تاریخ: ۲۴ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۰۲
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۱۵۵۱۳۸
شهیدی اعلام کرد:

سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی صاحب هفدهمین کرسی سازمان ملل متحد/ وجود عناصر هایتک در مواد خام صادراتی/ ادعای سازمان زمین شناسی آمریکا مبنی بر وجود ۸۱ ماده معدنی در ایران

می متالز - رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور اعلام کرد: ایران به تازگی، صاحب هفدهمین کرسی سازمان ملل متحد در حوزه مخاطرات ساحلی شد.
سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی صاحب هفدهمین کرسی سازمان ملل متحد/ وجود عناصر هایتک در مواد خام صادراتی/ ادعای سازمان زمین شناسی آمریکا مبنی بر وجود ۸۱ ماده معدنی در ایران

به گزارش می متالز، علیرضا شهیدی در مراسم حمایت و راه‌اندازی مرکز نوآوری و فناوری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با بیان این مطلب گفت: بحث نوآوری و فناوری در حوزه زمین شناسی و اکتشافات معدنی تاکنون خالی بوده و خوشبختانه با حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: افتخار گرفتن هفدهمین کرسی یونسکو برای این سازمان خیلی اهمیت دارد و با آن، هاب جهانی شدیم و می توانیم با کل دنیا ارتباط برقرار کنیم.

مرکز نوآوری، بستری برای تطبیق با علم روز دنیا

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اشاره به شصت و یکمین سال تاسیس این سازمان تصریح کرد: با دو بخش بسیار مهم در کشور شامل تولید ثروت از طریق اکتشاف ذخایر معدنی و صیانت از ثروت تولید شده فعالیت می‌کنیم که در این سازمان شناخت مخاطرات زمین شناسی را انجام می دهیم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم نقش اینها را در آمارها نظر بگیریم، بخش معدن و صنایع معدنی و مخاطرات هر کدام حدود ۷-۸ درصد در تولید ناخالص ملی کشور نقش دارند. بنابراین می‌بینیم که سازمان زمین شناسی با توجه به ماموریتی که به آن داده شده، در هر ۲ شاخه فعالیت خود را انجام می دهد و البته با کاستی هایی هم مواجه هستیم. با توجه به سرعت رشد علم، بسیار مطلوب است که بتوانیم از ایده هایی که این مرکز در اختیار ما قرار می دهد بتوانیم از این ایده‌ها بهره مند شویم و بتوانیم با علم روز دنیا تطبیق دهیم.

شهیدی با اشاره به اینکه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ۹۵۰ نفر نیرو دارد، گفت: از این میزان، ۸۰ درصد آنها، تحصیلات دانشگاهی دارند. ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر از کارکنان این سازمان تحصیلات فوق لیسانس و دکترا دارند و در واقع، مجموعه ای از متخصصان زمین‌شناسی و علوم زمین در این سازمان فعالیت کنند.

وی ادامه داد: در کنار بدنه اصلی این سازمان، مرکز زمین‌شناسی البرز را داریم در کرج که طرح‌های ملی ما مثل علوم شهر، مخاطرات، ریزگرد و غیره انجام می شود. همچنین پژوهشکده علوم زمین را داریم که کارهای  پژوهش دیگری در آن انجام می دهد. تا سال گذشته، دانشجوی فوق لیسانس می گرفت اما اکنون به خاطر محدودیت های پذیرش دانشجو، پروژه های دکترای بین الملل رو انجام می دهند.

۲ سال دیگر برای ریاست تهیه نقشه های زمین شناسی خاورمیانه

 رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی گفت: پایه این سازمان توسط سازمان ملل متحد ایجاد شده و به همین دلیل از همان زمان، یک ارتباط بین المللی خوبی را داریم و هنوز آن را حذف نکرده ایم.

وی ادامه داد: توانسته ایم برای دو سال دیگر ریاست تهیه نقشه های زمین شناسی خاورمیانه را از کمیسیون جهانی تهیه نقشه زمین شناسی جهان و اتحادیه بین المللی علوم زمین شناسی بگیریم.

کمبود ذخایر معدنی و نیاز به اکتشافات جدید

شهیدی با بیان اینکه طبق گفته مقام معظم رهبری، معدن در کنار نفت می تواند ثروت بزرگی برای کشور شود، اظهار داشت: نخستین حلقه زنجیره معدن، اکتشاف است و اگر اکتشاف خوبی نداشته باشیم نمی توانیم به انتهای حلقه برسیم الان صنایع فولاد ما دنبال سنگ آهن هستند.

وی افزود: آنچه در قبل وجود داشته، پیدا شده و اکنون، نیازمند ذخایر پنهان هستیم. در این سازمان ژئوفیزیک هوایی انجام می شود تا بتوانیم ذخایر مناسبی پیدا کنیم و با توجه به جایگاه زمین‌شناسی کشور نشان می‌دهد که ما پتانسیل بالایی داریم.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی خاطرنشان کرد: در یک کار آماری که انجام دادیم، نشان داد اگر با همین میزان تولید فولاد (سالانه۳۰ میلیون تن)  و مصرف فعلی مواد اولیه آن، تا بیشتر از ۱۰ سال دیگر ذخیره نخواهیم داشت و زنگ کمبود ذخایر معدنی به صدا درآمده است.

وی ادامه داد: در بخش مس نیز تا ۱۴ سال آینده می‌توانیم ذخیره داشته باشیم و این می طلبد که سرمایه گذاری های مناسبی در این زمینه انجام دهیم. بعضی حوزه ها مانند سرب و روی، وضعیت خوشایندی از نظر میزان ذخایر ندارند و امیدواریم در حوزه اکتشاف، سرمایه‌گذاری های خوبی صورت گیرد.

صادرات ناخواسته عناصر هایتک معدنی

شهیدی با اشاره به بحث خام فروشی، گفت: گرچه همه مخالف خام فروشی هستند اما گاهی اوقات ناخواسته انجام می شود. به عنوان مثال، همکارانم تحقیقی روی کرومیت اسفندقه انجام دادند و مشخص شد در آن، ۳۰۰۰ پی پی ام وانادیم وجود دارد. ما کرومیت را بدون آنکه از وجود وانادیم در آن اطلاع داشته باشیم، صادر می کنیم.

وی ادامه داد: در کک زغال سنگ نیز ژرمانیوم هست. این عناصر هایتک و استراتژیک محسوب می شوند  و متاسفانه بدون آنکه بدانیم صادرات انجام می دهیم.

۸۱ ماده معدنی در ایران

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی گفت: در آمارها می گوییم ۶۸ ماده معدنی کشف کرده ایم، اما سازمان زمین شناسی آمریکا اعلام کرده ۸۱ نوع عنصر معدنی داریم و این نشان می دهد که ما را رصد می کنند.

وی افزود: در واقع درباره مواد خامی که ما نمی دانیم چه دارد و صادر می کنیم، آنها اطلاعات دقیق دارند. اینها می طلبد که با ایده های جدیدی که به ما می رسد به آنچه که داریم حداقل آشنا شویم تا بتوانیم سیاست های خود را براساس آن انجام دهیم.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده