تاریخ: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۱۶
بازدید: ۹۱
کد خبر: ۱۶۳۵۱۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

«شستا» یک بورس کوچک

می متالز - شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد شستا فروردین ماه امسال در بورس ایران پذیرفته شد و با سرمایه اولیه ۸۰ هزار میلیارد ریال عرضه اولیه شد. این شرکت به‌عنوان یک هلدینگ عظیم، مالکیت بخش عمده‌ای از شرکت‌های صنعتی کشور را در بین شرکت‌های بورسی و غیربورسی در اختیار دارد. مالکیت اصلی این شرکت در اختیار سازمان تامین اجتماعی است.
«شستا» یک بورس کوچک

به گزارش می متالز، از میان ۹ هلدینگ تابعه شستا، ۶ هلدینگ تاپیکو، تیپیکو، تاصیکو، صبا تامین، سیمان تامین و کشتیرانی جزو نماد‌های بورسی بوده و مراحل ورود به بورس ۳ هلدینگ دیگر شامل صنایع عمومی‌تامین، مدیریت توسعه انرژی تامین و خدمات ارتباطی رایتل نیز هم‌اکنون در حال انجام است. عمده زمینه‌های فعالیت شستا متمرکز بر صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، دارو، معدن، سیمان، فناوری اطلاعات، حمل‌ونقل دریایی، مالی (بورس- بانک- بیمه)، دامپروری، انرژی و نیروگاهی است. علاوه بر اینها شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در صنایع کاشی و سرامیک، سلولزی، لاستیک و لوازم خانگی نیز حضور دارد. شرکت‌های ملی نفتکش ایران و شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران نیز جزو شرکت‌های وابسته به شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی محسوب می‌شوند. شستا ماموریت شرکت خود را بر حفظ و ارتقای ارزش ذخایر و سرمایه‌های بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی از طریق مدیریت پویا و اثر‌بخش در پرتفوی و سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مالی و پروژه‌ها و کسب و کارهای ملی و فرا ملی، راهبردی، بزرگ مقیاس، دانش‌بنیان، نوآورانه و مبتنی بر فناوری‌های نوین با رعایت اصول تفکر راهبردی، بازدهی مطلوب سرمایه‌گذاری و سودآوری پایدار، مدیریت ریسک، نقد شوندگی دارایی‌ها، ارتقای هم‌افزایی، بهبود زنجیره تامین و زنجیره ارزش با بهره‌مندی از مزایای بازار پول و سرمایه، سهولت فرصت‌یابی اقتصادی، توان تاثیرگذاری بر فضاهای کسب و کار، قابلیت مشارکت در پروژه‌های توجیه‌پذیر، مدیریت علمی، دسترسی به اطلاعات روزآمد و تحلیل به موقع محیط و جاری‌سازی ایده‌های نوآورانه و خلاق اعلام کرده است. این موارد می‌تواند با بالفعل شدن، مسیر رشد بسیار مساعدی را برای شستا به ارمغان بیاورد.

 

 بررسی بنیادی و رصد مالی

در ابتدای بررسی نگاهی به صورت‌های ۶ ماهه سهم در پایان آذر ۹۹ می‌اندازیم. (سال مالی سهم شستا منتهی به خرداد ماه است) شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در ۶ ماهه اخیر خود توانسته ۸۷ هزار و ۴۴ میلیارد ریال درآمد عملیاتی تحصیل کند که در مقایسه با مبلغ ۱۳ هزار و ۷۹۳ میلیارد ریالی دوره مشابه سال گذشته، رشدی ۵۸۰ درصدی را نشان می‌دهد. سود عملیاتی شرکت نیز با رسیدن به مبلغ ۸۶ هزار و ۸۴۴ میلیارد ریال، رشد ۵۸۷ درصدی را تجربه کرده است. شستا در ۶ ماه ابتدایی سال مالی گذشته، سود عملیاتی ۱۲ هزار و ۶۳۸ میلیارد ریالی را محقق کرده بود که این امر نشان‌دهنده شیب قوی در بازه یک سال کاری قبل است. این امر موجب شده تا سود خالص شرکت با رسیدن به مبلغ ۸۶ هزار و ۷۷۹ میلیارد ریال مشمول رشد ۷۳۰ درصدی شود. هم‌اکنون آخرین رقم سود خالص هر سهم نیز با تغییر از ۱۳۱ ریال به ۱۰۸۵ ریال به رشد ۷۲۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل رسیده است.

سود عملیاتی سهم شستا در نقطه اوج خود مربوط به پایان سال مالی ۹۸ و در خرداد ۹۹ بوده است که باید در آینده و به عبارتی در ماه‌های پایانی سال مالی کنونی، مبنای بررسی بیشتر قرار گیرد. نکته دیگر در مورد افزایش سرمایه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی این است که اخیرا از مبلغ ۸۰ هزار میلیارد ریال به ۱۴۲‌هزار میلیارد ریال از محل اندوخته افزایش یافت که می‌تواند برای ارتقای عملکرد شستا بسیار مفید باشد.

 

 بررسی تکنیکالی و سناریوها

سهم طی عرضه اولیه خود در ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ با استقبال شدید بازار مواجه شده و با یک اصلاح جزئی در اواخر بهار مجددا رالی قوی خود را شروع کرد و با رشد ۶۶۵ درصدی مواجه شد. پس از آن طی بازگشایی ناموفق منفی ۲۰ درصدی وارد روند ریزشی شده و پس از مدتی رنج زدن هم اکنون اصلاح ۶۵ درصدی را تجربه می‌کند. سهم هم‌اکنون در فاز استراحت قرار دارد. در سناریوی افت هرگاه قیمت بتواند سطح  ۱۹هزار تا ۱۸هزار کم ریسک یا سطح ۱۷هزار تا ۱۶۴۰۰ پرریسک را حفظ کند می‌تواند موجب برگشت سهم شود. در سناریوی رشد نیز قیمت نیازمند گذر و تثبیت بالای ۲۴۱۰۰ ریال تا ۲۵۴۰۰ ریال است تا بتوان به صعود مقطعی سهم امیدوار بود. سرمایه‌گذارانی که قصد ورود به سهم را دارند می‌توانند افق سهامداری خود را با شرایط تکنیکال سهم تطبیق دهند، اما سهامداران بلندمدتی با توجه به پرتفوی قوی و گسترده  این نماد و افق آتی سهام موجود در سبد شستا برای نگهداری چندساله سهم (مشروط به حفظ شرایط کنونی صورت‌های مالی سالانه) می‌توانند نسبت به اضافه کردن سهم به سبد خود در منفی‌ها و کف‌های معتبر قیمتی با دید طولانی‌مدت اقدام کنند.

عناوین برگزیده