تاریخ: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۵:۲۶
بازدید: ۱۴۳۵
کد خبر: ۱۶۸۵۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

استفاده از انرژی بادی جهت بکارگیری در صنعت/ فرصت سوزی در استفاده از منابع انرژی خدادادی در کشور

می متالز - در سرزمین بزرگ ایران مکان هایی وجود دارند که مغفول دولتمردان و سرمایه گذاران واقع شده است و با استفاده بهینه از آن می توان رادندمان و بهره وری را با سرعت افزایش داد.
استفاده از انرژی بادی جهت بکارگیری در صنعت/ فرصت سوزی در استفاده از منابع انرژی خدادادی در کشور

یادداشت می متالز - دهم مرداد ماه 1397، به منطقه بزرگ سنگ آهن شرق کشور در استان خراسان رضوی رفتم از سنگان خواف به سمت تایباد (55 کیلومتری تایباد و هم مرز با افغانستان) یک توربین بادی خراب دیدم که دقیقا همان را سال گذشته در شهریورماه 96 مشاهده کرده بودم. منطقه دارای بادهای 120 روزه و طوفان های منطقه ای است و کلا منطقه بادخیزی است. (عکس زیر)

 

برعکس، در خردادماه 1397 به اتریش مسافرتی داشتم، در منطقه مرزی کشورهای اتریش و مجارستان مزرعه ای چند کیلومتری مملو از توربین های بادی را دیدم. در اروپا فرصت ها را از جهت بکارگیری انرژی و افزایش بهره وری از دست نمی دهند بعبارتی فرصت سوزی نمی کنند.(عکس زیر)

 

اخیرا نیز مطلبی را در کانال تلگرامی دکتر پیمان مولوی - کارشناس اقتصادی - مشاهده کردم که در آن به نیروگاه تجدیدپذیر بادی به ارزش 16 میلیارد دلار و با 10 هزار مگاوات در چین (بزرگترین مزرعه بادی جهان) اشاره کرده بود. به نقل از وی اشاره شده بود: دولت چین برنامه ای 360 میلیارد دلاری برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر دارد.

 

 

لازمه توسعه و پیشرفت، نگاهی به منابع خدادادی و ایجاد زیرساخت های مناسب در جهت آن است و منطقه بزرگ سنگان نیازمند توجه بیشتری به این امکانات بالقوه دارد.

علیرضا جعفری نژاد

 

منبع: می متالز
عناوین برگزیده