تاریخ: ۲۹ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۴۸
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۱۵۴۹۰۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در نشست شورای گفت‌وگوی خراسان جنوبی مطرح شد:

معادن به قبرستان ماشین‌آلات مستهلک تبدیل شده است

می متالز - فعالان حوزه معدن در نشست شورای گفت‌وگوی خراسان جنوبی با اشاره به مشکل فراروی واحدهای معدنی این استان، کمبود یا نبود ماشین‌آلات و تجهیزات موردنیاز برای بهره‌برداری از معادن را یکی از مهم‌ترین مسائل واحدهای معدنی خراسان جنوبی عنوان کردند و گفتند: این مشکل معلول تحریم‌های همه‌جانبه کشور است که امکان خرید ماشین‌آلات نو را ناممکن کرده و به همین واسطه معادن استان به قبرستان ماشین‌آلات مستهلک‌شده تبدیل است.
معادن به قبرستان ماشین‌آلات مستهلک تبدیل شده است

فعالان حوزه معدن در نشست شورای گفت‌وگوی خراسان جنوبی با اشاره به مشکل فراروی واحدهای معدنی این استان، کمبود یا نبود ماشین‌آلات و تجهیزات موردنیاز برای بهره‌برداری از معادن را یکی از مهم‌ترین مسائل واحدهای معدنی خراسان جنوبی عنوان کردند و گفتند: این مشکل معلول تحریم‌های همه‌جانبه کشور است که امکان خرید ماشین‌آلات نو را ناممکن کرده و به همین واسطه معادن استان به قبرستان ماشین‌آلات مستهلک‌شده تبدیل است.

به گزارش می متاز، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: بر اساس آمار کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی، در سه ماه پائیز 5.2 درصد مطالبات معوق و 83 درصد مصارف اعتباری استان بوده که درمجموع 88.2 درصد منابع استان مصرف شده است.

محسن احتشام، در نشست شورای گفت‌وگوی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه بر اساس این آمار 8.2 درصد بیشتر از سقف مجاز پرداخت تسهیلات، در استان پرداخت شده است، افزود: بنابراین در استان مازاد استفاده از منابع داریم و از تمام پتانسیل‌ها و ظرفیت شبکه بانکی برای اعطای تسهیلات استفاده شده است.

احتشام گفت: بر اساس آمار 9 ماهه، بانک‌ها در بخش بازرگانی 10 درصد تکلیف پرداخت تسهیلات داشته‌اند اما 5.8 درصد محقق شده و در بخش صنعت و معدن 37 درصد تکلیف پرداخت تسهیلات داشته‌اند که 12.2 درصد محقق شده است.

وی اظهار کرد: در بخش کشاورزی نیز تکلیف بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات 15 درصد بوده است ولی درصد تحقق 23.5 درصد بوده که این آمار در بخش مسکن و ساختمان 25 درصد تکلیف بانک‌ها و درصد تحقق 16 درصد و تکلیف بانک‌ها در بخش خدمات 13 درصد و درصد تحقق 42.5 درصد بوده است.

احمد پروین، نائب رئیس کمیسیون معدن اتاق بیرجند نیز در این جلسه با اشاره به عمده مشکل فراروی واحدهای معدنی استان، بیان کرد: کمبود یا نبود ماشین‌آلات و تجهیزات موردنیاز برای بهره‌برداری از معادن یکی از مهم‌ترین مسائل واحدهای معدنی خراسان جنوبی است.

وی افزود: این مشکل خود معلول تحریم‌های همه‌جانبه کشور است که امکان خرید ماشین‌آلات نو در کلاس‌های کاری موردنیاز واحدهای معدنی استان را ناممکن ساخته است.

نائب رئیس خانه معدن خراسان جنوبی با بیان اینکه معادن استان تبدیل به قبرستان ماشین‌آلات مستهلک‌شده است، گفت: قیمت ماشین‌آلات معدنی در سال‌های اخیر بین هفت تا هشت برابر و گاهاً 10 برابر افزایش یافته است.

پروین با اشاره به اینکه خیلی از معادن تعطیل شده، نبود و گرانی ماشین‌آلات را از دلایل تعطیلی عنوان می‌کنند، اظهار کرد: انتظار بر این بود که با ارزان شدن ریال قابلیت صادراتی محصولات معدنی ما تقویت شود که در برخی از بخش‌ها این اتفاق رخ نداده است.

نائب رئیس کمیسیون معدن اتاق بیرجند با بیان اینکه بانک‌ها مجوز پرداخت تسهیلات جهت خرید ماشین‌آلات دست‌دوم را ندارند، گفت: متأسفانه سهم معدن از تسهیلات بانکی بسیار پایین است که اگر صنعت و معدن را از هم جدا کنیم به عدد فاجعه‌آمیزی می‌رسیم.

عباس جرجانی، رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی نیز در این جلسه بیان کرد: مواد 109 و 110 آیین‌نامه اجرایی قانون معادن در خصوص تأمین ماشین‌آلات معادن است که ماده 109 به ماشین‌آلات صفر تا پنج سال و ماده 110 به ماشین‌آلات دست‌دوم پنج تا ده سال اشاره کرده است.

وی افزود: در زمینه ورود ماشین‌آلات صفر تا پنج سال هیچ مشکلی وجود ندارد ولی در مورد ماشین‌آلات پنج تا ده سال، تأمین ارز برای واردات آن باید از بازار ثانویه صورت گیرد که در شرایط فعلی با مشکلاتی مواجه است.

رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی با بیان اینکه مجوز واردات پنج برند ماشین‌آلات معادن از صفر تا پنج سال را داریم، افزود: این ماشین‌آلات از همه حقوق و عوارض گمرکی معاف هستند.

امینی، رئیس بانک صنعت و معدن خراسان جنوبی نیز در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گفت: بخش معدن در قیاس با سایر بخش‌ها برای دریافت منابع و تسهیلات مظلوم واقع شده‌ و نتوانسته به‌اندازه نیاز از این تسهیلات استفاده کند.

رئیس بانک صنعت و معدن خراسان جنوبی گفت باید از داشته‌ها و قوانین فعلی به نحو احسن استفاده کنیم. وی با اشاره به اعلام آمادگی یکی از شرکت‌های بزرگ تأمین‌کننده ماشین‌آلات معدنی در استان بیان کرد: حضور این شرکت در خراسان جنوبی برای بخش معدن استان بسیار مفید است و بانک صنعت و معدن در این زمینه آماده همکاری است.

امینی یادآور شد: پیگیری استقرار تیم فنی شرکت تأمین‌کننده ماشین‌آلات در استان به‌منظور اورهال کردن ماشین‌آلات معدنی دارای ارزش است و در صورت اجرایی شدن این امر بانک صنعت و معدن نیز در این زمینه تأمین مالی خواهد کرد.

رئیس بانک صنعت و معدن خراسان جنوبی اظهار کرد: پیشنهاد دیگر ما مکاتبه با صندوق توسعه ملی جهت تخصیص منابع ویژه به‌منظور خرید تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی برای خراسان جنوبی با عاملیت بانک صنعت و معدن است.

از دیگر موضوعات مطرح شده در جلسه لزوم ثبت درخواست تخصیص سهمیه سوخت در سامانه سدف بود چراکه ثبت درخواست‌ها باید به‌صورت ماهانه انجام شود و روند طولانی ثبت درخواست، معدن کاران را با مشکلات فراوانی مواجه نموده است ازاین‌رو پیشنهاد شد موضوع ثبت درخواست‌ها در سامانه سدف به‌صورت هر سه ماه یک‌بار و تخصیص سهمیه به‌صورت ماهانه، در سطح ملی پیگیری شود.

عناوین برگزیده