تاریخ: ۲۲ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۱۰
بازدید: ۷۱
کد خبر: ۱۵۴۹۲۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
حسن غفوری فرد:

پیشرفت صنعت هسته‌‌ای علوم و صنایع ما را جلو خواهد برد

می متالز - مشاور شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: صنعت هسته‌ای فقط منحصر به این صنعت نیست و به صنایع و رشته‌های مختلف علمی نظیر فیزیک، شیمی، مهندسی برق، قدرت، کنترل، ابزارهای دقیق، متالورژی، مکانیک و... ارتباط دارد. در نتیجه توسعه صنعت هسته‌ای به توسعه سایر صنایع کمک می‌کند.
پیشرفت صنعت هسته‌‌ای علوم و صنایع ما را جلو خواهد برد

به گزارش می متالز، حسن غفوری‌فرد، مشاور شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، پیرامون تأثیر غنی‌سازی 20 درصد بر صنعت هسته‌ای و برجام به خبرنگار نما گفت: صنعت هسته‌ای فقط منحصر به این صنعت نیست و به صنایع و رشته‌های مختلف علمی نظیر فیزیک، شیمی، مهندسی برق، قدرت، کنترل، ابزارهای دقیق، متالورژی، مکانیک و... ارتباط دارد. در نتیجه توسعه صنعت هسته‌ای به توسعه سایر صنایع کمک می‌کند.

وی افزود: ما غنی‌سازی 20 درصد را برای رآکتورهای تحقیقاتی‌مان نیاز داریم و تنها رآکتور تحقیقاتی فعال در دانشگاه تهران با عمر بیش از 50 سال است. در حالی که الان بیش از 100 دانشگاه کشور مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای رشته هسته‌ای دارند. بنابراین برای این دانشگاه‌ها نیاز به رآکتورهای تحقیقاتی مختلفی داریم که همگی اینها نیاز به اورانیوم غنی شده 20 درصد دارند.

توانایی هسته ای ایران

این مشاور شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی اشاره کرد: صنعت هسته‌ای ما کاملاً پیشرفته است و جزء هفت هشت کشور دنیا هستیم که می‌توانیم غنی‌سازی 20 درصد و حتی بالاتر را انجام دهیم. وقتی توانایی غنی‌سازی 20 درصد را پیدا کردیم مشکلی برای غنی‌سازی درصدهای بالاتر نداریم و قادر به آن هستیم.

وی تأکید کرد: پیشرفت در صنعت هسته‌ای سایر رشته‌ها نظیر برق، متالورژی، مکانیک و... را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به تحقیقات علمی در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و صنایع ما کمک بسیار شایانی خواهد کرد.

غفوری‌فرد در خصوص تأثیر آغاز غنی‌سازی 20 درصد بر برجام تصریح کرد: حقیقت این است که برجام وجود خارجی ندارد. از روز اول هم ناقص به دنیا آمده بود. هدف اصلی برجام برطرف کردن تحریم‌ها بود، ولی نه‌تنها این کار را نکرد، بلکه کشورهای غربی، مخصوصاً امریکا هر روز تحریم‌های زیادتری را علیه ما اعمال کردند. حتی چند روز گذشته در دی ماه سال 1399 تعداد زیادی از افراد ایرانی را تحریم کردند.

وی تأکید کرد: در واقع در برجام نقض غرض شد.

غفوری‌فرد گفت: من از روز اول اعتقاد چندانی به برجام نداشتم در حزب مؤتلفه هم گفتم امریکا حتماً به تعهداتش پایبند نخواهد بود.

دروغ برجام

وی خاطرنشان کرد: خلاصه اینکه اصلاً برجامی نیست و از روز اول هم وجود نداشت و این دروغ بزرگی بود که متأسفانه گفته شد. هدف اصلی برجام برداشته شدن تحریم‌ها بود که محقق نشد و تحریم‌هایی که بعد از برجام بر ما تحمیل کردند خیلی سنگین‌تر و وحشتناک‌تر از چهار سال قبل بود.

این مشاور شورای مرکزی حزب در پایان اشاره کرد: حتی اگر به متن برجام هم عمل می‌شد باز هم امریکا می‌توانست توطئه کند. چون تحصیلکرده امریکا هستم به سیاست‌های امریکا واقفم و در جلسات شورای مرکزی حزب مؤتلفه در چهار سال پیش گفتم امریکا قطعاً نقض عهد می‌کند و این نقض عهد را هم به حساب ایران خواهد گذاشت که متأسفانه محقق شد.

عناوین برگزیده