تاریخ: ۲۹ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۵۱
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۱۵۴۸۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مصوبه رانت فولادی لغو شد

پایان جنگ نابرابر بورس و «صمت»/ رئیس سازمان بورس به مدیران فولادی اولتیماتوم داد

می متالز - حسن روحانی، رئیس جمهوری در یکصد و نود و پنجمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت اعلام کرد: بورس بستر معاملاتی شفاف بوده که دولت همواره در پی تقویت و حمایت از این بازار است.
پایان جنگ نابرابر بورس و «صمت»/ رئیس سازمان بورس به مدیران فولادی اولتیماتوم داد

به گزارش می متالز، همچنین اولین گام، شرط حمایت و تقویت از این بازار قاعده مندی و رعایت قانون در آن است.البته دولت هم تلاش دارد زمینه افزایش فعالیت و خرید و فروش در بورس کالا را فراهم کند.
 

تیر خلاص به وزیر صمت

این سخنان رئیس جمهوری بعد از گزارش مفصل حسن قالیباف اصل در ارتباط با بازار سرمایه صورت گرفت. حمایت از بورس از سوی رئیس جمهوری تیر خلاص را به وزیر صمت زد. رزم‌حسینی، وزیر جدید صمت، با این سخنان رئیس جمهوری خود را در موضوع اخیر قیمت‌گذاری فولاد تنها دید.کارشناسان معتقدند دولت پشت وزیر جدید صمت را در موضوع فولاد خالی کرد و پشت بازار سرمایه را گرفت، دلیل این امر نیز حسابی است که دولت بر روی بازار سرمایه برای کاهش کسری بودجه باز کرده و مدنظر دارد.
 

اجتناب از هرگونه دخالت غیرکارشناسی

این مسائل در حالی مطرح است که با دستور معاون اول ریاست جمهوری ابلاغ بخشنامه لغو شیوه نامه قیمت‌گذاری فولاد که از سوی معاونت وزارت صمت صادر شده بود، بلا اعتبار اعلام شد. اسحاق جهانگیری، معاون اول ریاست جمهوری در دیدار با مدیران هلدینگ‌ها و شرکت‌های حقوقی فعال در بازار سرمایه گفت: بورس نهادی کاملاً مستقل است، ولی دولت همیشه از بازار سرمایه حمایت می‌کند. جهانگیری افزود: مردم برای حضور در بازار سرمایه باید به سازوکارهای اقتصادی آن و به مشورت صاحبنظران توجه کنند. همچنین تصمیمات شورای عالی بورس برای دولت معتبر است.البته دولت وظیفه دارد برای رفع نگرانی از سهامداران خرد بازار سرمایه تلاش کند.معاون اول ریاست جمهوری تاکید کرد: هیچ تصمیمی در دولت و مجلس نباید بدون توجه به پیامدهای آن بر بازار سرمایه اتخاذ شود. همچنین اجتناب از هرگونه دخالت غیرکارشناسی در بازار سرمایه اولویت بنیادین خواهد بود.
 

اولتیماتوم مقام ناظر

حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس با اشاره به اینکه اخیرا، در بحث قیمت‌گذاری دستوری برخی از محصولات، مسائلی مطرح شد که در نهایت، با مخالفت نهادهای ناظر و اجرایی بورس مواجه شد، تأکید کرد: هیأت مدیره شرکت‌ها، قوی‌تر از همیشه، فقط قوانین بازارسرمایه را ملاک عمل قرار دهند و از راهکارهای بورسی پیروی کنند.همچنین شنیده می‌شود رئیس سازمان بورس در نامه‌ای هشدارآمیز به هیأت مدیره شرکت‌های فولادی اعلام کرد در صورتی که اقدامی بر خلاف منافع سهامداران انجام دهند از آنها شکایت خواهد کرد.
 

اجازه نداشتن وزیر صمت به قیمت‌گذاری دستوری

این مسائل در حالی مطرح است که علیرضا رزم حسینی، وزیر صمت با ابلاغ نامه ای قیمت پایه فولاد را ۷۰درصد cis تعیین و آن را به معاونت معدن و صنایع معدنی صمت ابلاغ کرد. همچنین بورس کالای ایران در اعتراض به این نامه موضوع قیمت‌گذاری فولاد را برای بررسی به شورای عالی بورس ارسال کرد. البته نظرات متفاوتی در ارتباط با موضع گیری بورس کالای ایران در خصوص ابلاغیه اخیر وزارت صمت مطرح است.بسیاری از کارشناسان معتقدند وزیر صمت اساسا اجازه قیمت‌گذاری برای کالایی که متعلق به سهامداران است ندارد. البته پایین نگه داشتن دستوری قیمت کمکی به کاهش قیمت برای مردم نمی‌کند.
 

ارزشی که جذابیت ایجاد نمی‌کند

حسین اسدی‌نیا، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه، با توجه به مصوبه اخیروزارت صمت و تبعات آن که منجر به ریزش ارزش سهام شرکت‌های فولادی شد، گفت: قیمت سهام‌ در بازار سرمایه هرچند گران نبوده اما آنچنان ارزان هم نیست که نقدینگی را به سمت خود بکشاند. البته چشم‌انداز بلندمدت بازار سرمایه از وقایع بین‌الملل تاثیر می‌پذیرد. باید دید جو بایدن بعد از سکان‌داری ریاست جمهوری آمریکا سیاست تنش زدایی در مقابل ایران را پی می‌گیرد و یا سیاست دیگری در نظر دارد.
اسدی‌نیا با اشاره به اینکه در شرایط فعلی بازار به دنبال این است که به هربهانه‌ای کاهشی شود، افزود: برخی کارشناسان معتقدند نامه وزارت صمت برای کاهش قیمت پایه محصولات فولادی باعث ریزش‌های‌های اخیر بورسی شد. همچنین دلیل معامله اکثر نمادهای زنجیره فولاد در بخش منفی دامنه نوسان، علتش این نامه بوده است. اما واقعیت این بوده که وزیر صمت نمی‌تواند با یک بخش نامه و یا نامه شرایط فولاد کشور را تغییر دهد. براین اساس یک نامه نمی‌تواند روند معاملات گروه فلزات اساسی در بورس را تحت تاثیر قرار دهد.
این کارشناس بازارتصریح کرد:پیش تر p/e کف برابر با ۴ و p/e سقف روی عدد ۷و ۸ بوده حال اگر می‌گویند پارادایم عوض شده p/e کف باید ۷و ۸ باشد. البته در حال حاضر هیجانی در بازار دیده نمی‌شود. سهامداران منتظر گزارش‌های ۹ ماهه هستند و به نظر می‌رسد وضعیت اغلب شرکت‌ها در این گزارش مطلوب خواهد بود. همچنین در حال حاضر متوسط p/e شرکت‌ تا ۱۳ نیز می‌رسد، در گزارش‌ها این رقم روی ۱۰ است و این نشان دهنده آن است که هنوز ارزش سهام آنچنان برای سهامداران جذابیت ایجاد نمی‌کند.

عناوین برگزیده