تاریخ: ۲۷ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۱۴
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۱۵۵۱۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دبیر پیشین شورای هماهنگی مناطق آزاد:

دولت باید کار را به بخش خصوصی واگذار کند/ به دنبال راه اندازی 8 منطقه آزاد اقتصادی دیگر در کشور هستیم

می متالز - در منطقه اینچه برون به دنبال آن هستیم که یک شهر متالوژی راه اندازی کنیم به این شکل که از قزاقستان مواد اولیه معدنی وارد کنیم و در آنجا صنایع متالوژی توسعه پیدا کند، همچنین منطقه آزاد زابل برای فعالیت اقتصادی با افغانستان به تصویب رسیده است.
دولت باید کار را به بخش خصوصی واگذار کند/ به دنبال راه اندازی 8 منطقه آزاد اقتصادی دیگر در کشور هستیم

دولت باید کار را به بخش خصوصی واگذار کند/ به دنبال راه اندازی 8 منطقه آزاد  اقتصادی دیگر در کشور هستیم

به گزارش می متالز، اکبر ترکان دبیر پیشین شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی در ابتدا عنوان کرد: در حال حاضر 7 منطقه آزاد صنعتی و تجاری در کشور وجود دارد، این مناطق آزاد با رویکردهای متفاوت فعالیت دارند، نخستین رویکرد فعالیت منطقه ویژه اقتصادی که در دنیا معروف به مناطق ویژه گمرکی است که از عوارض گمرکی این مناطق معاف هستند، بخش بعدی مناطق آزاد تجاری هستند که از لحاظ تجاری هم از عوارض گمرکی و هم مالیات معافند و بخش مناطق آزاد صنعتی که هم از عوارض گمرگ و مالیات معافند و هم از امورات قانون کار معاف هستند.

مشاور عالی پیشین رئیس جمهور دولت یازدهم افزود: مناطق آزاد دیگر به تازگی در دنیا راه اندازی شده اند که هنوز در ایران راه اندازی نشده اند؛ مانند مناطق آزاد مالی که در حال حاضر در شهر دبی کشور امارات متحده عربی وجود دارد و این مناطق از قوانین مالی پول و بانکی معاف هستند.

ترکان به موضوع راه اندازی مناطق جدید اقتصادی آزاد در کشور اشاره کرد و گفت: مناطق آزاد در محدوده مرز راه اندازی می شوند، ما به دنبال راه اندازی 8 منطقه آزاد اقتصادی دیگر در کشور هستیم که در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی قرار دارد و هم این مناطق آزاد در حال تاسیس با هدف تجارت با کشورهای همسایه هستند، برای نمونه منطقه آزاد مهران برای فعالیت تجاری با کشور عراق، منطقه آزاد اردبیل برای تجارت با کشور آذربایجان و منطقه آزاد اینچه برون در استان گلستان برای فعالیت اقتصادی با ترکمنستان و قزاقستان است، در منطقه اینچه برون به دنبال آن هستیم که یک شهر متالوژی راه اندازی کنیم به این شکل که از قزاقستان مواد اولیه معدنی وارد کنیم و در آنجا صنایع متالوژی توسعه پیدا کند، همچنین منطقه آزاد زابل برای فعالیت اقتصادی با افغانستان به تصویب رسیده است.

ترکان خاطرنشان کرد: جزیره قشم به عنوان منطقه آزاد تجاری محسوب می شود، اما جزایر دیگر خلیج فارس از منطقه آزاد بودن برخوردار نیستند و توسعه پیدا نکرده اند.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار درباره اینکه چرا در توسعه تجارت با کشورهای دوست که از لحاظ سیاسی با ایران همسو هستند مانند عمان، لبنان، سوریه، روسیه و فلسطین بسیار عقب هستیم؟ گفت: تجارت با برخی از کشورها مانند پاکستان ، عراق، سوریه و افغانستان بسیار خوب و مطلوب است، به ویژه در چند سال اخیر صادرات کالاهای غیر نفتی افزایش یافته است و با برخی از کشورها نیز روند تجاری برقرار است اما باید روند تجارت بهتر از این باشد؛ البته باید رقابت تجاری خودمان را بالا بریم تا بتوانیم صادرات را توسعه دهیم.

دبیر پیشین شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار درباره اینکه طبق برنامه ششم توسعه قرار بود تا درآمد صادرات کالاهای غیر نفتی ایران به مرز 120 میلیارد دلار برسد اما این روزها که برنامه ششم توسعه در حال اتمام است تنها 40 میلیارد دلار درآمد صادراتی کسب کرده ایم و هنوز با چشم انداز تعریف شده فاصله زیادی داریم دلیل این میزان اندک درآمد صادراتی چیست؟ گفت: به اعتقاد بنده درآمد صادرات کالاهای غیر نفتی به این میزان بسیار قابل توجه است و حرکت صادراتی خیلی خوبی صورت گرفته، اما پتانسیل بیشتر در این زمینه وجود دارد، دولت باید کار را به بخش خصوصی واگذار کند تا بتوانیم درآمد صادراتی را افزایش دهیم.

منبع: پول نیوز
عناوین برگزیده