تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۱۱
بازدید: ۷۷
کد خبر: ۱۶۳۴۱۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیر بنگاه تولیدی شمش سرب خانی:

صنعت سرب بر لبه تیغ قرار دارد

می متالز - مدیر بنگاه تولیدی شمش سرب خانی گفت: از طرفی تولیدکنندگان شمش سرب با کمبود باتری فرسوده و کنسانتره سرب مواجه هستند و از طرف دیگر، قیمت این مواد اولیه بدون منطق و فراتر از ارزش واقعی آن تعیین می‌شود؛ به همین دلیل، صنعت سرب در معرض بحران‌های جدی قرار گرفته است.
صنعت سرب بر لبه تیغ قرار دارد

صنعت سرب بر لبه تیغ قرار دارد

به گزارش می متالز، محمدرضا خانی اظهار داشت: از ابتدای سال 1399 تاکنون، بازار روند رو افتی را طی کرده و به شدت ما و دیگر تولیدکنندگان شمش سرب را دچار چالش‌های فراوان کرده است. به گونه‌ای در حال حاضر، رکود بر بازار حکم‌فرما است.

وی افزود: این واحد تولیدی اگر شرایط برای تولید، تامین مواد اولیه و همچنین سفارش‌گیری از سوی مشتریان، مساعد باشد توانایی تولید روزانه 10 تا 20 تن شمش سرب را دارد. به عبارت دیگر از نظر تولید مشکلی نداریم و در حقیقت، بیشترین چیزی که مانع تولید این واحد و اکثر تولیدکنندگان دیگر در سال جدید شده، کمبود مواد اولیه است. احتمال دارد کنسانتره سرب یا باتری فرسوده در بازار داخلی یافت شود اما به قیمت واقعی نیست؛ یعنی باید چندبرابر ارزش، هزینه پرداخت شود.

این تولیدکننده شمش سرب در ادامه بیان کرد: تامین باتری فرسوده از بازار داخلی، می‌تواند تا حدودی نیاز تولیدکننده را برآورده سازد اما نه به صورت کامل؛ چون در داخل کشور باتری فرسوده به اندازه‌ای وجود ندارد که بتوان نیاز تولیدکنندگان شمش سرب را به ماده اولیه فراهم کرد. از طرفی هم اگر هم میزان باتری فرسوده در بازار داخلی قابل توجه باشد، دست دلالان مانع از تامین این نیاز است؛ چراکه دلالان، مهم‌ترین عامل برهم‌زننده نبض بازار در همه حوزه‌ها و صنایع مختلف کشور هستند.

خانی گفت: به این علت که در خرید باتری‌های فرسوده دچار مشکل شده‌ایم، در تولید و فروش شمش سرب نیز با محدودیت مواجه هستیم. با توجه به شرایط به وجود آمده ناشی از تشدید تحریم‌ها و ممنوعیت واردات و صادرات، نیاز تولیدکنندگان به مواد اولیه، تامین نمی‌شود و با این حساب، این صنعت در شرف بحران‌های جدی قرار گرفته است.

مدیر بنگاه تولیدی شمش سرب خانی در خصوص نحوه قیمت‌گذاری باتری فرسوده، عنوان کرد: قیمت‌گذاری تحت تاثیر چند عامل خرید و فروش سرب توسط دلالان در بازار، انجام معاملات برخی کارخانه‌های بزرگ که به تولید شمش آلیاژی مشغول هستند و همچنین نوسانان نرخ ارز است که متاسفانه در میان همه فعل و انفعالات یاد شده در حوزه فلزات آهنی، غیرآهنی، ضایعات و همچنین باتری فرسوده، این نوسانات بی‌حد و اندازه نرخ دلار در ایران است که بیشترین تاثیر مستقیم را بر فرایند قیمت‌گذاری دارد.

وی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه این بنگاه تولید محصولات خود را به چه صنایعی عرضه می‌کند، گفت: عمدتا کارخانه‌هایی خریدار شمش‌های تولید شده در این واحد صنعتی هستند، که شمش‌های سرب آلیاژی تولید می‌کنند.

خانی در ارتباط با معیارهای سنجش سازمان محیط زیست برای واحدهای تولیدی‌ شمش سرب کشور، تصریح کرد: همان‌طور که می‌دانید، خطر نشت سرب به طبیعت، هوا، آب و خاک از گذشته تا کنون مورد توجه همه نهادهای مرتبط با حفاظت از محیط زیست در جوامع مختلف بوده است. از این رو، نمایندگان سازمان محیط زیست به صورت دقیق، تمام تجهیزات داخل تولیدی‌ها را به جهت اینکه از نشت سرب به محیط بیرون جلوگیری شود، مورد بررسی قرار می‌دهند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که بدون استثنا باید در تمام کارخانه‌ها رعایت شود، عدم خروج آلایندگی ناشی از استحصال و فرآوری سرب از کارخانه است که به هیچ وجه نباید از آن غافل شد که در این خصوص از فیلترپرس استفاده می‌شود.

این تولیدکننده شمش سرب در پاسخ به این سوال که آیا بنگاه تولیدی خانی در زمینه ورود موقت کالا و صادرات از محل آن فعالیت دارد یا خیر، اظهار کرد: تاکنون در هیچکدام از حوزه‌های تجاری چه واردات و صادرات به همراه انتقال ارز و چه ورود موقت کالا فعالیت نداشته‌ایم و قصد ورود به آن‌ها را نیز نداریم. برای تامین مواد اولیه و فروش شمش سرب، تنها تمرکز و توجه خود را معطوف بازار داخلی کرده‌ایم.

مدیر بنگاه تولیدی شمش سرب خانی در پایان این گفت‌وگو در ارتباط با تکنولوژی مورد استفاده در این واحد، اذعان کرد: در بنگاه تولیدی خانی، تولید شمش سرب به صورت سنتی انجام می‌شود و مانند بسیاری از تولیدی‌ها، از ماشین‌آلات و تجهیزات مدرن و پیشرفته‌ای برخوردار نیستیم. ضمن اینکه با توجه به شرایط تحریمی موجود و جهش قیمت‌ها، امکان توسعه و به‌روزرسانی خط تولید وجود ندارد. همچنین در شرایطی که تولید و فروش با رکود مواجه است، استفاده از خطوط مدرن، مقرون‌به‌صرفه به نظر نمی‌رسد.

عناوین برگزیده