تاریخ: ۲۴ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۳۰
بازدید: ۴۳۷
کد خبر: ۱۵۴۲۰۴
سرویس خبر : انرژی
با تکیه بر توان داخلی محقق شد:

افزایش صادرات قیر ایران

می متالز - ایران به عنوان بزرگترین تولیدکننده قیر خاورمیانه، با استفاده از توان ساخت داخل، میزان صادرات این فرآورده را با بهره‌برداری از واحدهای جدید تولید افزایش داد.
افزایش صادرات قیر ایران

به گزارش می متالز، به نقل از ایرنا، نفت خام ایران در اغلب میادین، نفت خام سنگین و ترش است. از همین رو به‌طور طبیعی فرآورده‌هایی که در پایین زنجیره پالایش قرار دارند، ‌کیفیت بهتری خواهند داشت.

قیر نیز به عنوان یکی از این فرآورده‌ها که در کف ستون تقطیر پالایشگاه‌ها تولید می‌شود، از این قاعده مستثنی نیست.

با این حال برای پالایشگاه‌ها به‌صرفه‌تر است که فرآورده‌های سبک‌تر تولید کنند. فرآورده‌هایی مانند بنزین یا گازوئیل تا ارزش افزوده بالاتری برای آنها به همراه داشته باشد.

در واقع باید تلاش شود تا با فناوری‌های روز، سهم فرآورده‌های گران‌تر حتی در پالایشگاه‌های نفت سنگین نیز افزایش یابد.

موضوعی که در ایران به آن توجه شده و پالایشگاه نفت سنگین قشم به عنوان نخستین پالایشگاهی که با تولید قیر، ‌نفت سنگین را به نفت سبک تبدیل می‌کند در آستانه راه‌اندازی قرار گرفته است.

با توجه به این مهم، فردا با حضور رئیس‌جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس و در چهل و یکمین هفته از افتتاح طرح‌های کشور، عملیات پیش‌راه‌اندازی بزرگترین پالایشگاه قیر کشور زیرمجموعه گروه گسترش انرژی پاسارگاد بدون حضور لایسنسور خارجی و فقط با اتکاء بر توان مهندسان داخلی آغاز خواهد شد.

در همین زمینه، مدیرعامل پالایشگاه نفت فوق سنگین قشم با اشاره بر تکیه بر توان مهندسان و سازندگان تجهیزات داخلی در این پروژه تاکید کرد: این پالایشگاه با ظرفیت ۷۰ هزار بشکه در روز برنامه‌ریزی شده که در ۲ فاز مختلف و هر فاز ۳۵ هزار بشکه در حال اجراست.

قاسم محمودی ادامه‌داد: تاکنون برای اجرای این طرح نزدیک به ۱۳۵ میلیون یورو منابع ارزی هزینه شده که ازاین میزان ۸۵ میلیون یورو متعلق به صندوق توسعه ملی و بقیه از سوی گروه گسترش انرژی پاسارگاد تامین شده است.

وی با اشاره به هزینه ۲۸۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان افزود:  تولید نهایی این پالایشگاه را در پایان بهره‌برداری از یک فاز مذکور معادل ۹۳۵ هزار تن قیر در سال و ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام سبک است.

محمودی تاکید کرد: رایزنی‌ها برای اخذ مجوزهای لازم به منظور صادرات این محصولات و البته فروش بخشی از این میزان تولید در داخل کشور پس از ایجاد واحد بسته‌بندی انجام شده است.

وی روش صادراتی قیر را به صورت مذاب و از طریق کشتی‌های مخصوص دانست و گفت: طرح‌های توسعه‌ای درخصوص این پالایشگاه مطرح است که احتمالا با تعریف فاز سه و تبدیل نفت خام سبک تولیدی به فرآورده‌های پایین‌دستی سعی بر ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای کشور خواهیم داشت.

تاکید می شود؛ ایران در میان ده ها کشور تولیدکننده و صادرکننده قیر به ترتیب هفتمین و چهارمین رتبه جهان را داراست. ایران می تواند ۸.۳ درصد از تقاضای قیر جهانی را تامین می‌کند.

قیر معمولاً در دو حوزه راه‌سازی و عایق‌کاری به کار می‌رود. حدود ۹۰ درصد از قیر تولیدی، در حوزه راه‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و مصارف عایق‌کاری، فقط ۱۰ درصد از مصرف قیر را به خود اختصاص می‌دهد.

ایران سالیانه نزدیک به پنج میلیون تن قیر تولید می‌کند که نیمی از آن در داخل مصرف و نیمی از آن به کشورهای خاورمیانه، جنوب آسیا، شرق و جنوب شرق آسیا، آفریقا و اروپا صادر می‌شود.

عناوین برگزیده