تاریخ: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۲۱
بازدید: ۳۰
کد خبر: ۱۶۳۰۲۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در میزگرد تخصصی طرح جامع فولاد کشور:

توسعه صادرات محصولات فولادی، استراتژی مدون می‌خواهد

می متالز - مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان طی میزگردی در همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران با نگاهی به بازار گفت:توسعه صادرات محصولات فولادی، استراتژی مدون می‌خواهد.
توسعه صادرات محصولات فولادی، استراتژی مدون می‌خواهد

توسعه صادرات محصولات فولادی، استراتژی مدون می‌خواهد

به گزار می متالز، سخنرانی و میزگرد تخصصی (نقد و بررسی تحلیلی طرح جامع فولاد کشور) در دومین روز یازدهمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران با نگاهی به بازار با حضور منصور یزدی‌زاده مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان، مصطفی موذن‌زاده بنیان‌گذار ایمیدرو، مهدی کرباسیان رئیس پیشین هیات عامل ایمیدرو، محمد ابکا رئیس هیات مدیره شرکت مهندسی بین‌المللی فولاد تکنیک و محمد آقاجانلو معاون طرح‌های معدن و صنایع معدنی ایمیدرو در هتل المپیک تهران برگزار شد.

منصور یزدی زاده در این میزگرد به مشکل تامین مواد اولیه به‌ویژه سنگ‌آهن پرداخت و گفت: واحدهای فولادی کشور از جمله ذوب‌آهن اصفهان به دلیل نداشتن مواد اولیه نمی‌توانند با ظرفیت کامل تولید کنند.

وی اظهار داشت: ذوب‌آهن اصفهان متاسفانه سهمیه مواد اولیه ندارد که این موضوع باید موردتوجه مسوولین باشد. اگر قرار است سهمیه مواد اولیه به واحدهای فولادی اختصاص نیابد، باید در خصوص همه این واحدها این سیاست اتخاذ شود، اما در حال حاضر تنها ذوب‌آهن اصفهان است که سهمیه مواد اولیه ندارد.

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به این‌که در زنجیره فولاد کشور همچنان مباحث مختلفی و حل نشده‌ای همچون داخلی یا جهانی بودن معیار قیمت‌گذاری وجود دارد، افزود: یکی از دغدغه‌های مهم در صنعت فولاد کشور که در طرح جامع فولاد اهمیت بسیاری دارد، بحث قیمت‌گذاری است که از وزارت صمت آغاز شد و این موضوع در مجلس مطرح است و هنوز به طور کامل حل نشده است.

یزدی‌زاده مشکل عدم سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت کشور را بسیار محسوس دانست و گفت: تکلیف سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در این صنعت مشخص نیست درحالی‌که جذب سرمایه‌های خارجی نقش بسیار مهمی در توسعه صنعت فولاد کشور دارد.

وی به مبحث صادرات اشاره کرد و گفت: در افق ۱۴۰۴ باید به تولید ۵۵ میلیون تن سالانه محصولات فولادی برسیم که باتوجه‌به نیاز داخل، حداقل ۲۰ میلیون تن آن باید صادر شود اما متأسفانه استراتژی مدونی برای صادرات نداریم درحالی‌که از توانایی‌های لازم برای دستیابی به این صادرات برخوردار هستیم.

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان افزود: یکی از چالش‌های اصلی که مانع توسعه صادرات شده است این است که صادرات موکول به عرضه داخلی و قیمت‌گذاری گردیده که امر نادرستی است.

منصور یزدی‌زاده عدم توسعه مناسب زیرساخت‌ها به‌ویژه حمل‌ونقل را یکی دیگر از چالش‌های مهم صنعت فولاد کشور دانست و گفت: متاسفانه زیرساخت‌ها پابه‌پای ظرفیت‌سازی در صنعت فولاد پیش نرفته‌اند که این مورد باعث بی‌رغبتی سرمایه‌گذاری خارجی نیز شده است.

عناوین برگزیده