تولید و فروش به فعالیت خود ادامه می‌دهند؛ در حالی که میزان تقاضا برای در و پنجره آلومینیومی وابسته به رونق صنعت ساخت و ساز در کشور است که این صنعت نیز در حال حاضر، با رکود مواجه شده است.
در انتظار رونق تولید ...

به‌ گزارش می متالز به نقل از فلزات آنلاین، مدیرعامل شرکت پارس آلومینیوم کویر، اظهار داشت: شرکت پارس آلومینیوم کویر در زمینه تولید در و پنجره دوجداره آلومینیومی و PVC فعالیت می‌کند و روزانه 10 تا 15 یونیت در و پنجره در این شرکت تولید می‌‌شود. مواد اولیه مورد نیاز خود را از منابعی همچون کارخانه‌های آلومینیوم مازندران، آکرول، آل‌تک و آکپا تامین می‌‌کنیم.

وی افزود: درسال جاری، به‌ علت نوسانات نرخ ارز و قیمت مواد اولیه در بازار آلومینیوم، نتوانستیم به میزان سال‌های گذشته تولید داشته باشیم. متاسفانه تنها روش تهیه مواد اولیه به صورت نقدی است و مانند سال‌های قبل، امکان خرید از طریق چک به جای وجه نقد و یا خرید مدت‌دار وجود ندارد. این امر، تا حدودی سبب کاهش میزان تولید و همچنین تضعیف نقدینگی این شرکت شده است.

لغو قراردادها در شرایط بحرانی

این تولیدکننده در خصوص چالش‌های اخیر به وجود آمده برای شرکت، اذعان کرد: در 8 ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، این شرکت حدود 50 درصد ضرر و خسارت متحمل شد. شرکت پارس آلومینیوم کویر قبل از شیوع کرونا با تعدادی از شرکت‌ها و کارخانه‌ها قرارداد عقد کرده و سفارش محصول دریافت کرده بود که متاسفانه به‌ دلیل جهش نرخ ارز و قیمت مواد اولیه در بازار آلومینیوم، نتوانستیم مواد اولیه را با قیمت قید‌ شده در قرارداد خریداری کنیم که این موضوع باعث ضرردهی مجموعه شد. برخی از قراردادها هم به همین دلیل لغو شد و مجبور به پرداخت خسارت شدیم.

عدم نظارت و مدیریت صحیح

امیری در ارتباط با میزان تاثیرگذاری شیوع ویروس کرونا بر نوسانات نرخ ارز و قیمت مواد اولیه، تصریح کرد: گفتنی است کرونا بر نوسان نرخ ارز و اقزایش قیمت آلومینیوم نمی‌تواند تاثیر منفی زیادی گذاشته باشد. متاسفانه عدم مدیریت صحیح بحران، عامل اصلی بی‌ثباتی نرخ ارز و به تبع آن، سایر قیمت‌ها است. مسئولین امر قادر نیستند کنترلی بر نوسانات بازار داشته باشند و این اتفاق سبب می‌شود تا شرکت‌ها با کاهش چشمگیر تولید مواجه شوند که نتیجه آن رکود صنعت و بازار آلومینیوم است. این مشکل نیز سبب کاهش سودآوری این واحدهای تولیدی شده و نقدینگی آن‌ها را به حداقل رسانده است.

نزول سودآوری

مدیرعامل شرکت پارس آلومینیوم کویر در ارتباط با پیش‌بینی وضعیت شرکت، خاطرنشان کرد: اگر شرایط به‌ همین روال ادامه داشته باشد، قطعا به مشکلات بزرگتری برخورد خواهیم کرد و ممکن است مجبور به تعدیل نیرو و کاهش ظرفیت تولید نیز بشویم زیرا با توجه به کاهش میزان تقاضا و سفارش محصول، عملا از فعالیت تولیدی و اقتصادی فاصله گرفته‌ایم. هر شرکتی باید حداقل بتواند از عهده پرداخت دستمزد و حق بیمه کارکنان بربیاید و اگر ضرردهی‌ها باعث شود تا این امر نیز با اخلال مواجه شود، به ناچار باید تصمیم به تعدیل نیرو بگیریم.

فعالیت کج‌دار و مریز

این تولیدکننده در رابطه با تعطیلی برخی از واحدهای تولیدی، تاکید کرد: در چند ماه اخیر، در نزدیکی منطقه محلات، یکی از کارخانه‌های تولیدکننده در و پنجره آلومینیومی، متاسفانه به علت شرایط نامطلوب اقتصادی، مجبور به تعطیلی کارخانه شد. بسیاری از شرکت‌ها ازجمله شرکت ما نیز با امید به اینکه نرخ ارز و قیمت مواد اولیه به ثبات برسد، با حداقل میزان تولید و فروش به فعالیت خود ادامه می‌دهند. میزان تقاضا برای در و پنجره آلومینیومی وابسته به رونق ساخت و ساز در کشور است که این حوزه نیز با رکود مواجه شده است. البته عمدتا میزان ساخت و ساز در 6 ماهه دوم سال، کاهش می‌یابد اما امسال از فروردین ماه تا کنون شاهد چنین افتی هستیم. بسیاری از مشتریان به دلیل اینکه منتظر ایجاد ثبات یا کاهش قیمت‌ها هستند دست از خرید در و پنجره آلومینیومی کشیده‌اند.

امیری در پایان به افت میزان آلومینیوم عرضه شده در بازار اشاره کرد و گفت: افرادی که شمش و بیلت آلومینیومی خریداری کرده و در انبارهای خود دپو کرده‌اند، به دلیل کاهش نرخ ارز و قیمت آن‌ها، حاضر نیستند شمش و بیلت‌های آلومینیومی را با قیمت پایین‌تر در بازار عرضه کنند و منتظر هستند تا مجدد افزایش قیمت جهانی آلومینیوم و نرخ ارز را تجربه کنند یا اینکه با کمبود این مواد اولیه آلومینیومی، نرخ به صورت کاذب افزایش یابد.

عناوین برگزیده