تاریخ: ۲۱ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۵۳
بازدید: ۲۲۹
کد خبر: ۲۶۳۴۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
موانع جدی در آفریقای‌ جنوبی بر سر راه تولید فرومنگنز

گنجایش ریلی پایین، بخش کانی منگنز در آفریقای‌ جنوبی را دچار مشکل خواهد کرد

می متالز - در حالی که همچنان آفریقای‌ جنوبی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فرومنگنز در دنیا به شمار می‌رود، چالش‌‌های جدی پیش روی این صنعت، صاحبان صنایع را نگران کرده است؛ به‌طوری که این کشور در صورت برطرف نشدن موانع، ممکن است جایگاه خود را در بازار از دست دهند.
گنجایش ریلی پایین، بخش کانی منگنز در آفریقای‌ جنوبی را دچار مشکل خواهد کرد

به گزارش می متالز، بزرگترین تولیدکننده فرومنگنز با مشکلاتی در بخش حمل و نقل مواجه بوده که در صورت برطرف نشدن آن در سال‌های آینده ممکن است عرصه را به دیگر تولیدکنندگان در حال رشد نظیر چین واگذار کند.

بنا به گفته «تمبالانی گانتشو» مدیرعامل شرکت «منابع منگنز کدومان» که از بزرگترین شرکت‌های معدنی استخراج منگنز در آفریقای‌ جنوبی است، در حالی معدن‌کاران آفریقای‌ جنوبی به استفاده از حمل‌و‌نقل جاده‌ای برای رساندن کالای خود به بنادر ادامه می‌دهند که ظرفیت ریلی توسعه مناسبی پیدا نکرده و می‌تواند در آینده، رشد این صنعت را با مشکل مواجه سازد.

«حمل و نقل جاده‌ای همچنان مورد نیاز است تا کمبود گنجایش ریلی ایجاد شده به‌وسیله شرکت دولتی ترانس‌نت جبران شود». گانتشو که در حاشیه کنفرانس بین المللی فروآلیاژها که ماه قبل در لیسبون پایتخت پرتغال در جریان بود، صحبت می‌کرد، همچنین افزود: «گرچه در سال‌های گذشته ظرفیت ریلی 20 درصد افزایش پیدا کرده است، رشد تولیدات و صنعت در آفریقای‌ جنوبی سرعت بسیار بالاتری دارد و بنابراین ظرفیت فعلی ریلی پاسخگوی حجم صادرات نیست. این مشکل در آینده نزدیک می‌تواند رشد صنایع اصلی نظیر تولید فروآلیاژها را با مشکل مواجه کند.»

اما مشکلات عمده دیگری نیز در این بین وجود دارد که مهم‌ترین آن، بالا رفتن تعرفه‌های استفاده از برق است. از ابتدای سال جاری میلادی نیز قیمت‌های انرژی 5 درصد افزایش داشت. با توجه به برنامه دولت آفریقای‌ جنوبی برای حذف پلکانی یارانه‌های انرژی، پیش‌بینی می‌شود این مسأله نیز بر بهره‌وری تولیدکنندگان تأثیر بالایی داشته باشد.

آفریقای‌ جنوبی همچنین تاریخچه‌ای غنی‌ در استخراج فلزات غیر آهنی با فرآیند متالورژی حرارتی دارد. دو آلیاژ مهم و پرتقاضا از دسته فروآلیاژها که در این کشور تولید می‌شوند، فرومنگنز پرکربن و سیلیکومنگنز هستند؛ چرا که آفریقای‌ جنوبی بزرگترین منبع زمینی کانی منگنز در دنیا را دارد. این منبع در شمال منطقه کیپ واقع است و به همین دلیل شرکت کدومان نیز مرکز اصلی آن در کیپ‌تاون قرار دارد. چین، نروژ، ژاپن و هند مشتریان اصلی کانی منگنز از آفریقای‌ جنوبی هستند.

جهش بزرگ در بازار آلیاژ فرومنگنز در دهه اول قرن بیست و یکم رخ داد، جایی که تولید جهانی آن 2 برابر شد و عمده این افزایش مربوط به حوزه آسیا و اقیانوسیه می‌شد که سیلیکومنگنز تولید می‌کردند. در نتیجه در این مناطق، تولیدکنندگان نیاز بازار محلی را تأمین می‌کنند و آفریقای‌ جنوبی، بیشتر آلیاژ تولیدی خود را به بازارهای دیگر نظیر اروپا، آمریکای شمالی، روسیه و برزیل ارسال می‌کند. بزرگترین شرکت‌های تولید‌کننده فرومنگنز در آفریقای‌ جنوبی شرکت‌های Metaaloy, Asmang, Match Corporation هستند.

عناوین برگزیده