تاریخ: ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۰۶
بازدید: ۴۸
کد خبر: ۱۶۳۵۲۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در پنل تخصصی همایش چشم انداز صنعت فولاد مطرح شد:

قیمت گذاری در زنجیره فولاد آزاد باشد/ فولاد مبارکه بدنبال تامین ورق کشور/ واردات سنگ آهن از افغانستان برای تامین مواد اولیه فولادی ها

می متالز - میزگرد تخصصی تعاملات دو حوزه فولاد و سنگ‌آهن، چالش‌ها و راهکارها، صادرات در دوره پسا ترامپ با حضور مسوولان و فعالان زنجیره ارزش در حاشیه یازدهمین همایش چشم انداز صنعت فولاد برگزار شد.
قیمت گذاری در زنجیره فولاد آزاد باشد/ فولاد مبارکه بدنبال تامین  ورق کشور/ واردات سنگ آهن از افغانستان برای تامین مواد اولیه فولادی ها

به گزارش می متالز، مصطفى موذن زاده پیشکسوت صنعت فولاد در شروع این میزگرد اظهار کرد: خرید و فروش معادن کوچک و خصوصی به صورت توافقی و به میزان خرد انجام می شود از سویی دیگر صادرات نیز گاهی آزاد می شود و گاهی جلو آن گرفته می شود و بخش خصوصی نمی تواند در بلند مدت برای آن برنامه ریزی کند. در بخش دولتى که عمدتا ایمیدرو شامل آن مى شود به نوعی خوش اشتها شده و با برگزاری مزایده خرید و فروش ها را انجام می دهد اما نمى دانیم معناى این کار چیست. البته فولادى ها نیز به صورت مستقیم و غیر مستقیم وارد رقابت شده اند. این در حالی است که در گذشته انتقاد می کردند چرا سنگ آهنی ها به حوزه فولاد وارد شده اند.

موذن زاده در ادامه با اشاره به فروش های دولتی گفت: برخى فروش هاى دولتى تحت تاثیر فشارهاى بیرونى و با شرایط خاص انجام مى شود. به عنوان مثال سنگی که از چاه گز به ذوب آهن اصفهان داده می شود تحت فشار بیرونی و براساس یک توافقی انجام می شود.

وی با اشاره به حوزه کنسانتره نیز بیان کرد: در حوزه کنسانتره نیز قیمت ها به نوعى دستورى بوده البته آقاى سرقینى معاون سابق وزارت صمت این موضوع را قبول نداشتند که می گفتند توافق میان تولیدکننده و مصرف کننده بوده است اما توزیع نیز به نوعى دستورى و تحت تاثیر منافع مصرف کننده بوده است. درواقع این موضوع به نفع فعالان بخش معدن نبوده است.

موذن زاده تصریح کرد: به تازگی نیز عرضه در بورس انجام مى شود، خوشبختانه راهی باز شده است هرچند فولادی ها در این باره مقاومت هایی داشته اند. به عنوان مثال خریدار تماس می گیرد و می گوید حاضر به خرید بالاتر از قیمت بورس است اما در بورس این کار را انجام نمی دهد. البته عرضه در بورس جریانی است که نمی توان جلوی آن را گرفت. وضعیت گندله و آهن اسفنجی هم به طور تقریبی مشابه کنسانتره است.

وى درباره عرضه شمش در ادامه تصریح کرد: شمش در بورس عرضه و کشف قیمت مى شود و به نوعی پایه سایر قیمت ها شده است. البته برخی خریدها هم خارج از بورس و توافقی انجام می شود. اما بخشی ازمحصول نهایى مانند ورق در بورس و مابقى آزاد و تحت تاثیر بازار است. متاسفانه در بسیاری از مواقع به صورت غیرمنطقی و رانتی به فروش می رسد. درنتیجه ابتداى و انتهاى زنجیره آزاد اما میانه زنجیره بخشى دستورى و برخى در بورس عرضه مى شود. باید دید این معادله را چطور می توان حل کرد؟

وی در ادامه افزود: هنوز اکتشافات در کشور کامل نشده است و بدون شک ذخایر ما بیش از موارد اعلامی است. باید مکانیسمی ایجاد شود که فعالان بخش معدن اعداد واقعی را برای گواهی کشف اعلام کنند. متاسفانه به معادن هماتیتی توجهی نداشته ایم در حالی که بیش از 80 درصد معادن سنگ آهن استرالیا هماتیت است.

موذن زاده بیان کرد: همه دوستان معتقدند با کسری سنگ آهن مواجه می شویم اما من چنین موضوعی را قبول ندارم، فکر می کنم بیش از 10 سال ذخیره در اختیار داریم. اگر واقعا سنگ در اختیار نداریم چه دلیل برای توسعه ها وجود دارد. اگر قرار است وارد کنیم باید مسائل موجود را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه هنوز مسائل سیاسی داخلی افغانستان برای صادرات سنگ آهن به کشور ما حل نشده است اما می توان در بلند مدت روی این موضوع کار کرد. اما فراموش نکنیم اولین مشکل معادن ما بحث اکتشاف است.

موذن زاده تصریح کرد: ما در دوره ای به دنبال واردات گندله بودیم اما امسال با مازاد کنسانتره مواجه هستیم. اما چون عدد 16 درصد نامعقول است و فاصله زیادی با قیمت جهانی دارد، شاهد مشکلاتی در بحث قیمت گذاری هستیم. راه حل این موضوع بیزنسی است. متاسفانه قیمت گذاری در زنجیره بسیار آشفته است.

وی بیان کرد: در حال حاضر تقریبا تعادل برقرار است و برای بلند مدت باید موضوع اکتشافات را دنبال کنیم. اما باید برای حل مشکلات در کوتاه مدت برنامه ریزی و راهکار داشته باشیم.

به گفته وی، در دوره آقای غضنفری تاکید کردم اجازه احداث واحدهای القایی صادر نشود زیرا در آینده با فاجعه همراه می شویم و امروز مشکلات قابل مشاهده است. همه ذینفعان در مشکلات دخیل هستند. متاسفانه مشکل در وزارتخانه حل نشد و به دولت و به مجلس و قوه قضاییه رسیده است در حالی که باید مشکل را در وزارت صمت حل می کردیم. درنتیجه بهتر است برای وضع فعلی که راهکاری شناسایی شود.

موذن زاده معتقد است، اینکه گفته می شود سود معدنی ها بیش از فولادسازان است موضوع اشتباهی است.

************

اردشیر سعد محمدى سرپرست معاونت امور معدنى وزارت صمت  دیگر سخنران این میزگرد بیشتر بر برنامه ریزی برای بازار پیش رو تاکید داشت.

وی صحبت های خود را با اشاره به وضعیت سنگ آهن در جهان و ایران آغاز کرد و گفت: زنجیره فولاد از معدن شروع و به محصول نهایی ختم می شود. در حال حاضر175 میلیارد تن ذخایر سنگ آهن جهان است که باتوجه به مصرف بیش از 2.5 میلیارد تنی در سال، پیش بینى ذخیره ٧٠ ساله سنگ آهن براى جهان مطرح است. اما در ایران حدود 5 میلیارد تن ذخایر احتمالی داریم که ذخیره قطعی ما 3 میلیارد و 300 میلیون تن است. حال اگر تا سال 1404 ظرفیت تولید کشور به 55 میلیون تن برسد نیازمند 160 میلیون تن سنگ آهن در سال برای استخراج هستیم. تولید در سال جاری به 100 میلیون تن می رسد یعنی ما کمتر از 20 سال آینده سنگ در اختیار داریم و اولین قدم برای آرامش در این بخش سرمایه گذاری در اکتشاف است تا امکان تضمین خوراک در آینده را تامین کنیم.

وى ادامه داد: بنابراین اکتشاف یک نکته کلیدى است که نیازمند تجهیزات جدید و ماشین آلات جدید هستیم. ما با نگاه سنتی امکان هدایت این موضوع با سرعت مناسب را در اختیار نداریم در نتیجه نیازمند سیستم هاى ماهواره اى هستیم زیرا سیستم هاى قدیمى اشتباهات را افزایش مى دهد. باید از ماشین آلات جدید استفاده کرد تا سرعت در حفاری افزایش و هزینه های تولید کاهش یابد. ما نیازمند تجهیزات جدید و نگرش نوین در این بخش هستیم.

سرپرست معاونت امور معادن وزارت صمت افزود: شرکت چادرملو ده دستگاه حفاری جدید و همچنین شرکت مس نیز تعدادی ماشین آلات جدید وارد کرده است.

سعدمحمدی در ادامه تصریح کرد: ما پس از بخش معدن نیازمند تعادل در حوزه فولاد هستیم. گاهی مطرح می شود که ما 31 میلیون تن فولاد تولید می کنیم اما 15 میلیون تن آن مصرف می شود، حال چرا عرضه و تقاضا در بازار بورس شکل خود را ندارد. اگر نگاه عمیق به این موضوع داشته باشیم، باید گفت ما در تولید فولاد امسال ٢١ میلیون تن بلوم و بلیت خواهیم داشت اما نیاز داخل ١٢ میلیون تن است در نتیجه باید براى صادرات برنامه ریزى شود. اما یک نکته در این میان مغفول بوده و آن این است که ٥ میلیون تن شمش توسط بنگاه هاى کوچک تولید مى شود که به نوعی برخی برروی کیفیت آن مساله دارند. باید برای این موضوع برنامه داشت تا بازار به درستی هدایت شود.

معاون وزیر صمت اضافه کرد: در حوزه ورق نسخه ای به غیر از شمش نیاز است، میزان ظرفیت تولید این محصول ١١ میلیون تن است اما نیاز بازار براساس ارزیابی که از سوی مبارکه انجام شده برابر با این رقم یا شاید بیش از آن باشد. البته تقاضا براى ورق کمتر از ٥ میلیمتر بسیار بالاتر از ضخامت های دیگر بوده و درست در این زمان است که بازار با تنش همراه می شود. درنتیجه نگاه کلی خود یک ایراد است درواقع باید دید چطور می توانیم نقاط ضعف را پر کرده و برای آن برنامه ریزی داشته باشیم. باید دید برای برقراری آرامش سرمایه گذاری در چه قسمت هایی باید انجام شود.

وی ادامه داد: باید تقاضاى بازار در ١٠ سال آینده را شناسایی کردتا سرمایه گذاری ها جهت دار باشد.

سعدمحمدی در ادامه با اشاره به بازار اظهار کرد: در مورد بازار باید گفت، اول باید تکلیف مشخص شود که مى خواهیم به اقتصاد آزاد وارد شویم یا می خواهیم کنترل دولتى داشته باشیم. درنتیجه این موضوع یک سطح بالاتری در نگرش می خواهد تا براساس آن مجموعه ها چیده شود، اما اگر قرار است تمامی موضوعات را باهم داشته باشیم همین اتفاقی که امروز شاهد هستیم رخ می دهد. درواقع باید براساس این منطق به نحوی برنامه ریزی صورت بگیرد که شاهد آرامش در بازار باشیم.

سعدمحمدى تصریح کرد: فراموش نکنیم ما نیازمند آموزش مداوم و مستمر هستیم زیرا علم به سرعت در حال گسترش است. در کنار آن باید به دنبال پرورش نیروى انسانى شایسته باشیم زیرا نیروی انسانی است که منجر به تغییر و تحول می شود. باید به نیروی انسانی ارزش دهیم. همچنین باید قبول کرد که در همه سطوح نیازمند تغییر هستیم. از سویى دیگر موضوع ایجاد بازار داخلى و افزایش سرانه مصرف را فراموش نکنیم، این موضوع نیازمند برنامه ریزی کلان است.

معاون وزیر صمت نیز بیان کرد: ما تا قبل از پایان سال سعی می کنیم تعدادی از محدوده ها را برای انتقال به علاقه مندان به سرمایه گذاری آزاد کنیم. این آزاد سازی فعالیت ها را افزایش می دهد.

سعد محمدی افزود: بدون شک باید شرایط موجود را بازسازی کنیم، امیدواریم تا پایان سال سیکل 1400 را از معدن تا تولید فولاد به صورت مکتوب به همه استان ها ارسال می کنیم تا در بحث تامین مواد اولیه شاهد آرامش باشیم و مشخص شود واحدهایی مانند مبارکه، ذوب آهن و... به چه میزان می توانند صادرات داشته باشند.

وی در مورد قیمت ها نیز بیان کرد: برخی محدودیت ها وجود دارد اما به نظر می رسد در کوتاه مدت نیازمند برخی نظارت ها و کنترل ها هستیم اما اینکه در نهایت باید به سمتی برویم که بورس خرید و فروش ها را شفاف کند. متاسفانه نظام توزیع در کشور دچار تنش است. هفته گذشته ممکن بود قیمت ورق از قیمت جهانی هم بالاتر برود. ما در یک ماهه گذشته شاهد بودیم قیمت ارز نیمایی نسبت به ارز آزاد بیشتر بود که این موضوع خود چالش های بسیاری برای بازار به همراه دارد.

سعدمحمدی تاکید کرد: ما در شرایط فعلی مجبور به کنترل هستیم.

***********************

جعفر سرقینى معاون سابق امور معدنى وزارت صمت نیز در این میزگرد با اشاره به موضوعات قیمت گذاری در دوران مسوولیتش اظهار کرد: باید توجه کرد شرایط فعلی به ما تحمیل شده است یعنی یک توسعه نامتوازن در صنعت فولاد رخ داده است که به اعتقاد من میزان ذخایر سنگ آهن ما تنها پاسخگوی 15 سال خواهد بود. دلایل مختلفی از جمله سود بیشتر صنعت فولاد و... منجر به این توسعه نامتوازن شده است.

وى تصریح کرد: اما متاسفانه هم زمان با رشد صنعت فولاد، توسعه در بخش معدن و حوزه اکتشافات رخ نداده است، این موضوع مربوط به یک یا دو دوره نبوده است، بلکه از ابتدا این شرایط را شاهد بودیم. اکتشاف یک کار بلند مدتی است که متاسفانه با کسری هایی همراه شده، به عنوان مثال در این حوزه از بسیارى از تکنولوژى هاى روز دنیا بی بهره هستیم. باید خود را به دانش روز دنیا مجهز کنیم.

سرقینى اضافه کرد: نامتوازن بودن توسعه مسوولان را وادار مى کند به بحث قیمت گذارى وارد شوند. من مخالف آزادسازى قیمت گذاری سنگ آهن و توزیع آزاد آن نیستم اما اگر این اتفاق رخ دهد، به عنوان مثال یک کارخانه کوچک می تواند با فولاد مبارکه رقابت کند؟ درنتیجه ما باید منتظر آن باشیم که شادی افزایش ظرفیت به نگرانی تبدیل شده و کارخانه ها یک به یک تعطیل شوند. اگر بنده در زمان خود به بحث سهمیه وارد شدم موضوع اجباری سیستم بود تا کارخانه ها در نقاط مختلف کشور بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. ما تنها به دنبال تولید فولاد نیستیم بلکه در این باره با بحث های منطقه ای نیز مواجه هستیم. باید به موضوع توسعه مناطق و اشتغالزایی نیز توجه داشت.

معاون سابق امور معدنی وزارت صمت همچنین بیان کرد: در دودهه گذشته همیشه فولادی ها قیمت را در چارچوب بورس تعیین می کردند و دولت هیچ دخالتی نداشت، درواقع ورود دولت از اواخر سال 97 شروع شد زیرا با تحریم ها مواجه شدیم. اما در همین مدت فولادسازان یا با قیمت جهانی یا بیش از آن محصول را فروخته اند.

سرقینی اظهار کرد: ما شاهد بودیم که در برهه ای فولادسازان فولاد را 30 درصد بیشتر از قیمت جهانی فروخته اند. یکی از دلایلی که امسال صادرات فولاد نسبت به سال گذشته کاهش یافته شیرین شدن قیمت های داخلی است.

وی ادامه داد: متاسفانه همیشه زور فولادی ها زیاد بوده و کار خودشان را انجام داده اند.

سرقینی اضافه کرد: به اعتقاد بنده راه حل این است که همه چیز در زنجیره آزاد باشد اما حق مردم داده شود. باید این هزینه های یارانه ای در زمینه اکتشافات صرف شود.

وی اظهار کرد: امروز واحدهای زیادی وارد تولید شده اند که دیگر مازاد کنسانتره نخواهیم داشت.

سرقینی در مورد مجوزهای فولادی نیز بیان کرد: صدور مجوزهای فولاد از سال 93 ممنوع  یا بهتر است بگوییم کنترل شده بود. در زمان آقای نعمت زاده در وزارت صمت شرط صدور مجوز آن است که ذخیره ای خارج از ذخیره طرح جامع ارائه شود. توسعه زنجیره فولاد تا حدودی متوازن شده است اما اگر معدن را در زنجیره محاسبه کنیم نامتوازن خواهد بود.

*****************************************

حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه  نیز با اشاره به اینکه این شرکت به دنبال تامین نیاز ورق کشور است، اظهار کرد: زمانی که اسم فولاد مبارکه می آید، تولیدکننده ورق و تامین کننده انواع این محصول مطرح می شود. ما خود در فولاد مبارکه به طور دائم به این فکر هستیم که نیازهای کشور در حوزه ورق را تامین کنیم.

وی با اشاره به پروژه انتقال نفت گوره به جاسک که ریاست جمهور آن را استراتژیک ترین پروژه دولت تدبیر و امید می دانند، گفت: ما در سال ٩٧-٩٨ در یک کار مشترک با کارکنان شرکت نفت فولاد مورد نیاز تولید و ٤٥٠ هزار تن در اختیار فولاد اکسین  و نصاب قرار گرفت.

وی درباره تولید اسلب ٣٠٠ میلیمترى نیز اظهار کرد: این محصول براى اولین بار در ایران تولید و و به فاصله 48 ساعت از آن وزارت نفت به این تولید واکنش نشان داد و اعلام کردند نیازمند این اسلب هستند. این اسلب اکسین تبدیل به نورد شد و امروز در مرحله قرارداد است تا نیاز صنعت نفت تامین شود. فولاد مبارکه برای خود رسالتی را تعیین کرده که براساس آن تمام نیاز صنایع را تامین کند.

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: امروز خودروسازان ما براساس استانداردهای جهانی نیازمند ورق هاى سبک و مستحکم هستند. همچنین صنعت لوازم خانگی نیازمند ورق های منعطف تر و سبک است حال اگر این نیاز تامین نشود چه اتفاقى رخ مى دهد؟ امسال حدود 700 میلیون یورو ورق وارد کشور شده است، حال اگر اگر خودمان را به تکنولوژى نرسانیم از بازارعقب مى مانیم اما در چنین موقعیتى مشکلاتى همچون مواد اولیه و قطع برق در فصل زمستان بودیم که شاهد ٣٠٠ هزار تن عدم تولید بودیم در حالى که مبارکه مى تواند بیش از ظرفیت اسمى تولید کند و این موضوع در واحدهایی از مجموعه رخ داده است.

وى تاکید کرد: زمانی که راهکار برای مشکلات ما ایجاد نشود خودمان به سراغ معدن رفته و معاونت معدنی ایجاد کردیم. درحالی که باید تنها فکر ما تامین نیاز ورق کشور باشیم.

به گفته عظیمیان، اگر پروژه نورد گرم ٢ اجرا شود تمام نیازهاى کشور تامین خواهد شد.

مدیرعامل فولاد مبارکه بیان کرد: خرید کنسانتره به صورت آزاد در مجموعه ما مطرح بود اما براساس سهمیه بندی بخشی از نیاز خود را دریافت کرده و کسری را از بازار تامین کردیم. البته اگر قیمت ها به صورت کلی آزاد باشد با مشکل همراه می شویم.

عظیمیان افزود: مشکل دیگر ما تفاوت در مشخصات فنی و کیفیت کنسانتره ها است. برای واردات نیز باید گفت، مطالعاتی در این زمینه انجام دادیم تا سهمیه فولاد هرمزگان قطع و به فولاد مبارکه داده شود اما این راهکار توجیه اقتصادی نداشت.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از مشکلات ما اختلاط معدنی ها و فولادی ها است. درواقع اول دوستان معدنی اول مصرف خود را تامین کرده و سپس به ما می دهند.

به گفته عظیمیان، حاشیه سود معدن 2 برابر فولاد است اما باز شاهد فولادسازی در میان معدنی ها هستیم.

************************************

ناصر تقى زاده مدیر عامل شرکت معدنى و صنعتى چادرملو گفت: سال هاست بحث قیمت گذاری مطرح است و این موضوع بین فولادی ها و معدنی ها مداخله ایجاد کرده است. اعتقاد بنده بر این است که دولت باید کنترل کرده و اجازه ندهد قیمت ها از حد جهانى بالاتر برود اما قیمت گذاری آزاد باشد.

وى ادامه داد: باید همیشه برای اکتشاف برنامه داشته باشیم و دولت باید بروکراسى شدید اداری را برداشته و پهنه ها را به شرکت هاى توانمند واگذار کند. شرکت چادرملو آمادگى در هر کجایی که پهنه واگذار شود اکتشاف انجام دهد، زیرا کویر مرکزى ایران سرشار از سنگ آهن است.

تقى زاده با اشاره به اینکه در کوتاه مدت باید برخی امتیازها ارائه شود، تصریح کرد: تا زمانی که معادن جدید اکتشاف نشده باید برای واحدهای جنوب کشور مشوق هایی ایجاد شود که سنگ را از خارج از کشور تامین کنند. نباید امروز سنگ را از خراسان به بندرعباس برده و ١٠ سال دیگر از بندرعباس به خراسان ببریم، بلکه باید براى واحدهاى بندرعباس امتیازهایى قائل شویم که سنگ آهن و گندله خود را وارد کنند این کار مقرون به صرفه خواهد بود.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تاکید کرد: برخی دوستان می گویند به ما سوبسید می دهند، در حالی که ما خودمان اقدام به احداث نیروگاه کردیم که خود منجر به از دست دادن سوبسید می شود. می گویند نیروی انسانی ارزان است در حالی که ما 4 برابر نیرو در اختیار داریم. در نتیجه بهتر است در اکتشاف سرمایه گذاری کرده و باید قیمت ها آزاد باشد.  

وی تاکید کرد: ما حاضر هستیم معادن فولادی ها را دریافت و واحدهای فولادی خود را به آنها بدهیم.

تقی زاده گفت: اکتشاف مهمترین موضوعی است که می تواند بخش عمده مشکلات را حل کند.

**************************

کیوان جعفرى طهرانى تحلیلگر بین المللى بازار سنگ آهن و فولاد نیز به عنوان آخرین سخنران این پنل با اشاره به بحران های موجود، اظهار کرد: ما با بحران اساسى کمبود سنگ آهن مواجه هستیم. فولاد تکنیک موارد مختلف را بررسی کرده است و با تولید 55 میلیون تن فولاد در 1404 تنها برای 14 سال سنگ آهن خواهیم داشت.

وى اضافه کرد: باید دید در دنیا چه اتفاقى در حوزه اکتشاف و استخراج سنگ آهن رخ مى دهد و از آن الگو بردارى کرد. البته فراموش نکنیم تا زمانی که قیمت ها واقعی نشود این بحران وجود خواهد داشت. باید قیمت ها را به قیمت های واقعی جهانی نزدیک کنیم. معدنکاری هزینه زیادی به همراه دارد.

جعفرى طهرانى با اشاره به تولید سنگ آهن، تصریح کرد: تولید سنگ آهن با عیار کمتر از ١٥ تا ١٧ درصد در دنیا مقرون به صرفه نیست. ما باید همیشه حریم ها را مشخص کنیم که از کدام ذخیره پایین تر نرویم. 15 تا 17 درصدی مطرح است که عمق برای آن ملاک است. ما درباره ذخایر قطعی 3.3 میلیادر تنی صحبت می کنیم که یک/سوم آن هماتیت است. ما غیر از چادرملو که بزرگترین ذخیره هماتیت است و از آخرین تکنولوژی های خارجی و پس از آن بومی سازی شده در فکور صنعت تهران را در اختیار دارد، در فرآوری هماتیت با مشکل همراه هستیم.

وی ادامه داد: زمانی که ذخایر را مشخص می کنیم باید مطرح شود که این ذخایر تا چه میزان قابل دسترس است. واقعیت این است که اگر تنها از ذخایر پرعیار مگنتیت استفاده کنیم بین 7 تا 10 سال سنگ آهن خواهیم داشت. چینی ها در سال 2013، به میزان 1 میلیارد و 400 میلیون تن سنگ آهن کلوخه استخراج کرد. از این میزان 400 میلیون تن کنسانتره تولید کرد. اما در سال 2020 چین  866 میلیون تن کلوخه با عیار 15 تا 20 درصد تولید کرد و 1170 میلیون تن سنگ آهن وارد کرد. سنگ آهن وارداتی از کمترین عیار 46.5 درصد شروع تا کنسانتره 67 تا 68 درصد بود.

به گفته وى، پرعیار ترین کنسانتره دنیا براى چادرملو است اما در دنیا کم و بیش عیار مشابه وجود دارد.

 این کارشناس بین المللی بازار سنگ آهن و فولاد بیان کرد: چین تصمیم گرفته است، از استخراج کم عیار منصرف و به واردات بپردازد. ما باید عیارهای سنگ آهن را مشخص کنیم.

وی با ذکر مثالی دیگر گفت: هندوستان در نظر دارد تا سال 2030، 300 میلیون تن فولاد تولید کند. تا 4 ماه پیش کل ذخایر سنگ آهن این کشور 22 میلیون تن هماتیت بود، به صورت بی سابقه در سپتامبر 11 میلیارد تن ذخیره مگنتیت یافت شده است. درواقع اعداد و ارقام هند برای دستیابی به این هدف منطقی است در حالی که ما چنین منطقی را برای طرح جامع خودمان نمی بینیم.

جعفرى طهرانى گفت: به جاى اینکه تنها به دنبال اکتشاف باشیم باید دپوى معادنى که سال ها قبل استفاده شده اند را بازیابى کرده و به سراغ استفاده از عیارهای ١٥-٢٠ درصد برویم. کمتر از این عیار توجیه اقتصادی ندارد.

وى درباره واردات ادامه داد: نمى دانیم تحریم ها تا چه زمانى ادامه خواهد داشت. امروز تحریم ها وجود دارد بدون شک طرح جامع بدون تحریم ها متفاوت خواهد بود. در نشست سال گذشته در ایمیدرو مطرح شد هزینه حمل دریای سنگ آهن از استرالیا تا بندرعباس ٥٠ دلار در شرایط تحریم و در غیر تحریم ٢٥ دلار است در حالى که ٢٥ دلار هم براى طرح جامع فولاد رقم بالایى خواهد بود.

جعفرى طهرانى اضافه کرد: ما از برزیل امکان واردات نداریم در استرالیا هم هزینه حمل را مطرح کردم. توصیه بنده آن است که افغانستان به عنوان بزرگترین ذخیره سنگ آهن (در معدن حاجى گک با ذخیره 1.85 میلیارد تن) در آسیا با مسافت 450 کیلومتری تا مرز ایران فرصت خوبى برای واردات مواد اولیه است.

وی تاکید کرد: ما سیاست هایی را وضع می کنیم که به صورت هیجانی قوانین واردات فولاد کشورهای دیگر را تغییر می دهد و آنها تعرفه واردات را برای محصولات ایران وضع می کنند. در حال حاضر 90 دلار عراق برای میلگرد ایران تعرفه وضع کرده است. دولت افغانستان نیز به دنبال وضع تعرفه  85 دلار برای میلگرد ایران است.

طهرانی همچنین گفت: تا جایی که می توانیم عیار مصرفی ورود کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی را کاهش داده تا ذخایر را حفظ کنیم.

یازدهمین همایش چشم انداز صنعت فولاد در تلاش است تا با ارزیابی شرایط موجود بهترین راهکار را پیش روی تولیدکنندگان زنجیره ارزش قرار داده تا این صنعت علاوه بر تحقق افق 1404، شاهد ارتقای جایگاه جهانی خود باشد.

تهیه گزارش توسط پایگاه خبری «می متالز»

منبع: می متالز
عناوین برگزیده