تاریخ: ۲۳ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۲۷
بازدید: ۱۰۲
کد خبر: ۱۵۴۱۵۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تحولات گروه فلزات اساسی در آستانه سال نو چینی

می متالز - در سال ۲۰۲۱ مس جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد چین خواهد داشت و دلیل آن سرمایه گذاری گسترده‌ای است که این کشور به تولید خودروهای الکتریکی و توسعه صنعت 5G اختصاص داده است.
تحولات گروه فلزات اساسی در آستانه سال نو چینی

به گزارش می متالز،  کیوان جعفری طهرانی، تحلیلگر ارشد بازارهای بین المللی فولاد و سنگ آهن در ارتباط با شرایط کنونی گروه فلزات اساسی در عرصه بین الملل و بازار داخلی، اظهار کرد: روند قیمت های جهانی به شکلی است که پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۱ چین بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده فولاد و فلزات اساسی باشد.

نیاز چین به فلزات اساسی در سال نو چینی 

وی افزود: حداقل در سه ماه اول سال میلادی همچنان قیمت ها خوب است و تصمیم گیری کلانی که چین در نشست آتی کنگره خلق چین در نیمه اول ماه مارس (نیمه دوم اسفند ماه ۹۹) می گیرد، تعیین کننده اساسی است. چیرمن؛ شی جین پینگ، برنامه دارد تا تعداد کشورهای درگیر پروژه جاده ابریشم جدید (BRI) را در سال 2021 افزایش دهد که خود باعث رونق بازار کامودیتی ها از جمله فولاد و فلزات اساسی خواهد شد. تا زمان تحریر این مقاله در تاریخ 13 ژانویه 2021، تعداد کشورهایی که جاده های اصلی و فرعی این پروژه بزرگ از آنها رد می شوند به 140 کشور افزایش یافته در صورتیکه تا یکسال قبل فقط حدود 70 کشور بودند. بدیهی است عدم حضور ایران در این طرح بین المللی یک نقطه ضعف بزرگ تلقی می شود و می بایستی راه کاری توسط مسوولان جهت الحاق ایران با رعایت منافع ملی کشور که باعث توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال بیش از 5 میلیون نفر ایرانی بطور مستقیم و غیر مستقیم خواهد شد، به عمل آید.

آنچه بعد از نشست مارس پیش بینی می‌شود

این تحلیلگر ارشد بازارهای بین المللی فولاد و سنگ آهن با بیان اینکه به دلیل پاندمی کرونا در سال گذشته، کنگره خلق چین۲ ماه دیرتر از زمان همیشگی در ماه می ۲۰۲۰ برگزار شد، تصریح کرد: با توجه به اینکه چین و سایر کشورهای جهان در نشست قبلی در شرایط خوبی به سر نمی‌ بردند، برنامه کلانی برای توسعه داخلی چین در سال ۲۰۲۰ ابلاغ نگردید. ولی پیش بینی می گردد در نشست مارس ۲۰۲۱ که بعد از تعطیلات سال نو چینی است، تصمیمات کلانی چه در بعد بین المللی (پروژه BRI) و همچنین توسعه اقتصادی چین گرفته ‌شود و بر این اساس نیاز بازار چین به فلزات اساسی بیشتر شود که از جمله این فلزات می‌توان به فولاد اشاره کرد.

جایگاه ویژه مس در اقتصاد چین


جعفری طهرانی در ارتباط با فلزات رنگی اظهار کرد:  در سال ۲۰۲۱ مس جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد چین خواهد داشت و دلیل آن سرمایه گذاری گسترده‌ای است که این کشور به تولید خودروهای الکتریکی و توسعه صنعت 5G اختصاص داده است.

وی افزود: در پیش بینی سه ماه آتی بازار فولادی‌ باید به رویدادهایی که جهان را با مشکل مواجه کرده نیز توجه داشت، در حال حاضر شاهد شیوع موج جدید کرونا به صورت جهش یافته هستیم که کشورهای اروپایی بویژه انگلیس درگیر آن هستند. تنها کشورهایی همچون قاره اقیانوسیه و بویژه نیوزلند به علت گذر از فصل تابستان فعلا از این آلودگی در امان بوده و تقریبا پاک هستند. چین از این قائده مستثنی نبوده و اخیرا این موج جدید در استان هبی؛ قطب بزرگ فولاد سازی این کشور مشاهده شده که گویا این ویروس جهش یافته از طریق کشتی های ورودی به بنادر چین از سایر کشورهای جهان وارد شده است. چین نگران شیوع مجدد این بیماری است و به همین علت کنترل بسیار سختگیرانه ایی برای ورود و خروج کامیون ها و وسایل نقلیه به بنادر اعمال کرده که این خود باعث کاهش سرعت تخلیه سنگ آهن از بنادر چین و افزایش قیمت آن شده است. همچنین به کرو (پرسنل) کشتی ها اجازه پیاده شدن از عرشه در بنادر داده نمی شود مگر هنگام تعویض پرسنل که بالاجبار می بایستی در داخل محوطه بندری در قرنطینه بمانند.

جایگاه ویژه مس در اقتصاد چین

جعفری طهرانی در ارتباط با فلزات رنگی اظهار کرد:  در سال ۲۰۲۱ مس جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد چین خواهد داشت و دلیل آن سرمایه گذاری گسترده‌ای است که این کشور به تولید  خودروهای الکتریکی اختصاص داده است.

وی افزود: در پیش بینی سه ماه فولادی‌ها باید به رویدادهایی که جهان را با مشکل مواجه کرده نیز توجه داشته باشیم، در حال حاضر شاهد شیوع موج جدید کرونا به صورت جهش یافته هستم که کشورهای اروپایی درگیر آن هستند. تنها کشورهایی همچون نیوزلند از این آلودگی در امان هستند. چین از این قائده مستثنی نیست و این موج جدید در یک از بخش  چین که قطب بزرگ فولاد سازی این کشوراست، شیوع پیدا کرده است.

دلیل افزایش قیمت سنگ آهن

این کارشناس بازار کامودیتی‌ها در نهایت با بیان اینکه وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشورهای مختلف تاثیر گذار خوهد بود، بیان کرد: این موضوع در تولید فولاد و مصرف سنگ آهن تاثیر گذاراست، همچنان که حمل محموله های سنگ آهن را به داخل کشورها را با محدودیت حمل مواجه کرده است. افزایش قیمت پیوسته سنگ آهن در روزهای اخیر نیز اثر گرفته از همین موضوع بوده است.

عناوین برگزیده