تاریخ: ۲۲ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۱۲
بازدید: ۸۸
کد خبر: ۱۵۴۳۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
جهرمی مطرح کرد؛

قاچاق کالاهای تجاری فولاد به اسم «قراضه»/ وظیفه نظارتی بر سامانه تجارت به خوبی انجام نمی‌شود

می متالز - معاون عملیات و نظارت بر بورس کالا گفت: کالاهای تجاری فولاد به اسم «قراضه» از گمرک خارج می‌شود.
قاچاق کالاهای تجاری فولاد به اسم «قراضه»/ وظیفه نظارتی بر سامانه تجارت به خوبی انجام نمی‌شود

به گزارش می متالز، جهرمی معاون عملیات و نظارت بر بورس کالا، درباره بورس کالا اظهار کرد: سال ۹۷ ستاد تنظیم بازار تشکیل شد و مصوباتی را عملیاتی کرد.

به گفته جهرمی این مصوبات و اختیارات تا سال گذشته اعتبار داشت و برای سال جدید، اختیارات تفویض نشد و لذا دیگر جایگاه قانونی نداشت و ما طبق مصوبات وزارت صمت و شورای عالی بورس عمل کردیم.

وی افزود: از تیرماه جلسات متعددی با نهاوندیان برگزار شد و در نهایت شیوه نامه‌ای برای زنجیره فولاد در نظر گرفته شد که مورد وفاق بود. مشکل از جایی شروع شد که بعد از تصویب شیوه نامه قیمت‌های جهانی شروع به افزایش کرد و به پیروی از آن، قیمت‌های داخلی هم بالا رفت.

معاون عملیات و نظارت بر بورس کالا  در ادامه تصریح کرد: کالاهای تجاری فولاد به اسم «قراضه» (ضایعات) از گمرک خارج می‌شود. سال ۹۷ قیمت‌ها را در بورس نگه داشته و با توجه به افزایش قیمت‌ها، آن را بالا نبردیم نتیجه این شد که بعد از دو ماه، در کالاهای مختلف اعم از فولاد و پتروشیمی شاهد قاچاق گسترده بودیم.

جهرمی در ادامه گفت: ما مجبور شدیم، با ارزی که منابعش تامین نبود همان کالاها را به کشور برگردانیم. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: طبق قوانین موظفیم دیتای خرید و فروش را به نهادهای مختلف ارائه دهیم ولی ما فقط وظیفه ارائه کامل اطلاعات را داشتیم و سامانه جامع انبارها و سامانه جامع تجارت در دسترس ما نیست و وزارت صمت وظیفه نظارت را برعهده دارد.

عناوین برگزیده