تاریخ: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۲۴
بازدید: ۸۵
کد خبر: ۱۵۹۰۰۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چرا قیمت ها در بازار آهن کاهش نمی یابد؟

می متالز - عسگرزاده، دبیر انجمن سنگ آهن ایران دلالی را به عنوان یکی از مهمترین دلایل گرانی در بازار آهن و فولاد عنوان کرد و گفت: در زنجیره تامین تعاریفی وجود دارد که هر یک جایگاه خود را دارند و در تمامی کشورها برای آن ها برنامه ریزی می شود و نظارت صورت می گیرد اما در ایران این مسئله رعایت نمی ‌شود.
چرا قیمت ها در بازار آهن کاهش نمی یابد؟

چرا قیمت ها در بازار آهن کاهش نمی یابد؟

به گزارش می متالز، در صنایع فولاد عواملی سبب غیر واقعی شدن عرضه و تقاضا، قیمت ها و نابسامانی در این بازار شده است که می توان به دلالی و رانت اشاره کرد که با توجه به صحبت های فعالان بازار فولاد این نابسامانی ها در بازار فولاد و آهن با وجود عرضه تمامی تولیدات زنجیره فولاد در بورس بر طرف خواهد شد.

با توجه به وضعیت زنجیره تولید آهن و میلگرد در کشور، سعید عسگرزاده دبیر انجمن سنگ آهن ایران در این رابطه گفت: از همان نخست یعنی وقتی که ماده اولیه باید گام به گام و در فرآیندهای گوناگون به موادی با ارزش افزوده بالاتر تبدیل شود تا به سهمی از سود کل زنجیره برسد، گرفتار مشکلاتی هستیم و این مشکلات سرانجام به چالش‌هایی که امروزه با آنها مواجه هستیم تبدیل می‌شوند. همچنین ادامه داد: در هر مرحله از فرآیندهای تولید اگرافزایش نرخ را داشته باشیم و سود تعادل را در نظر نگیریم، تمام زنجیره با افزایش قیمت همراه خواهند بود.

سعید عسگرزاده، دلالی را به عنوان یکی از مهمترین دلایل گرانی در بازار آهن و فولاد عنوان کرد و گفت: این روش دلالی فقط در ایران رایج است و در کشورهای جهانی همانند آن دیده نشده است. در زنجیره تامین تعاریفی وجود دارد که هر یک جایگاه خود را دارند و در تمامی کشور ها برای آن ها برنامه ریزی می شود و نظارت صورت می گیرد اما در ایران این مسئله رعایت نمی ‌شود.

اما دبیر انجمن سنگ آهن ایران رانت های موجود در بازار آهن و فولاد را بیش تر از دلالی دانست و گفت: در جهان واسطه گری و دلالی به کل با ایران متفاوت است و در ایران هیچ کدام از قواعد این کار رعایت نمی‌شود و در بازار آهن و فولاد کشورمان حتی مسئولیت‌های واسطه گری نیز پذیرفته نمی‌شود. وی با تاکید بر اهمیت مقابله با دلال‌ها و رانت خوارها در بازار فولاد و آهن بیان کرد: زمانی که قصد مقابله با این موضوع را داریم تفاوتی میان دلالی و بازرگانی قائل نمی شویم. همانطور که می دانید فعالیت های بازرگانی سبب گردش چرخ های صنعت، رشد تولید بوده اما سوداگری و دلالی در هر بازاری ضربات جبران ناپذیری بر پیکره اقتصادی کشور می گذارد.

رئیس اتحادیه آهن و فولاد استان تهران در رابطه با افزایش قیمت داخلی فولاد با وجود کاهش نرخ های جهانی بیان کرد: با وجود اینکه در سطح جهان نرخ فولاد کاهش یافته اما در کشورمان فعالان حوزه آهن و میلگرد به این موضوع بی توجهی می کنند اما نکته جالب اینجاست که تا نرخ جهانی روند صعودی را پیش می گیرد به دنبال آن بدون هیچ منطقی شروع به افزایش قیمت فولاد و آهن می کنند.

حمیدرضا رستگار در ادامه تصریح کرد: در حوزه های گوناگون برای قیمت گذاری و تنظیم بازار برنامه های تنظیم شده که بخش‌های پایین دستی پیروی نمی کنند. در اصل میتوان گفت شیوه نامه به شکل حرفه ای تدوین نشده است و از آن پیروی نمی شود. همچنان یکی دیگر از راه‌های تنظیم بازارفولاد، عرضه این محصولات در بورس کالا است، به طوری که کل تولیدات زنجیره فولاد در این بازار عرضه شوند.

عناوین برگزیده