تاریخ: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۱۰
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۱۶۲۳۶۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان خبر داد:

ظرفیت تولید ۲۰ میلیون تن ماده معدنی در همدان

می متالز - معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه از افزایش ۸۰۰۰ تنی به ظرفیت ذخایر معدنی استان خبرداد و گفت: ظرف پنج سال گذشته ۸۰۰۰ تن به ظرفیت اسمی ذخایر معدنی استان همدان اضافه شده به‌طوریکه ظرفیت تولید معادن استان از ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسیده است.
ظرفیت تولید ۲۰ میلیون تن ماده معدنی در همدان

به گزارش می متالز، محمد خاکی دوشنبه ۴ اسفند در جمع خبرگاران، اظهارکرد: ۲۶ پروانه اکتشاف در سالجاری صادر شده که تا پایان سال بیش از ۳۰ پروانه اکتشاف در استان همدان صادر خواهد شد.

وی با اشاره به صدور ۱۸ فقره گواهی کشف ذخایر معدنی در استان همدان، تصریح کرد: ۱۴ مورد پروانه بهره‌برداری با  ۱۰۰ نفر اشتغال مستقیم  در استان همدان صادر شده است.

 

سرمایه‌گذاری ۲۴۴ میلیاردی در استخراج معادن

خاکی با بیان اینکه ۲۴۴ میلیارد ریال سرمایه گذاری برای استخراج ۷۶۰ هزار تن از معادن استان صورت گرفته است، ادامه داد:  ظرفیت تولید معادن از ۱۲ میلیون ۲۰۰ هزار تن به ۲۰ میلیون ۵۰۰ هزار تن رسیده و ۸۰۰۰ تن به ظرفیت اسمی معادن ظرف پنج سال گذشته اضافه شده است.

معاون امور معادن سازمان صمت استان همدان اظهارکرد: با توجه به اینکه ماده معدنی جزو انفال است، باید بخشی از بهای برداشت ماده معدنی به دولت داده شود که امسال تا اوایل بهمن ۱۷ میلیاردتومان حقوق دولتی به حساب خزانه واریز شده که تا کنون در استان بی سابقه بوده است و براورد می‌شود تا پایان سال به بیش از ۲۰ میلیارد برسد.

این مقام مسوول  با اشاره به ذخایر معدنی اکتشاف شده در استان همدان، افزود: یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون تن در معادن اکتشاف شده است  که  ۱۲ میلیون تن به این ذخیره اضافه شده است.

 

هنوز معدن طلا در همدان کشف نشده است

وی با تأکید براینکه معدن طلایی در استان کشف نشده است، تصریح کرد: گمانه‌هایی زده شده که آثاری از فلزات دیگر دیده شده اما احتمال اینکه طلا داشته باشد خیلی کم است. هنوز چیزی به اسم طلا کشف نشده است.

معاون امور معادن استان همدان درباره پروژه پرشین یاقوت همدان نیز یادآور شد: شرکت پرشین یاقوت تغیرات مدیریتی پیدا کرده و معدن یاقوت هم هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.این معدن مشکلات محلی و راه دسترسی دارند که فعلا فرصت داده‌ایم این معدن را فعال کنند.

خاکی با تأکید براینکه فعال‌سازی معادن متروکه جزو اولویت‌های سازمان است، تصریح کرد: معادن مشکلاتی دارند که یکی از مشکلات بزرگ معادن، مشکل محلی بوده که به راحتی قابل حل و فصل نیستند به‌طوریکه خیلی از معادن نزدیک روستا هستند که در فعالیت کشاورزی و معدن کاری تعارض ایجاد می‌کند.

معاون امور معادن استان همدان با بیان اینکه بخش معدن کمترین ضربه را از تحریم‌ها خورده است، تأکید کرد:  جزو ۱۰ کشور برتر معدنی دنیا هستیم و مواد معدنی برای ما خیلی با ارزش است و تلاش داریم معادن متروکه را به چرخه تولید بازگردانیم.

 

۸۵ معدن غیرفعال در همدان وجود دارد

وی درباره تعداد معادن غیرفعال استان همدان، یادآور شد: درحال حاضر ۲۸۵ معدن در استان داریم که  براساس آخرین رصد ۸۵ معدن در استان غیر فعال است که سرمایه گذاری، مسائل محلی و مشکلات قانونی معادن از دلایل غیرفعال بودن این معادن بوده است.

وی درباره فرآوری سنگهای تزئینی و قیمتی و نیمه قیمتی در استان همدان، بیان کرد: فرآوری سنگها با میراث فرهنگی است و واحدهای تراش از طریق سازمان میراث انجام می شود و ما دربحث فرآوری پیگیری نداریم و فقط استخراج را مد نظر داریم .

خاکی با اشاره به اینکه ۷۵ معدن از سال گذشته تا کنون احیا شده‌اند، یادآور شد: تعطیلی معادن به دلایل مختلف است به طوریکه برخی از معادن فصلی بوده و نیاز به برداشت ندارند.

 

توقیف ۱۰۰ هزار تن سیلیس در همدان

وی با بیان اینکه ۴۰۰ تا ۵۰۰ پرونده قضائی از برداشتهای غیرمجاز از معادن استان تشکیل شده است، خاطررنشان کرد:  ۱۰۰ هزار تن سیلیس در حوزه سد اکباتان توقیف شده است و به دنبال واگذاری سیلیس و واریز ارزش سیلیس برداشت شده به خزانه هستیم.

این مقام مسوول ادامه داد: در سالهای اخیر حساسیت‌های زیادی در زمینه اضافه برداشت معادن ایجاد شده و کنترل دقیق و نقشه برداری دقیق از معادن انجام شده به طوریکه  با این اقدام پنج میلیون تن به ظرفیت معادن اضافه شده است و ۷۰ تا ۸۰ معدن اصلی استان نقشه‌برداری شده است و معادن دارای اضافه برداشت جریمه شدند.

خاکی درباره ایجاد شهرک سنگ بری در همدان، اظهارکرد:  همدان جزو  پنج استان دارای پتانسیل سنگ‌های نیمه قیمتی است به‌طوریکه کوهستان الوند و دامنه‌های آن از نظر ذخایر سنگهای نیمه قیمتی ظرفیت خوبی دارند بنابراین به فراخور پتانسیل موجود، ایجاد کارگاه تراش سنگهای نیمه قیمتی می‌تواند باعث حضور قوی در بازار سنگهای نیمه قیمتی شود چرا که ما در بازارهای صادراتی سنگهای نیمه قیمتی سهمی نداریم که ایجاد شهرکها و توانمند کردن آنها می‌تواند در صادرات سنگهای نیمه قیمتی تأثیرگذار باشد.

 

همدان به قطب سیلیس کشور تبدیل خواهد شد

این مقام مسوول با اشاره به اینکه چند ماده معدنی در کشور شناخته شده و منحصر به فرد است که سیلیس استان همدان یکی از این مواد است که استان را به هاب منطقه‌ای سیلیس کشور تبدیل کرده است، تصریح کرد:  با احداث واحدهای فروسیلیس در سالهای گذشته و وجود چهار واحد فعال ما به قطب فروسیلیس کشور تبدیل خواهیم شد.

معاون امور معادن استان همدان با بیان اینکه تنها معدن و واحد فراوری آندلوزویت در کشور در شهرستان ملایر وجود دارد، خاطرنشان کرد: در زمینه فلدسپات و آهن نیز معادنی وجود دارد که واحد کنسانتره و گندله‌سازی برهمین اساس در استان ایجاد شده است که قابل توجه است.

خاکی با اشاره به اینکه دولومیت نهاوند ذخیره منحصر به فردی در کشوربوده به طوریکه معادن دولومیت نیاز کل کشور را تأمین می کند، گفت: با توجه به اینکه دولومیت استان خام فروشی می‌شد پیگیری مسوولان باعث شده شرکت شستا وارد این موضوع شود و شرکت‌ فرآورده‌های نسوز ایران در حال احداث یک واحد دولومیت در نهاوند است و در کنار آن احداث کارخانه استحصال منیزیوم از دولومیت در ملایر در حال احداث است و جزو واحدهایی است که ظرف دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

عناوین برگزیده