تاریخ: ۱۸ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۲۶
بازدید: ۱۶۹۳
کد خبر: ۲۶۱۷۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بررسی تجارت جهانی و منطقه‌ای سنگ منگنز (4)

ترکیه و عمان تنها صادرکنندگان منگنز معدنی منطقه

می متالز - بزرگترین معادن منگنز در آفریقای جنوبی، اوکراین، استرالیا، هند، چین، گابن و برزیل قرار دارند. به‌دلیل کاربرد متنوع منگنز، نحوه و میزان مصرف منگنز در مناطق مختلف جهان تا حدودی متفاوت است.
ترکیه و عمان تنها صادرکنندگان منگنز معدنی منطقه

به گزارش می متالز، مثلا چین و هند عموما به‌دلیل تولید بالای فولاد، متقاضی سنگ منگنز هستند؛ ولی در کشور آمریکا آلیاژهای آلومینیوم، بزرگترین بازار مصرف برای فلز منگنز به‌شمار می‌روند. در اروپا تولید ورق‌های آلومینیومی و در ژاپن نیز صنایع فولادسازی و باتری‌سازی، بزرگترین بازار مصرف برای فلز منگنز محسوب می‌شوند. تجارت سالانه معادن منگنز دنیا حدود 25 میلیون تن بوده که آفریقای جنوبی بزرگترین کشور صادرکننده کنسانتره و سنگ معدن در دنیا است. میانگین حجم واردات سالانه خاورمیانه حدود 380 هزار تن در سال و سهم صادرات منطقه از تجارت جهانی، کمتر از یک درصد محاسبه می‌شود.

بیش از 90 درصد منگنز مصرفی جهان در صنایع متالورژیکی نظیر تولید فولاد و آلیاژهای غیر آهنی مصرف می‌شود که مهم‌ترین نقش منگنز در این صنعت، احیاکننده و تصفیه‌کننده فولاد مذاب و بهبوددهنده خواص آن است. منگنز، گوگرد و عناصر مزاحم را به‌خود جذب کرده و آن‌ها را وارد سرباره می‌کند. صنعت باتری‌سازی (مثل باتری‌های آلکالین و لیتیم ـ دی‌اکسید منگنز) نیز با مصرف 5 تا 7 درصد مصرف کل منگنز، در مقام دوم قرار می‌گیرند. علاوه بر این موارد، منگنز کاربردهای فرعی در افزودنی خوراک دام و افزودنی‌های کودهای کشاورزی، پرمنگنات، سرامیک، شیشه و آجر نیز دارد.

عربستان و امارات متحده عربی و ایران تقریبا تنها واردکنندگان سنگ منگنز در منطقه هستند که مجموع واردات آن‌ها کمتر از 2 درصد از تجارت جهانی سنگ منگنز را شامل می‌شود. میانگین واردات سالانه منطقه حدود 380 هزار تن در سال است. عربستان و امارات بزرگ‌ترین واردکنندگان منطقه به‌شمار می‌روند؛ به‌طوری که این 2 کشور مجموعا بیش از 80 درصد از واردات منطقه را انجام می‌دهند. میانگین واردات ایران نیز حدود 75 هزار تن در سال است. مبدا واردات عربستان سعودی، کشور آفریقای جنوبی و مبدا واردات ایران، کشورهای اندونزی و چین است. به‌نظر می‌رسد صنایع تولید فروآلیاژ در ایران و عربستان، اصلی‌ترین متقاضی سنگ منگنز باشند.

در نمودار شماره 1 کشورهای صادرکننده سنگ منگنز منطقه نشان داده شده‌اند. صادرات سنگ منگنز در منطقه چندان قابل توجه نیست و سهم صادرات منطقه از تجارت جهانی، کمتر از یک درصد است، این حجم از صادرات اندک نیز توسط ترکیه و عمان، به مقصد چین و هند صورت می‌گیرد. حجم صادرات منطقه عمدتا تحت تأثیر صادرات کشور ترکیه است. این کشور دارای ذخایر سنگ منگنز فراوانی بوده که عمده آن در اختیار تولیدکنندگان فرومنگنز این کشور قرار می‌گیرد.

بررسی روند افزایش صادرات فرومنگنز در مقابل کاهش صادرات سنگ منگنز، تأییدکننده این مورد است. با توجه به روند رو به رشد تقاضای فلز منگنز در حوزه‌های مختلف صنعت و میزان استخراخ این فلز با ارزش، پیش‌بینی شده تا سال 2020، حجم تقاضا از عرضه پیشی بگیرد و باعث افزایش قیمت این فلز با ارزش شود.

عناوین برگزیده