تاریخ: ۲۹ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۳۲
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۱۵۵۰۴۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
نماینده اسفراین:

مردم در ساماندهی معدن آلبلاغ به مسوولان اعتماد کنند

می متالز - نماینده اسفراین در مجلس شورای اسلامی از مردم این شهرستان خراسان شمالی خواست در ساماندهی وضعیت معدن آلبلاغ، به مسوولان اعتماد کنند تا سود و منافع این ناحیه معدنی به مردم منطقه برسد.
مردم در ساماندهی معدن آلبلاغ به مسوولان اعتماد کنند

نماینده اسفراین: مردم در ساماندهی معدن آلبلاغ به مسوولان اعتماد کنند

به گزارش می متالز، امان الله حسین پور دوشنبه‌شب در نشست با دهیاران و شوراهای اسلامی و معتمدان دهستان میلانلوی اسفراین اظهار داشت: مسوولیت مطالعه و امور حفاظتی معدن آلبلاغ با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) است و این شرکت متعهد شده که موارد مرتبط با معدن آلبلاغ را اجرا کند و اولین قدم در مطالعه معدن، حفاظت از آن است.
این نماینده مجلس با اشاره به برداشت های غیرمجاز از ذخایر معدن آلبلاغ گفت: این اقدامی خطرناک و حادثه آفرین است و شاید تنها شمار بسیار اندکی از مردم منطقه را از مزایای این معدن بهره مند کند.

وی افزود : مردم باید به مسوولان برای ساماندهی شرایط معدن آلبلاغ اعتماد کنند تا سود حاصل از معدن به نفع همه مردم منطقه تمام شود.
حسین پور گفت: به عنوان نماینده مردم پیگیر حق آنان در انتفاع از این معدن هستم و یقینا در بهره برداری از معدن آلبلاغ منافع و سود مردم منطقه لحاظ خواهد شد.
عضو هیات رییسه فراکسیون معدن و صنایع معدنی مجلس با بیان اینکه تمام عواید حاصل از معدن آلبلاغ متعلق به مردم اسفراین است، اظهار داشت : البته ایمیدرو باید شتاب بیشتری به مراحل مطالعات معدن داده و زمینه اکتشاف را برای بهره‌برداری مجاز از آن فراهم کند.
حسین پور همچنین‌ با هشدار نسبت به سوء استفاده احتمالی سودجویان از نام معدن آلبلاغ برای ایجاد شرکت تعاونی و دریافت پول از مردم گفت: مردم باید هشیار باشند که این عمل کاملا غیرقانونی است.

منافع مردم در اولویت است️

فرماندار اسفراین نیز در این ‌نشست گفت: منافع مردم در موضوع معدن آلبلاغ همیشه مورد تاکید مسوولان شهرستان و استان بوده و حتی در حفاظت نیز تاکید بر استفاده از ظرفیت مردمی منطقه شده است.

طاهر رستمی با اشاره حوادث رخ داده برای برداشت کنندگان غیرمجاز از ذخیر این معدن در ۲ سال گذشته، گفت: در کنار همه اقدامات برای این معدن، تامین سلامت جان شهروندان برای ما  اهمیت بیشتری داشته است.
وی با بیان اینکه بی نظمی و بی قانونی در برداشت از معدن باعث ایجاد ناامنی در منطقه می شود، افزود: باید فضا را به گونه ای مدیریت کنیم تا این نعمت به نقمت تبدل نشود.

برداشت غیرمجاز از معدن سرب و روی آلبلاغ اسفراین، که در منطقه ای کوهستانی و سخت گذر با همین نام واقع است، از اواخر سال ۹۷ آغاز شد و از بهار ۹۸ با هجوم سودجویان به این منطقه شدت بیشتری گرفت.
واقع شدن این معدن در منطقه حفاظت شده زیست محیطی ساریگل، موجب شد سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی مدتها در ثبت آن ناکام بماند ولی سال قبل وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز مطالعات و اکتشافات اولیه بر روی این منطقه معدنی را برای ایمیدرو صادر کرد.  

حوادث ریزش سنگ و آوار در معدن آلبلاغ تاکنون جان هفت نفر از برداشت کنندگان غیرمجاز را، که بعضا از دیگر مناطق کشور راهی این منطقه شده و می شوند، گرفته است.  
️شهرستان ۱۲۰ هزار نفری در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.

عناوین برگزیده