تاریخ: ۲۳ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۲۵
بازدید: ۱۳۵
کد خبر: ۱۵۴۵۸۲
سرویس خبر : محیط زیست
در ابتدای زمستان؛

کوه‌های گلستان خالی از برف می شود!

می متالز - در حالی که کمتر از یک ماه از فصل زمستان گذشته است، گرم شدن هوا طی روزهای اخیر باعث ذوب شدن بخش قابل توجهی از پوشش برف در ارتفاعات و مناطق سردسیر استان گلستان شده است.
کوه‌های گلستان خالی از برف می شود!

به گزارش می متالز، کارشناس هواشناسی گلستان اظهار کرد: چهارشنبه هفته گذشته بعد از خروج سامانه سرد و بارشی از استان، جو پایداری در استان حاکم شد و بعد از آن رفته‌رفته جریانات جنوبی وارد استان شد.

اراز محمد قرنجیک با اشاره به اینکه تقویت جریانات جنوبی، افزایش دما را به همراه داشت، افزود: روزهای یکشنبه و دوشنبه اوج گرما بود به‌طوری‌که میزان افزایش دما در استان نسبت به روز چهارشنبه به ۲۰ درجه رسید.

وی بیان کرد: طی چند روز گذشته سحرگاه سرد و طول روز گرمی را در استان تجربه می‌کنیم به‌طوری‌که روز یکشنبه نوسانات دمایی سردترین و گرم‌ترین دمای شهرهای استان به ۳۰ درجه سانتی‌گراد رسید.

این کارشناس هواشناسی خاطرنشان کرد: روز دوشنبه موج کوتاه ناپایداری مناطق غربی استان را تحت تأثیر قرار داد که موجب رشد ابر طی دیروز و امروز در این مناطق شد. مجدداً از فردا با نفوذ سامانه کم‌فشار و تقویت جریانات جنوبی، جوی پایدار همراه با افزایش دما را تا روز جمعه در گلستان خواهیم داشت.

وی در ادامه به وضعیت برف در ارتفاعات و مناطق سردسیر استان اشاره کرد و افزود: امسال نسبت به سال گذشته شاهد کاهش بارش برف در استان بودیم. در کنار این مسئله گرمای هوا نیز باعث تشدید سرعت ذوب برف‌ها شده به‌طوری‌که بر اساس تصاویر ماهواره‌ای پوشش برف در گلستان در تاریخ ۲۰ دی نسبت به ۲۲ دی، به‌طور تقریبی ۱۰۰۰ کیلومتر مربع کاهش پیدا کرده است.

این کارشناس هواشناسی بیان کرد: در روزهای آینده نیز با توجه به تداوم افزایش دما در سطح استان، روند ذوب برف ها ادامه خواهد داشت.

قرنجیک به کاهش بارندگی‌ها در استان اشاره کرد و گفت: در فصل پاییز ۹۹ میانگین بارش در استان ۷۷.۸ میلیمتر بوده که این میزان نسبت به پاییز سال گذشته ۲۱ درصد کاهش و نسبت به متوسط این فصل در درازمدت ۳۹ درصد کاهش داشته است.

عناوین برگزیده