تاریخ: ۲۴ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۰۳
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۱۵۴۱۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس‌جمهوری در جلسه هیات دولت؛

امنیت سرمایه‌گذاری با همراهی قوای سه‌گانه تامین می‌شود

می متالز - روحانی گفت: دولت برای کاهش قیمت دلار تلاش می‌کند. قیمت امروز دلار واقعی نیست و اگر منابع ارزی ما در خارج از کشور آزاد شود، قیمت دلار به 15 تا 16 هزار تومان کاهش خواهد یافت.
امنیت سرمایه‌گذاری با همراهی قوای سه‌گانه تامین می‌شود

روحانی گفت: دولت برای کاهش قیمت دلار تلاش می‌کند. قیمت امروز دلار واقعی نیست و اگر منابع ارزی ما در خارج از کشور آزاد شود، قیمت دلار به 15 تا 16 هزار تومان کاهش خواهد یافت.

به گزارش می متالز، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در جلسه هیات دولت با اشاره به شکست سیاست‌های فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی دولت ترامپ گفت: آنها می‌خواستند زندگی مردم را به هم بریزند اما اکنون در پایان این سه سال جنگ و خشونت و اقدامات تروریستی، شاهد احیای اقتصاد کشورمان هستیم و امروز در پایان سال 99 شاهد یک حرکت باثبات در اقتصاد کشور هستیم و مردم یک افق روشن‌تری را در پیش چشم خود می‌بینند.

روحانی با بیان اینکه اطمینان دارم مقاومت و ایستادگی پایان روشنی دارد و از ماه های آینده مردم نتیجه این صبر خود را خواهند دید، گفت: دولت بعدی آمریکا به هر سیاستی معتقد باشد به خوبی می‌داند که سیاست فشار حداکثری صد درصد شکست خورده و ادامه این مسیر امکان‌پذیر نیست و حتی اگر ترامپ هم موفق می‌شد، حداقل این را به خوبی می‌دانست با راهی که در پیش گرفته بود، موفق نخواهد شد.

مهمترین نکات این سخنرانی را بخوانید.

  • لایحه بودجه یک لایحه تقنینی معمولی نیست و لایحه‌ای است که بیشتر رنگ اجرایی دارد و در قانون اساسی نیز در مورد آن با لحن خاصی صحبت شده است.
  • همکاری دولت و مجلس در مسیر تصویب لایحه بودجه بسیار مهم است و خواست ما این است که لایحه بودجه مطلوب جامعه و به نفع مردم تصویب و برای اجرا در سال آینده آماده باشد.
  • امور برنامه و بودجه کشور براساس قانون اساسی مستقیم بر عهده رئیس‌جمهور است و هیچ جایی قانونگذار تعبیری به این محکمی ندارد، بودجه از اموری است که مربوط به رئیس جمهور است و با قوانین عادی فرق می‌کند. انچه باید در مجلس تصویب شود لایحه دولت است نه طرح مجلس، البته در مسیر بررسی و تصویب بودجه اصلاحات و تغییراتی هم صورت می گیرد که معمولا بین 2 تا 3 درصد بوده است .
  • خطر این است که در بررسی لایحه بودجه از سوی نمایندگان درآمدهایی در نظر گرفته شود که تورم ایجاد کند و تاکید دولت بر این است که قدرت خرید مردم را در سال آینده تا 25 درصد بالاببریم و فشار جدیدی به مردم وارد نشود.
  • مالیات باید متعادل باشد زیرا فشار آن در نهایت بر دوش مردم و مصرف کنندگان خواهد بود. باید دقت کنیم که فشار نهایی در افزایش مالیات ها بر کجا وارد می شود.
  • در لایحه بودجه 1400موضوع مهم برای دولت این بود که ارزش پول ملی را بالا ببریم به همین خاطر با توجه به اینکه افق آینده را روشن می بینیم قیمت دلار در لایحه بودجه را 11 هزار و 500تومان در نظر گرفتیم.
  • دولت برای کاهش قیمت دلار در سال آینده تلاش می‌کند. قیمت امروز دلار واقعی نیست و اگر همین امروز منابع ارزی ما در خارج از کشور آزاد شود، قیمت دلار به 15 تا 16 هزار تومان کاهش خواهد یافت، البته امروز شرایط ما نسبت به گذشته بهتر است و اطمینان دارم که در آینده هم بهتر از این خواهد شد.
  • اقتصاد مردم و حرکت جامعه وابسته به امنیت است و امنیت به این است که قانون و مقررات، تثبیت باشد و مردم و سرمایه گذاران اطمینان خاطر و اعتماد داشته باشند که می توانند بر مبنای قانون سرمایه گذاری در تولید را انجام دهند.
  • امنیت سرمایه‌گذاری با قوانین مجلس و دولت و همراهی قوه قضائیه تامین می‌شود، در مجلس چیزی تصویب شود که امید و اعتماد مردم در سرمایه گذاری دچار مشکل نشود، باید به این امنیت توجه کنیم و چیزهایی که دولت، مجلس و قانون به مردم قول داده دچار تغییرات نشود.
  • وضعیت رشد اقتصادی ما تغییر کرده یعنی در سال 99 علیرغم فشار و کرونا شاهد اقتصاد مثبت در شش ماهه بودیم و در پایان شش ماهه دوم هم همه علائم به ما می‌گوید که اقتصادِ با نفت، اقتصادِ بی‌نفت مثبت خواهد بود و از طرف دیگر حرکتی که امروز در تولید در جامعه می‌بینیم هم در بخش کشاورزی هم در بخش صنعت شاهد آن هستیم.
  • در بخش صنعت 6.5 درصد رشد داریم و این نشان می‌دهد که جهش و رونق تولید را داریم مشاهده می‌کنیم و در جامعه خودمان می‌بینیم و در صنعت ساختمان که شاهد یک رکود بودیم امروز شاهد یک حرکت مناسب هستیم.
  • در ساختمان‌های مناطق شهری شاهد رشد 4.2 درصدی هستیم، این علامت بسیار خوبی است وقتی مسکن حرکت می‌کند پیشرانِ حرکت در بسیاری از مشاغل و صنایع هست و حرکت خوبی را می‌توانیم شاهد باشیم.
  • برای چندمین بار تاکید می‌کنم مردم ما بدانند که همین امروز هم در دولت بحث شد که غیر از کواکس واکسن‌های دیگری هم امروز در دسترس ماست و وزارت بهداشت آنها را تامین می‌کند.
  • بانک مرکزی امروز در جلسه رسما اعلام کرد که مشکلی برای تامین و پرداخت ارز ندارم بنابراین همه تلاش انجام می‌گیرد انشاءالله، برای اینکه زودتر در کشور واکسیناسیون طبق فازبندی‌هایی که قبلا اعلام شده و مصوب شده آغاز شود و انشاءالله انجام می‌گیرد.
  • این روزها راجع به یک کشوری زیاد شنیدید به مناسبت‌هایی که 7میلیارد دلار ما در بانک کشوری حبس است و روی آن را قفل کردند. اگر همین منابع فردا صبح در اختیار بانک مرکزی ما قرار بگیرد، نه درآمد جدید نه نفت جدید، همین منابع اگر آزاد شود قیمت دلار از 24 یا 25تومان به حدود 16تومان، 15 تومان پایین می‌آید. منابع در اختیار ما قرار بگیرد این قیمت واقعی نیست.
  • مردم ما بدانند این قیمتی که امروز در نیما هست واقعی نیست، در بازار هست واقعی نیست، منتها بانک مرکزی ما برای اینکه اعمال سیاست کند مقداری دست او بسته است، در بازار آزاد دست ما باز است هر مقدار اسکناس لازم باشد وارد بازار می‌کنیم دست ما باز است اما در مواردی که حواله است مقداری دست ما بسته است.
عناوین برگزیده