تاریخ: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۴:۲۷
بازدید: ۱۱۵۳
کد خبر: ۲۲۳۰۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
درباره اقدامات اصلاحی انجام‌شده در کارخانه فرومولیبدن مجتمع مس شهربابک

کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری برای مقاوم‌سازی تولید

می متالز - مقاوم‌سازی تولید یکی از کلیدواژه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی است. اتفاقی که با برخی اقدامات اصلاحی در کارخانه فرومولیبدن مجتمع مس شهربابک محقق شده است. کارشناس ارشد فنی این کارخانه به تشریح این اقدامات پرداخته است.
کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری برای مقاوم‌سازی تولید

به گزارش می متالز به نقل از روابط‌عمومی مجتمع مس شهربابک، مهندس «اخضری»، کارشناس ارشد فنی کارخانه فرومولیبدن مجتمع مس شهربابک تعویض نسوز درِ کوره این کارخانه از آجر نسوز به پتوی نسوز را یکی از اقدامات اصلاحی معرفی کرد و گفت: این اقدام به دلیل دشواری تهیه آجر نسوز صورت گرفت زیرا به علت تنوع شکل آجر نسوز و تیراژ پایین تولید این آجرها، تولید آجر کوره‌های تشویه برای شرکت‌های بزرگ تولیدکننده نسوز مقرون‌به‌صرفه نبود. بنابراین تهیه این آجرها سخت بود و گاهی مجبور به خرید آجر بی‌کیفیت از کارخانه‌های کوچک بودیم.

وی ادامه داد: به‌علاوه قیمت تمام‌شده آجر نسوز چیزی حدود پنج برابر پتوی نسوز است. همچنین به علت شوک حرارتی، طول عمر آجر حداکثر یک دهم پتوی نسوز است. با آجر نسوز باز و بسته کردن درِ کوره در دمای بالا نیز بسیار سخت بود؛ به‌طوری‌که در مواقع اضطراری باید از لیفتراک برای این کار استفاده می‌شد.

کارشناس ارشد فنی کارخانه فرومولیبدن مجتمع مس شهربابک با اشاره به دیگر معایب استفاده از آجر نسوز گفت: برای نگه داشتن آجر باید از تسمه آهنی استفاده کرد که در دمای بالا آهن پوسته می‌کند و این موضوع هم باعث اتصال بدنه یعنی سوختن فیوز و تریستور می‌شود و هم باعث افتادن آجر و در نتیجه شکستن آجرها و المنت‌ها می‌شود. این موارد باعث می‌شوند مصرف آجر، المنت، فیوز و تریستور به میزان بسیار زیادی بالا برود.

وی اضافه کرد: علاوه بر این‌ها به‌خاطر این معایب، قطعی برق در هر یک از زون‌های کوره زیاد بود که این موضوع نیز باعث بالا رفتن گوگرد در محصول خروجی و شارژ مجدد خروجی به داخل کوره می‌شد. این اتفاق یعنی اتلاف انرژی و کاهش تولید. ولی در طرح جدید که جایگزینی آجر نسوز با پتوی نسوز است هیچ یک از این معایب وجود ندارد و این طرح کمک بسیار زیادی به بالا رفتن بهره‌وری و افزایش تولید خواهد کرد. 

درِ نسوز با آجر نسوز

اخضری تعویض چکش مکانیکی با چکش پنوماتیکی روی کوره‌ها را دیگر اقدام اصلاحی انجام شده در کارخانه فرومولیبدن شهربابک عنوان کرد و گفت: مهترین مزیت چکش پنوماتیکی نسبت به چکش مکانیکی قابل تغییر بودن تعداد ضربات در هر دور کوره است که این باعث می‌شود با توجه به شرایط کوره تعداد ضربات در هر دور کم یا زیاد شود و در نتیجه تولید کوره بیشتر شود و کیفیت محصول آن بالاتر برود.

تعویض چکش مکانیکی با چکش پنوماتیکی

کارشناس ارشد فنی کارخانه فرومولیبدن مجتمع مس شهربابک کمتر شدن تعمیرات را از دیگر مزیت‌های استفاده از چکش پنوماتیکی دانست و گفت: این موضوع باعث توقف کمتر کوره می‌شود و در نتیجه احتمال شکستگی تیوب کوره در دمای بالا به حداقل می‌رسد.

به گفته اخضری استفاده از فلوگیت (دریچه تنظیم مواد خروجی) زیر کوره‌های تشویه از دیگر اقدامات اصلاحی انجام شده در کارخانه فرومولیبدن مجتمع مس شهربابک است. 

فلوگیت زیر کوره‌های تشویه

وی در توضیح این اقدام گفت: ذرات غبار سنگین ناشی از مکش فن در مخزنی زیر کوره جمع می‌شوند. این غبار قبلاً به‌صورت دستی و با ضربه زدن به بدنه کوره گرفته می‌شد که این کار هم باعث فرورفتگی در بدنه کوره و هم باعث پخش شدن غبار زیادی در هوا می‌‎شد و آلودگی هوا، آسیب رساندن به سلامتی پرسنل و پرتی مواد را در پی داشت. بنابراین با اجرای این طرح غبار با تنظیم زمان فعال شدن جک‌های پنوماتیک به‌طور اتوماتیک و مداوم بدون هیچ‌گونه آلودگی و پرتی به داخل مخزنی جهت شارژ به کوره هدایت می‌شود.

کارشناس ارشد فنی کارخانه فرومولیبدن مجتمع مس شهربابک ادامه داد: راه‌اندازی PLC اتاق کنترل یکی دیگر از اقدامات و طرح‌های اصلاحی است. با اجرای این طرح علاوه بر کنترل راحت‌تر و سریع‌تر فرایند تولید، از سوختن موردی کیسه‌های غبارگیر جلوگیری شده است؛ به‌طوری‌که در طرح جدید زمانی که دمای داخل کیسه‌های غبارگیر از حد مجاز بالاتر می‌رود، فن مکش کوره قطع می‌شود که این اتفاق مانع از آتش گرفتن کیسه‌ها می‌شود. 

PLC اتاق کنترل (سمت راست)

PLC قدیمی اتاق کنترل

اخضری تلاش برای افزایش طول عمر زنجیر و تیوب داخل کوره را از دیگر اقدامات اصلاحی انجام‌شده در کارخانه فرومولیبدن مجتمع مس شهربابک معرفی کرد. در این طرح با کاهش دما و جلوگیری از هدررفت حرارت با استفاده از ملات نسوز در درزهای کوره علاوه بر افزایش تولید ریزدانه و در نتیجه کاهش گوگرد در محصول، طول عمر زنجیر و تیوب کوره تا حدود 3 برابر افزایش یافته است.

استفاده از ملات نسوز در درزهای کوره

وی در ادامه گفت: همچنین با توجه این‌که درایر قبلی برای خشک کردن سولفور ورودی 5 کوره تشویه جوابگو نبود (به‌خصوص در مواقعی که آب و روغن در سولفور بالا بود) لذا طرح اصلاحی نیز در این زمینه داشتیم و درایری با ظرفیت و راندمان بالاتر با همفکری کارشناسان کارخانه فرومولیبدن جهت ساخت طراحی شد.

طراحی درایر

کارشناس ارشد فنی کارخانه فرومولیبدن مجتمع مس شهربابک با بیان این‌که در غبار حاصل از کوره‌های تشویه، فلز باارزش و نادری به نام رنیوم موجود است، گفت: پیش از این، این فلز باارزش در غبار باقی می‌ماند و هیچ‌گونه ارزش افزوده‌ای برای شرکت مس نداشت. اما در مجتمع مس شهربابک یک خط تولید رنیوم با هزینه بسیار بسیار ناچیزی راه‌اندازی کردیم و اکنون این فلز گران‌بها قابل استحصال است.

وی تأکید کرد: در صورت مکانیزه کردن خط تولید مذکور شرکت ملی صنایع مس ایران می‌تواند در تولید فلز رنیوم نیز مانند فلز مس، صاحب برند جهانی شود که امیدواریم با توجه ویژه به این موضوع، این اتفاق روی دهد. 

خط تولید رنیوم

منبع: عصر مس
عناوین برگزیده