تاریخ: ۲۹ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۳۲
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۱۵۴۸۸۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

اکتشاف سنگ‌ آهن در۳ گستره معدنی بزرگ اصفهان انجام شد

می متالز - مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور از اجرای عملیات اکتشاف سنگ آهن در سه گستره بزرگ معدنی در اصفهان برای رفع نیاز واحدهای فولادی این خطه خبر داد.
اکتشاف سنگ‌ آهن در۳ گستره معدنی بزرگ اصفهان انجام شد

به گزارش می متالز، استان اصفهان دارای بزرگترین مجتمع ها و کارخانه های فولادی کشور مانند ذوب آهن و فولاد مبارکه است که تامین ماده اولیه سنگ آهن یکی از مسائل و دغدغه های اصلی آنها در شرایط کنونی است.

رضا جدیدی روز دوشنبه اظهارداشت: اکتشاف سنگ آهن توسط سازمان زمین شناسی برای رفع نیاز و تامین مواد اولیه صنایع فولادی استان اصفهان در قالب یک طرح و قرارداد مشارکتی در حال اجراست.

وی با بیان اینکه سازمان زمین شناسی کشور به اکتشاف سنگ آهن در سه گستره معدنی به وسعت ۱۵۰ هزار کیلومتر مربع در اصفهان برای مجتمع های فولادی این استان پرداخته است، افزود: به نتایج خوبی در ۶ ماه اخیر در این زمینه رسیدیم و امید است دستاوردهای آن تا پایان سال ارایه شود.

جدیدی با اشاره به اینکه یکی از این گستره ها حدود ۱۱۰ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد، خاطرنشان کرد: مطالعات اولیه درباره این گستره ها در قرارداد با مجتمع های فولادی اصفهان انجام شد.

وی با بیان اینکه این قرارداد که در زمان حاضر فقط برای اکتشاف سنگ آهن است، روش جدیدی در جهت اجرای طرح های مشترک و حفظ منابع بنگاه های اقتصادی است، گفت: این ذخائر اکتشافی تا به مرحله بعد و بهره برداری برسد به بازه زمانی ۲ تا پنج سال نیاز دارد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی همچنین از تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی نسل دوم در اصفهان برای نخستین بار در کشور خبر داد و اظهار داشت: در این طرح جدید که سازمان زمین شناسی در دستور کار دارد، اکتشاف سیستماتیک و نقشه برداری به روش نسل دوم و سرور پایه انجام می شود.

جدیدی با تاکید بر اینکه این روش هیچ شباهتی به نقشه های قبلی ندارد و بر پایه روش های دیجیتال با دقت بالا و هزینه کمتر انجام می شود، اضافه کرد: این روش اکنون در چند کشور پیشرو اروپایی استفاده می شود و ایران نخستین کشور در منطقه است که از آن بهره می گیرد.

وی توضیح داد: نقشه های زمین شناسی نسل دوم با استفاده از تصاویر دقیق ماهواره ای و با تحلیل و تلفیق اطلاعات ۳۰ ساله زمین شناسی کشور و بصورت یکپارچه تهیه می شود و با گذشت زمان و تغییر فناوری ها به راحتی به روز خواهد شد.

جدیدی با اشاره به اینکه تهیه نقشه های زمین شناسی نسل دوم پیش از این بصورت آزمایشی و محدود در کویر لوت انجام شد، خاطرنشان کرد: این کار در استان اصفهان در محدود ۱۰ هزار کیلومتر مربع از ابتدای سال آینده آغاز می شود.

وی با بیان اینکه نقشه های نسل دوم دارای اطلاعات با دقت بالایی درباره مخاطرات زمین، زمین شناسی مهندسی، زمین شناسی محیط زیست و اکتشاف ذخائر معدنی است، اضافه کرد: در کنار تهیه این نقشه ها، طرح اکتشاف سیستماتیک برای چهار لایه فلزی، غیر فلزی، کانی قیمتی و نیمه قیمتی و عناصر استراتژیک در استان اصفهان تعریف شده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور درباره انتخاب اصفهان برای اجرای این طرح، گفت: این استان واقع در مرکز ایران و خاستگاه متنوعی از ذخائر معدنی و دارای کمربندی کانی زایی و ظرفیت های مناسب زمین شناسی و اکتشاف است و همچنین مسوولان اصفهان به این مباحث توجه دارند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان زمین شناسی کشور در منطقه خاورمیانه، قطب علمی بشمار می آید و همکاری خوبی با دنیا دارد، افزود: این سازمان در جهت بومی شناسی و ارتقای علمی زمین شناسی برنامه های ترویجی را در همکاری با دانشگاه ها و موسسه های خصوصی در دستور کار دارد.

استان اصفهان حدود ۱۰ میلیون هکتار مساحت دارد که حدود ۶ میلیون هکتار آن مرتع، سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار بیابان و حدود ۱۰۰ هزار هکتار جنگل است.

این خطه دارای ۸۶۰ معدن فعال و یک‌هزار و ۳۰۰  مجوز معدنی صادر شده است و به لحاظ شمار معدن‌های فعال دارای رتبه نخست و از نظر حجم موارد استخراجی رتبه سوم کشور را دارد.

عناوین برگزیده