تاریخ: ۰۴ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۳:۵۷
بازدید: ۵۸۳
کد خبر: ۲۳۲۸۳
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

همایش با دو موضوع نما و منظر شهری و ساختمان پایدار برگزار می‌شود

می متالز - در حال حاضر اکثراً نمای ساختمان‌ها به‌صورت انفرادی و بر اساس سلیقه‌های شخصی، جدا از بستر و زمینه‌ی آن طراحی می‌شوند. هرچند طراحان با جزئیات نما آشنا هستند؛ اما نسبت به ترکیب و چگونگی اثر آن بر سیما و منظر شهری بیگانه‌اند.
همایش با دو موضوع نما و منظر شهری و ساختمان پایدار برگزار می‌شود

به‌ گزارش می متالز به‌ نقل از صما، به‌گفته کارشناسان متاسفانه میدان ساخت‌وساز به بازاری برای خودنمایی هر چه بیش‌تر ذوق و سلیقه‌ طراحان و جذب هر چه بیشتر کار تبدیل‌شده و شهر و سیمای آن به دست فراموشی سپرده‌شده است.

زیبایی منظر شهری نیازمند مطالبه شهروندان و برنامه درازمدت است

در همین راستا شهردار منتخب تهران گفت: ارتقای کیفیت ساخت، پایداری ساختمان و توجه به مقاوم‌سازی همچنین هویت شهری و نماها در معاونت شهرسازی و معماری مورد توجه است.

پیروز حناچی بابیان اینکه هویت معماری و منظر شهر مورد توجه شهرداری قرارگرفته است، گفت: یکی از کارها توجه به‌نما و هویت مساجد به جهت معماری است ما کشور شناخته‌شده‌ای در معماری هستیم و باید در این موضوع تلاش کنیم.

حناچی ادامه داد: مطمئناً در صورتی‌که شهرداری ایده داشته باشد و چشم‌اندازی از آینده به تصویر بکشد راضی کردن مالکان ساختمان‌ها برای تطبیق با برنامه آن‌ها کار سختی نخواهد بود.

وی بابیان اینکه مناسب‌سازی همه فضاهای عمومی شهری با تمرکز بر زیست‌پذیری شهر مورد توجه است، گفت: معلولان شهروندان شهر هستند و مناسب‌سازی شهر برای همه شهروندان از کودک، مادر گرفته تا افراد مسن در حوزه شهرسازی موردتوجه است.

شهردار منتخب تهران مناسب‌سازی سیما و منظره شهری را از مسائل کیفی دانست که مناسب‌سازی شهر‌ها برای معلولان نیز از این جنس است.

حناچی با اشاره به اینکه زیبایی باید به‌عنوان یک تقاضا از سوی مردم مطرح شود اذعان داشت: مردم باید نظام مدیریت شهری را ملزم به انجام این کار کنند همچنین باید زیبایی جزو زندگی جاری مردم مطرح شود که البته این موضوع یک برنامه درازمدت را می‌طلبد.

به دنبال منظر شهری باشیم که مردم با شهر ارتباط برقرار کنند

همچنین قائم‌مقام معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران بابیان اینکه نمای شهر در مواجه با مردم است. گفت: باید به دنبال منظر شهری باشیم که مردم با شهر ارتباط برقرار کنند.

عبدالرضا گلپایگانی گفت: در طی سال‌های اخیر این ارتباط گسسته شده است و نماهای شهرهای ایران دچار تشویش بصری شده‌اند.

وی بابیان اینکه باید مالکان و شهروندان نیز در نمای ساختمان خود دخیل باشند تأکید کرد: در بازبینی صدور پروانه ساخت، مشارکت مالکان در انتخاب نما گنجانده‌شده است.

قائم‌مقام معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران درنهایت گفت: در خصوص نما مالکان نیز می‌توانند پیشنهاد خود را به کمیته نما ارسال کنند و در فرآیند انتخاب نما مشارکت کنند.

شایان‌ذکر است به دلیل اهمیت دو مقوله ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی و آب و همچنین نما و منظر شهری و رابطه این دو با هم مقرر شده دو همایش با مفاهیم بالا در طی سه روز از 9 تا 11 بهمن سال جاری در بوستان گفتگو برگزار شود.

همایش «نما و منظر شهری» با محورهایی همچون آسیب‌شناسی نمای ساختمان از منظر معماری، ادراک نما و معیارهای زیبایی‌شناختی، ضوابط نظارت در طراحی و ساخت نما، توجه به رعایت ایمنی در اجرای نما و نقش‌نماهای شهری در معیارهای اجتماعی و فرهنگی شهر تلاشی در جهت تأکید بر لزوم توجه به طراحی نما و جداره‌ها به شکلی هماهنگ و در جهت حفظ ارزش‌های اسلامی-ایرانی در دستور برگزاری است. این همایش و نمایشگاه همراه آن که سعی در ایجاد یک وحدت مناسب در منظر شهری دارد 9 تا 11 بهمن سال جاری در بوستان گفتگو برگزار خواهد شد. اهداف برگزاری این همایش شامل، پیوند و تقویت تعامل بین اندیشه‌های طراحی شهری و معماری، ارتقای کیفیت محیط و بهبود سیما و منظر شهری، آسیب‌شناسی نمای ساختمان، تبیین معیارهای معماری ایرانی اسلامی در نمای ساختمان یا منظر شهری، معرفی مصالح ساختمانی که متناسب با الگوی بومی شهرها، مصالح ساختمانی استاندارد، تغییر ذائقه سازندگان برای استفاده از نماهای الگو و معرفی نماهای الگو متناسب با فرهنگ شهرها و سبک‌سازی نماها است.

همچنین با توجه به برگزاری موفق سه دوره همایش‏ «برچسب انرژی ساختمان» در سال 94، «اجرای قوانین انرژی در ساختمان» در سال 95 و همایش «ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی» در سال 96 امسال نیز برای چهارمین سال متوالی این رویداد با "عنوان ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی و آب "برگزار می‌شود. نقش پوسته و نما در کاهش مصرف انرژی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، تأسیسات و محیط‌زیست، کاربرد انرژی‌های تجدید پذیر در ساختمان و بحران آب و انرژی از محورهای این همایش است.

این همایش به همت «مجتمع رسانه‌ای راه و ساختمان» و با حمایت و همکاری ارگان‏های مختلف از جمله وزارت راه‌وشهرسازی، وزارت نیرو، وزارت نفت، سازمان ملی استاندارد ایران، سازمان حفاظت از محیط‌زیست ایران، شهرداری‏ها، سازمان‏های نظام‌مهندسی ساختمان و انجمن‏های مهندسی در حوزه صنعت ساختمان برگزار خواهد شد.

عناوین برگزیده