تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۶:۳۹
بازدید: ۳۳۶
کد خبر: ۲۸۷۳۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
با حضور استاندار خراسان رضوی انجام شد؛

بهره‌برداری همزمان از 5 طرح عمرانی و توسعه‌ای فولاد خراسان

می متالز - در واپسین روز دهه‌فجر، از 5 طرح بزرگ عمرانی و توسعه‌ای فولاد خراسان، از جمله تقاطع غیر همسطح جاده دسترسی فولاد خراسان در محور نیشابور-فیروزه بهره‌برداری شد.
بهره‌برداری همزمان از 5 طرح عمرانی و توسعه‌ای فولاد خراسان

به گزارش می متالز، استاندار خراسان رضوی در مراسم گشایش تقاطع غیر همسطح جاده نیشابور به فیروزه، در محل تقاطع با راه دسترسی فولاد، با بیان این که فولاد خراسان علاوه بر تولید مقاطع فولادی و کسب و کار، می‌تواند نقش ویژه‌ای در توسعه منطقه ایفا کند، افزود: امروز سرمایه‌گذاران و اصحاب کسب و کار، علاوه بر بنگاه‌داری می‌توانند در توسعه منطقه پیرامونی خود نقشی ایفا کنند که تضمین کننده توسعه همه جانبه منطقه، از جمله شهرها و روستاهای اطراف آنها باشد و این موضوع برای خود صنایع هم اثار و برکات فراوان خواهد داشت.

رزم حسینی افزود: با هدایت، برنامه‌ریزی و استفاده به جا از منابع، شرکت‌هایی نظیر فولاد خراسان می‌توانند «مُعین توسعه» منطقه خود باشند.

در این ویژه برنامه که در راستای برنامه‌های جشن های انقلاب در نیشابور برگزار شد، علاوه بر تقاطع غیر هم سطح، از 4 دستاورد اقتصادی و توسعه ای فولاد خراسان نیز رونمایی شد.

بهره‌برداری از کارخانه تولید اکسیژن شماره 2 مجتمع فولاد خراسان، پروژه ارتقاء تکنولوژی (Revamp) کوره ذوب شماره 1 این مجتمع، بهره برداری از 200 دستگاه واگن لبه بلند باری و پیوستن آن ها به شبکه حمل و نقل ریلی کشور و نیز افتتاح استخر ذخیره 160.000 متر مکعبی پساب صنعتی به همراه تاسیسات و خطوط انتقال که در کنار آن فاز یک گردشگری شامل پیست پیاده راه و دوچرخه سواری نیز  احداث شده است،  از جمله پروژه هایی بود که با سرمایه گذاری مجتمع فولاد خراسان، شاهد بهره برداری از آن ها در بیست و یکمین روز بهمن ماه 1397 بودیم.

در حاشیه بهره برداری از این طرح‌ها،  کلنگ اکو پارک صنعتی فولاد خراسان نیز به زمین زده شد.

مدیرعامل مجتمع فولادخراسان در این مراسم با بیان این که فولاد خراسان همواره به ایفای رسالت اجتماعی خود کنار وظیفه اقتصادی خود در چشم انداز تولید فولاد کشور توجه داشته، افزود: بهره‌برداری از این طرح‌ها، نشان‌دهنده عزم راسخ فولاد خراسان در توسعه متوازن در منطقه و ارتقای شرایط زیست بوم خود در محل استقرار این صنعت حیاتی است.

احمدی یادآور شد: در طرح‌هایی که امروز و در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شاهد افتتاح آن بودیم، بیش از 450میلیارد تومان سرمایه گذاری ارزی و ریالی صورت گرفته است.

همچنین کارخانه اکسیژن شماره2 فولاد خراسان که با هدف تامین گازهای مورد نیاز کارخانه فولاد سازی شماره 2 این شرکت به بهره برداری رسید، 16.8 میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و 145 میلیارد ریال  سرمایه گذاری ریالی صورت گرفته است.

در این کارخانه اکسیژن  6500 نرمال متر مکعب در ساعت اکسیژن گازی، 3000 نرمال متر مکعب نیتروژن گازی، 300 نرمال متر مکعب اکسیژن مایع و 120 منرمال متر مکعب در ساعت گاز آرگون استحصال می شود.

این طرح توسط پیمانکاران داخلی و یک پیمانکار خارجی (شرکت SIAD ایتالیا) اجرا شده که گاز مورد نیاز کارخانه شماره 2 فولادسازی شرکت را تامین خواهد کرد.

کارخانه فولاد سازی شماره2  مجتمع با ظرفیت 720 هزار تن شمش در سال، در اردیبهشت ماه 1396 به بهره برداری رسیده است.

پروژه ارتقاء تکنولوژی (Revamp) کوره ذوب شماره1

با توجه به تغییرات و بهبودهای تکنولوژی ذوب در دنیا طی سالهای گذشته که صنایع فولادی ایران به جهت تحریم نتوانسته است تکنولوژیهای خود را به روز نماید، پس از توافقات برجام و فراهم شدن امکان مذاکرات با طرفهای اروپایی، طرح ارتقاء تکنولوژیهای فولاد خراسان با اولویت کوره ذوب شماره 1 این مجتمع در دستور کار قرار گرفت.

پروژه ارتقاء تکنولوژی(Revamp)کوره ذوب شماره 1 از طریق کاهش مصارف: انرژی، مواد نسوز و  الکترود گرافیتی به عنوان یک ماده مصرفی و استراتژیک صنعت فولاد اجرا شده است. اجرای این پروژه منجر به افزایش راندمان خواهد شد که بر قیمت تمام شده محصولات و افزایش توان رقابت پذیری فولاد خراسان به صورت مستقیم تاثیر چشمگیر دارد.

حجم سرمایه گذاری این پروژه 4.05 میلیون یورو و علاوه بر آن 7 میلیارد ریال بابت نصب تجهیزات بوده است. این پروژه  که عملیات ساخت آن در سال 1395 آعاز شده بود در بهمن ماه 1397 رسما به بهره برداری رسید.

بهره برداری از 200 دستگاه واگن لبه بلند باری در شبکه ریلی کشور

مجتمع فولاد خراسان با حمایت‌های لازم از شرکت فولاد ریل توس که متشکل از دو شرکت تعاونی فولاد یار و شرکت راه‌آهن حمل و نقل در دهه فجر امسال از 200 واگن باری خود بهره برداری نمود.

این شرکت در راستای کاهش ریسک تامین مواد اولیه اصلی و استراتژیک خود نظیر کنسانتره و گندله سنگ آهن تامین 600 دستگاه واگن را در دستور کار خود قرار داد.

فولاد خراسان در همین راستا و  به منظور ارتقاء توانمندی ناوگان ریلی در شرق کشور پس از تجهیز به 200 دستگاه واگن در سال 1395، برای 200 دستگاه نیز در سال 1396 برنامه ریزی کرد که این واگن‌های جدید، به تدریج طی سال 1397 ساخته و تحویل شد. حجم سرمایه‌گذاری برای تامین این واگن ها از حیث ارزی  9.08 میلیون یورو بوده است.   

بهره برداری از تقاطع غیر همسطح محور نیشابور به فیروزه و جاده اختصاصی فولاد خراسان

حجم بالای تردد وسائل نقلیه‌عمومی(اتوبوس‌ها)، سواری و کامیون‌های حمل مواد اولیه، مصرفی، قطعات، تجهیزات و محصولات شرکت در سال‌های اخیر، فولاد خراسان را بر آن داشت تا در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود با مشارکت وزارت راه‌وشهرسازی و با حمایت مقامات محلی و استانی، احداث تقاطع غیر همسطح در محور نیشابور به فیروزه را در دستور کار قراردهد.

 در این پروژه که تسهیل و ایمنی تردد، خودروهای باری، شهروندان و اهالی روستاهای مجاور، را در پی خواهد داشت، 120 میلیارد ریال هزینه شده که فولاد خراسان در ساخت این پروژه مجتمع فولاد 50 درصدی مشارکت داشته است.اجرای تقاطع غیر همسطح مذکور، در بهمن ماه 1395 آغاز شده است.

افتتاح استخر ذخیره 160.000 متر مکعبی پساب صنعتی

این استخر ذخیره پساب صنعتی که  با 22 میلیارد ریال سرمایه گذاری اجرا شده، علاوه بر تاسیسات و خطوط انتقال شامل یک مسیر  پیاده راه و دوچرخه سواری است. در حاشیه افتتاح این پروژه کلنگ اکو پارک صنعتی فولاد خراسان نیز بر زمین زده شد.

 این پروژه با هدف ارتقای عملکرد زیست محیطی و با عنایت به بحران آب در سال‌های اخیر اجرا شده و استفاده مجدد از آب‌های مصرفی چرخه تولید را با احداث استخر ذخیره  160 هزار متر مکعبی، هدف قرار داده است. احداث این استخر، محیطی با طراوت در منطقه ایجاد شده که زمینه ساز ایجاد فضای گردشگری برای عموم و جذب پرندگان مهاجر شده است.

جمع‌آوری آب‌های پساب صنعتی، استفاده دوباره از آب ذخیره شده در چرخه صنعت و نیز فضای سبز، زیباسازی محیطی و محوطه‌سازی برای ایجاد پارک‌ساحلی از مهم‌ترین مزایای اجرای این پروژه است.

عناوین برگزیده