تاریخ: ۲۹ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۵۷
بازدید: ۱۳۵
کد خبر: ۱۵۴۹۴۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

حل معضلات صنعت فولاد

می متالز - سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: کمیته فولاد می‌تواند با بررسی شرایط بازار فولاد کشور و تنظیم بازار و اتخاذ تصمیمات منطقی، در زمینه جلوگیری از گران ‌فروشی و واسطه ‌گری در بازار فولاد کشور نقش مهمی داشته باشد؛ البته به شرطی که اعضای این کمیته بتوانند به‌خوبی به وظایف خود عمل کنند.
حل معضلات صنعت فولاد

به گزارش می متالز، علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، حدود سه هفته پیش، از احیای کمیته فولاد در این وزارتخانه به منظور تهیه دستورالعمل‌های فولادی و حل معضلات پیش روی این صنعت از ابتدا تا انتهای زنجیره فولاد خبر داد. کمیته ‌ای که قرار است در آن تمام مسائل مربوط به زنجیره فولاد از جمله صادرات محصولات فولادی مطرح شود و برای تک‌تک اقلام این زنجیره دستورالعمل خاصی تهیه خواهد شد تا بر مبنای آن، محصولات معدنی یا پایین‌دستی با قابلیت صادرات نیز مشخص شود.

همچنین قرار است گزارش نشست‌های این کمیته هر هفته برای وزیر صمت ارسال شود و حتی این کمیته، چگونگی اجرای شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد را نیز بررسی خواهد کرد.

بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ضمن استقبال از احیای کمیته فولاد در وزارت صمت بیان کرد: تشیکل مجدد کمیته فولاد می‌تواند در خصوص از بین بردن قیمت‌های کاذبی که به علت دلال‌بازی و واسطه‌گری در زنجیره فولاد ایجاد می‌شود و البته بخشی از آن به شرایط اقتصادی کشور بر می‌گردد، نقش موثری ایفا کند.

وی با تاکید بر تقویت سیستم نظارتی بازار فولاد با احیای این کمیته گفت: متاسفانه در حال حاضر برخی نظارت‌ها روی محصولات فولادی فروخته ‌شده در بورس کالا نامناسب است، به نحوی که مثلا ورق‌های فولادی کارخانه فولاد مبارکه که در بورس فروخته شود، بعد از مدتی با قیمت‌های بالا از بازار آزاد سر در می‌آورد یا بعضا شمش و میلگرد با قیمت‌های گزاف در بازار عرضه می‌شود؛ از این لحاظ لازم است که سیستم نظارتی قوی ‌ترعمل کند و به نظر می‌رسد این سیستم با تشکیل مجدد این کمیته تقویت خواهد شد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد در پایان تصریح کرد: کمیته فولاد می‌تواند با بررسی شرایط بازار فولاد کشور و تنظیم بازار و اتخاذ تصمیمات منطقی، در زمینه جلوگیری از گران ‌فروشی و واسطه ‌گری در بازار فولاد کشور نقش مهمی داشته باشد؛ البته به شرطی که اعضای این کمیته بتوانند به‌خوبی به وظایف خود عمل کنند.

لازم به ذکر است که جعفر سرقینی به عنوان نماینده ویژه وزیر صمت به همراه جمعی از معاونان وزیر صمت شامل داریوش اسماعیلی، معاون امور معادن و صنایع معدنی، سعید زرندی، معاون طرح و برنامه، مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع، علیرضا شهیدی، معاون وزیر و رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و وجیه‌الله جعفری، معاون وزیر و رئیس هیات عامل سازمان ایمیدرو از جمله اعضای کمیته فولاد هستند.

عناوین برگزیده