تاریخ: ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۳۲
بازدید: ۶۸
کد خبر: ۱۶۳۴۴۸
سرویس خبر : انرژی

اسلحه برقی روی سر تگزاسی‌ها/ انتخاب دشوار بین قطع برق و پرداخت قبض نجومی

می متالز - در شرایطی که حداکثر قیمت برق عمده فروشی در ایران معادل 0.7 سنت دلار برای هر کیلووات ساعت است که حداکثر قیمت برق در آمریکا به رکورد 9 دلار برای هر کیلووات ساعت رسید.
اسلحه برقی روی سر تگزاسی‌ها/ انتخاب دشوار بین قطع برق و پرداخت قبض نجومی

به گزارش می متالز، سرمای شدید فوریه سال 2021 سبب شد تا صنعت برق ایالت‌های جنوبی آمریکا دچار بحران گسترده بشود. بسیاری از مشترکان خانگی و تجاری از داکوتای شمالی (در مرز کانادا) تا تگزاس (در مرز مکزیک) در میانه سرمای بی‌سابقه دچار قطعی برق شده‌اند. در این میان باتوجه به پیش بینی تداوم سرما تا چهارشنبه، هیچ یک از متولیان انرژی در این مناطق هم نمی توانند به طور دقیق زمان اتمام خاموشی‌ها را پیش‌بینی کنند.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته تاکنون دست کم 5 میلیون آمریکایی به خصوص در ایالت تگزاس دچار قطعی برق شده‌اند.

 شرکت‌های تولیدکننده برق ایالات متحده آمریکا در فوریه سال جاری هر کیلووات ساعت انرژی برق را با قیمت 9 دلار به مشترکان خود فروخته‌اند.

*انتخاب سخت آمریکایی‌ها بین قطعی برق و پرداخت قبض نجومی

دلیل اصلی افزایش نجومی قیمت برق ایالات متحده در فوریه سال جاری، مسئله کاهش فشار گاز به دلیل برودت هوا و یخ‌زدگی قطعات نیروگاه‌های ذغالی، هسته‌ای، تجدیدپذیر و گازی عنوان شد که زمینه قطعی گسترده برق در مناطق جنوبی آمریکا را به وجود آورد.

از طرفی آن دسته از مشترکانی که برق آن‌ها به دلایل عنوان شده قطع نشد نیز گرفتار مسئله‌ دیگری تحت عنوان قبض‌های نجومی برق شدند. زیرا کاهش عرضه برق زمینه افزایش تعرفه و قیمت هر کیلووات برق را مهیا کرده و همین امر منجر به تحمیل هزینه سرسام آور به مشترکان شد.

*ضرر چند هزار میلیارد یورویی شرکت‌های تولید برق در ایالات متحده

البته مصائب افزایش نجومی قیمت برق تنها دامن مشترکان خانگی را نگرفته و بخشی از شرکت‌های تولیدکننده برق نیز دچار ضرر گسترده شده‌اند. در واقع آن‌دسته از شرکت‌هایی که به دلیل مشکلات فنی ناشی از سرمای هوا نتوانستند میزان برق تعهدشده خود را تولید و به بازار عرضه کنند، مجبور به خرید برق با تعرفه نجومی 9 دلار برای هر کیلووات ساعت از سایر شرکت‌های تولیدی شدند.

در همین راستا، سیما غفاری، کارشناس انرژی در بیان مشکلات به وجود آمده برای صنعت تولید برق آمریکا گفت:« یکی از شرکت‌های اروپایی حاضر در آمریکا اعلام کرد، به دلیل بازخرید برق ناشی از دلایل عنوان شده، متحمل یک ضرر سنگین چند میلیارد یورویی خواهد شد.»

این کارشناس انرژی با اشاره به تاثیر سرمای هوا در توقف تولید نیروگاه‌های برق گفت:«برودت هوا در اتفاقی نادر حتی به تاسییسات مکانیکی نیروگاه‌های بادی نیز رحم نکرد و بخشی از آن‌ها را از کار انداخت.»

*حداکثر قیمت فروش برق در آمریکا 1285 برابر قیمت برق در ایران

در حالی که بیشترین قیمت فروش برق آمریکا در سال جاری به 9 دلار برای هر کیلووات ساعت رسیده است، حداکثرقیمت برق عمده‌فروشی در ایران به 139.5 تومان معادل 0.7 سنت دلار با نرخ تبدیل دلار 20 هزار تومان در مرداد ماه ثبت شد، به عبارت دیگر حداکثر قیمت برق سال جاری در آمریکا 1285 برابر قیمت برق در ایران محاسبه شده است.

برای تقریب به ذهن می‌توان مثالی در این باره ارائه کرد. حد کم مصرفی در بازار برق ایران مصرف 100 کیلو وات ساعت در یک ماه است و مصارف کمتر از این میزان به رایگان محاسبه می‌شود. حالا اگر یک خانوار آمریکایی در یک ماه تنها 100 کیلو وات برق مصرف کند در قیمت‌های بیشینه مانند آنچه این روزها در تگزاس اتفاق افتاده باید 900 دلار برای بهای برق بپردازد.

 در ایران متوسط قیمت فروش برق به خریداران در بازار عمده فروش (بیشتر از 5 مگاوات) در دی ماه سال 99 معادل 79.6 تومان در ساعات کم باری، 88.2 تومان برای ساعات میان باری و 912.8 تومان برای ساعات پرباری است.

این در حالیست که کمترین قیمت فروش برق عمده فروشی نیز در ساعات کم باری فرودین ما با قیمت 61 تومان برای هر کیلووات ساعت مبادله شد. بر این اساس قیمت فروش برق عمده فروشی در 9 ماهه ابتدایی سال 99 بین 61 تا 139.5 تومان در نوسان بوده است.

*پرداخت 86 میلیارد دلاری یارانه انرژی از جیب مردم

 در ایران بر خلاف کشورهای غربی از جمله آمریکا، قیمت برق برای مشترکان بدون توجه به قیمت تمام شده و همراه با پرداخت یارانه انرژی از سوی دولت تامین می‌شود، به عبارت دیگر بخشی از قیمت برق توسط مشترکان و بخش عمدۀ آن توسط دولت تامین می‌شود. به عنوان مثال در شرایطی که هزینه برق مشترکان خانگی به طور متوسط 60 تومان برای هر کیلووات ساعت انرژی برق عنوان می‌شود، هزینه تمام شده تولید و توزیع این کالا حدود 600 تومان برای دولت و بخش خصوصی فعال هزینه دارد.

این یعنی علاوه بر پرداخت 60 تومان از سوی مشترکان خانگی، دولت عملا از جیب مردم نیز هزینه 540 تومانی را برای هر کیلووات انرژی به مصرف‌کنندگان می‌پردازد.

در همین راستا بر اساس آمار در سال گذشته، دولت ایران 86 میلیارد دلار معادل 1720 هزار میلیارد تومان در قالب یارانه حامل‌های انرژی پرداخت کرده است. برای درک صحیح از این عدد بهتر است بدانید رقم عنوان شده معادل 2 برابر کل بودجه عمومی سال 1400 است.

عناوین برگزیده