تاریخ: ۳۰ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۹:۱۱
بازدید: ۱۲۴۷
کد خبر: ۲۵۰۱۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

ابررسانایی مسی که توربین‌های جدید را می‌چرخاند

می متالز - یکی از مهم‌ترین کاربردهای مس در توربین‌های بادی است که انرژی الکتریکی تولید می‌کنند. حالا ابررسانایی از ترکیب مس و چند عنصر دیگر توسط محققان تولید شده است که می‌توان با آن توربین‌هایی کوچک و کم‌هزینه ساخت.
ابررسانایی مسی که توربین‌های جدید را می‌چرخاند

به گزارش می متالز به نقل از عصر مس آنلاین، ساخت توربین‌ها فرآیندی گران و پرهزینه است، چرا که برای ساخت هر یک توربین بادی، تقریباً یک تن از فلزات خاکی کمیاب نیاز است. با این وجود، این فرآیند به‌زودی می‌تواند بسیار ارزان‌تر شود، چرا که پروژه «EcoSwing» که تحت حمایت اتحادیه اروپا است، اخیراً یک توربین بادی در دانمارک را با تیغه ابررسانا ارتقا دادند که مقدار عناصر خاکی کمیاب مورد نیاز را به یک کیلوگرم کاهش داد. این تیغه با استفاده از یک لایه ابررسانای سرامیکی با اکسید گادولینیم، باریم و مس ساخته شده است.

ایسنا در گزارشی که به نقل از انگجت نوشته، آورده است که این کار نه تنها هزینه را به‌شدت کاهش داده و از حدود 50 دلار به ازای هر کیلوگرم به حدود 19 دلار به ازای هر کیلوگرم رسانده، بلکه همچنین وزن و اندازه توربین‌ها را هم کاهش خواهد داد.

بنا به گفته سایت پروژه EcoSwing ابررسانای ساخته شده با یک لایه از نقره و اکسید منیزیم پوشانده شده است تا برابر آسیب‌های احتمالی محافظت شود. روی این ابررسانا هم مجدداً یک لایه مسی قرار گرفته است که بتواند جریان الکتریکی و حرارتی را منتقل کند. 

«مارک هال» که هدایت تیم تحقیقاتی در این زمینه را به عهده دارد، در این باره گفت: توربین‌های جدید می‌توانند همان قدرتی را که توربین‌های رایج تولید می‌کنند، با حدود نیمی از وزن و حجم یک توربین معمولی تولید کنند.

این فناوری هنوز در مرحله آزمایشی است و گام بعدی در این پروژه تجاری‌سازی این فناوری با طراحی توربینی است که ضمن برخورداری از فناوری سبک‌تر و کوچک‌تر، به‌طور گسترده قابل استفاده باشد. استفاده از این توربین‌های جدید، هزینه‌های ساخت مزارع بادی را کاهش می‌دهد و انرژی‌های تجدیدپذیر را بیش از پیش قابل دسترس کند. بنا به گفته آژانس بین‌المللی انرژی تولید برق با استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر باید تا سال 2022 یک سوم امروز افزایش پیدا کند و این فناوری می‌تواند گام مهمی در تحقق این هدف باشد. 

این در حالی است که مس نقشی اساسی در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر دارد، در توربین‌های بادی مس در استاتورها و بخش‌های چرخشی توربین و همچنین کانداکتورهای کابل نیروی ولتاژ بالا و کویل‌های ترانسفورمر استفاده می‌شود. در فناوری جدید مس کاربرد بیشتری هم پیدا کرده است. 

منبع: عصر مس
عناوین برگزیده