تاریخ: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۲۰
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۱۶۳۵۲۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
یک تولیدکننده قطعات ساختمانی و صنعتی:

شمش‌ آلومینیوم را گران‌تر از بورس می‌خریم

می متالز - شرکت‌های حوزه پایین‌دستی صنایع مختلف در سال‌جاری، با مشکلات عدیده‌ای در حوزه فعالیت خود روبه‌رو شدند که بیشتر این موارد جنبه عمومی داشته و مربوط به وضعیت کلی کشور است.
شمش‌ آلومینیوم را گران‌تر از بورس می‌خریم

به گزارش می متالز، به‌طوری‌که افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه و متحمل شدن هزینه‌های سنگین تولید در پی ایجاد حباب قیمت باعث شده تا میزان سرمایه در گردش شرکت‌های پایین‌دستی به‌شدت کاهش پیدا کند. این امر موجب محدودتر شدن توان خرید مواد اولیه موردنیاز از سوی تولیدکنندگان خواهد شد و برای رفع این مشکل نیاز به ایجاد زمینه‌هایی برای دریافت تسهیلات بانکی برای شرکت‌های در حال فعالیت است که بتوانند سرمایه موردنیاز برای خرید مواد اولیه را از این طریق به دست آورند. علاوه بر موضوعات ذکر شده با اعمال ممنوعیت‌های وارداتی، افزایش نرخ ارز و همچنین تشدید تحریم‌ها علیه کشور، واردات قطعه متوقف شد البته این موضوع به‌‌رغم تهدید،یک فرصت نیز محسوب شد، چراکه با کمبود قطعات رونق تولید برای قطعه‌سازان کشور به وجود آمد.

در همین راستا مدیرعامل شرکت فرآوری آمیژان‌های رنگین فتح (فارکو) گفت: به‌رغم ممنوعیت صادرات و واردات، شیوع کرونا و در پی آن افزایش نرخ ارز و همچنین وجود تحریم‌ها علیه کشور، در ۹ ماه نخست امسال، افزایش فروش و تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تجربه کردیم.

سعید فتحی گفت: به‌طوری‌که در حال حاضر، با تمام ظرفیت مشغول تولید هستیم. می‌توان به‌صراحت گفت که به علت محدودیت‌های وارداتی، افزایش نرخ ارز و همچنین عدم ریسک‌پذیری واردکنندگان برای خرید و واردات قطعات از کشورهای خارجی، قطعه‌سازان کشور رونق تولید را تجربه می‌کنند. گفتنی است یکی از عوامل این افزایش تولید، از بین رفتن ترس مصرف‌کنندگان از استفاده قطعات ساخت داخل در صنایع خود است که موجب شده قطعه سازان باانرژی بیشتر و به‌کارگیری تمام توان به تولید بپردازند. به گفته وی؛ البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که بااینکه افراد زیادی در کشور بیکار هستند، اکنون در شهرک‌های صنعتی بیشتر شرکت‌ها با کمبود نیروی انسانی مواجه شده‌اند. ممکن است یکی از دلایل کمبود نیروی کار، وجود مشاغلی باشد که نسبت به شغل کارگری درآمد بیشتری دارد و دارای شرایط کاری آسان‌تر و کم دردسرتر است.

وی در خصوص فعالیت شرکت گفت: شرکت فرآوری آمیژان‌های رنگین فتح (فارکو) از سال ۱۳۸۰، به مدت ۱۹ سال در زمینه تولید قطعات غیرآهنی به‌ویژه از جنس آلومینیوم و زاماک فعالیت می‌کند. این قطعات در ساختمان‌سازی، یراق‌آلات، در و پنجره، سیستم‌های تعبیه روشنایی، خودروسازی ولوازم‌خانگی، کاربرد دارند و روش تولید آنها نیز به دو صورت دایکست و ویژه است.

وی گفت: در این شرکت فعالیت قالب‌سازی انجام نمی‌پذیرد، اما اگر قالب‌هایی با اندازه‌های کوچک از سوی مشتریان آورده شود و در آن معایب جزئی وجود داشته باشد، قادر به برطرف کردن مشکل آن هستیم، ولی به‌صورت مجزا هیچ قالبی در این شرکت ساخته ‌و پرداخته نمی‌شود. تولید قطعه نیز در شرکت فارکو به‌صورت سفارش محور انجام می‌شود.

وی در خصوص تامین مواد اولیه خود گفت: مواد اولیه موردنیاز کارخانه را به‌طور کامل از شرکت‌های داخلی فعال در زمینه تولید شمش آلومینیومی تامین می‌کنیم که البته چالش‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد.

فتحی در ادامه در خصوص نحوه محاسبه نرخ آلومینیوم و فرمول‌های قیمت‌گذاری در کشور، گفت: بسیاری از تولیدکنندگان توانایی خرید ۵۰۰ تن آلومینیوم از بورس کالا را ندارند و ترجیح می‌دهند از بازار آزاد آلومینیوم اولیه موردنیاز خود را تامین کنند اما دلالانی که قدرت خرید بیش از ۵۰۰ تن آلومینیوم از بورس کالا را دارند، می‌توانند شمش و بیلت آلومینیومی خریداری‌شده را به‌راحتی در بازار آزاد به قیمت دلخواه به فروش برسانند. علاوه ‌براین بارها در طول سال، نحوه قیمت‌گذاری آلومینیوم در بورس کالای ایران با نرخ جهانی این فلز متفاوت بوده است؛ به‌طوری‌که گاهی عکس جهت یکدیگر کاهش یا افزایش داشته‌اند؛ بنابراین سازوکار تعیین قیمت آلومینیوم چه در بورس کالا و چه در بازار آزاد، تقریبا از بورس لندن مستقل است. این موضوع باعث شده است تا نتوانیم هیچ‌گونه پیش‌بینی در خصوص قیمت مواد اولیه داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به فعالیت با تمام ظرفیت تولید، طرح توسعه‌ای در نظر دارید که اجرا شود؟ گفت: متاسفانه باید این موضوع را مطرح کنم که با توجه به وضعیت اقتصادی نابسامان و وجود مشکلات متعدد در بخش‌های مختلف صنعت کشور، قادر به اجرای برنامه توسعه‌ای نیستیم. در تولید، با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستیم و با دست‌وپنجه نرم کردن با آنها به فعالیت خود ادامه می‌دهیم. در حال حاضر، عمده صنعتگران دچار مشکل کمبود یا نبود نقدینگی شده‌اند و همچنین از لحاظ تامین مواد اولیه نیز آسوده‌خاطر نیستند. مواد اولیه در بازار موجود است اما به‌قدری قیمت‌ها جهش ناعادلانه‌ای پیدا کرده‌اند که به ‌عنوان ‌مثال اگر با یک مبلغ مشخص در سال گذشته می‌توانستیم تمام مواد اولیه موردنیاز خود را تامین کنیم، در سال‌جاری قادر به تهیه تنها یک‌سوم آن میزان هستیم و از سوی دیگر نیز هزینه‌های تولید هم به‌نوبه خود در ۹ ماه نخست سال‌جاری افزایش چشمگیری داشته است.

وی گفت: کنترل قیمتی در بازار وجود ندارد و هرروز شاهد افزایش بی‌رویه نرخ ارز و قیمت مواد اولیه در بازار هستیم. از طرفی، تاجرانی که قبل از ممنوعیت واردات، مواد اولیه موردنیاز تولیدکنندگان را در انبارهای خود دپو کرده بودند به هیچ قیمتی حاضر نیستند با توجه به کاهش نرخ ارز، مواد اولیه را با قیمت پایین‌تر در بازار عرضه و به فروش برسانند و حتی در برخی موارد نیز شاهد افزایش قیمت مواد توسط عرضه‌کنندگان نیز بوده‌ایم. شرایط کنونی به نحوی رقم خورده است که حتی دیگر قادر به خرید دستگاه و ماشین‌آلات جدید نیز نیستیم.

فتحی گفت: بانک‌ها و نهادهای دولتی باید به وعده خود عمل کنند و با ارائه خدمات و تسهیلات ویژه به کارخانه‌ها، مدیران را در رشد و جبران خسارت‌های مالی به وجود آمده در این شرایط بحرانی یاری دهند، اما هیچ کمکی از سمت هیچ نهاد و سازمانی تاکنون صورت نپذیرفته است تا حداقل کمی از بودجه از دست ‌رفته، تامین شود. به ‌عنوان ‌مثال، در قسمت خط ریخته‌گری دایکست قصد تعویض یکی از ماشین‌آلات را داشتیم که در حال حاضر حتی با کل درآمد سالانه شرکت نیز قادر به تهیه آن نیستیم.

مدیرعامل شرکت فرآوری آمیژان‌های رنگین فتح گفت: در حال حاضر پروتکل‌های موجود جهت ثبت سفارش مدت‌زمان زیادی را به هدر می‌دهد و هر مرتبه در ادارات مربوطه برای انجام امور اداری و دریافت مجوز لازم، وقت زیادی از تولیدکنندگان گرفته می‌شود. برای ثبت سفارش و واردکردن یک قطعه از ترکیه، در ابتدای امر از عدم فعال بودن کارت بازرگانی به ما خبر داده شد که نزدیک به دو ماه برای فعال‌سازی مجدد آن‌وقت صرف شد و بعد از آن نیز مراحل دیگری را جهت اخذ مجوز واردات طی کردیم که در نهایت، متاسفانه پس از گذشت  چند ماه و کش‌وقوس‌های اداری فراوان، کالای موردنظر فروخته شد! این عدم همکاری بانک، گمرک، سازمان‌ها وادارات مربوطه فقط سبب عقب‌افتادگی تولید و رکود صنعت می‌شود. چه در دوران شیوع کرونا و چه قبل از آن، هیچ ارگانی حاضر به ایجاد تغییرات اساسی در این قوانین نشده است؛ بنابراین نمی‌توان گفت چون چرخ تولید درحرکت است، پس هیچ مشکلی وجود ندارد، زیرا همیشه در صنایع مختلف کشور مشکلات متعددی از جمله موارد ذکر شده وجود دارد.

عناوین برگزیده