تاریخ: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۶:۰۹
بازدید: ۲۹۹
کد خبر: ۲۹۲۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازیگران بورس (4 اسفند)

خریدو فروش‌های سهام با چاشنی « فولاد »

می متالز - صعود بورس تهران در نخستین روز کاری هفته با خریدهای پرحجم معامله گران خرد همراه شد. در معاملات روز ابتدایی هفته نخست اسفندماه سهامداران حقیقی با خریدهای پرحجم خود در نمادهای فلزی به ویژه فولا مبارکه، توانستند خرید 500میلیارد تومانی را داشته باشند.
خریدو فروش‌های سهام با چاشنی « فولاد »

به گزارش می متالز، در دادوستدهای روز شنبه با احتساب فروش بیش از 370میلیارد تومانی، خالص خرید 125میلیارد تومانی در کارنامه سهامداران خرد ثبت شد. در این میان بیش از 27میلیارد تومان از رقم مزبور به تغییر مالکیت سهام «فولاد» تعلق داشت. در مقابل سهامداران عمده به حمایت از سهام «های وب» اقدام کرده و بیش از 3میلیارد و 200میلیون تومان نقدینگی را به پرتفوی خود منتقل کردند. همچنین حقوقی ها امروز خالص خرید 3میلیارد تومانی را در نماد «افق» داشتند.

الف) گروه کانه‌های فلزی: در جریان معاملات روز شنبه سهامداران خرد با شدت بیشتری به خرید سهم پرداختند. حجم عمده‌ای از خریدها نیز به جمع آوری سهام گروه فلزی تعلق داشت؛ به طوریکه بیش از 50میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی در نمادهای فلزی جابه‌جا شد.

بخش عمده ای از خریدهای مزبور نیز به جمع آوری سهام فولاد مبارکه تعلق داشت. در حالی معامله گران حقیقی استقبال زیادی به خرید سهام «فولاد» داشتند که این امر سبب شد حقوقی شرکت به عرضه سهم بپردازد؛ به طوری که 20میلیون سهم مزبور از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر عرضه شد. اما با این وجود در پایان معاملات همچنان صف خرید 2.5میلیون سهمی برای آن باقی ماند.

ملی مس ایران نیز خالص خریدی در حدود 19میلیارد تومان را از سوی سهامداران خرد تجربه کرد. در نماد فولاد خوزستان نیز دو سهامدار عمده به عرضه سهم پرداختند؛ به طوری که بیش از 31میلیون سهم مزبور توسط گروه توسعه اقتصادی پایندگان و حدود یک میلیون سهم نیز توسط سرمایه‌گذاری سامان مجد خریداری شد.

ب) شرکت‌های معدنی: نمادهای معدنی نیز از دیگر صنایع مورد توجه حقیقی‌ها در بازار روز شنبه بودند. بر این اساس خالص خرید سهامداران خرد در این گروه به حدود 33میلیارد تومان رسید. دوقلوهای سنگ آهنی یعنی چادرملو و گل گهر در صدر خریدهای مزبور قرار داشتند؛ به طوری که خالص خرید ثبت شده در هر کدام از این دو نماد به بیش از 13میلیارد تومان رسید. در نماد «کگل»، 10میلیون سهم توسط صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر عرضه شد. توسعه‌ معادن ‌و فلزات‌ نیز با واگذاری 500هزار سهم از سوی صندوق توسعه معادن و فلزات آرمانی مواجه شد. این در حالی است که معادن منگنز ایران شاهد خرید سهم از سوی دو سهامدار عمده بود. گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان به همراه سرمایه‌گذاری سلیم در مجموع 100هزار سهم «کمنگنز» را خریداری کردند.

حقوقی‌ها چه خریدند؟

روند خریدهای صورت گرفته از سوی سهامداران عمده نشان می‌دهد حقوقی‌ها بیشتری حمایت را از سهام «های وب» داشتند. بر این اساس 3میلیارد و 300میلیون تومان نقدینگی از سبد سهامداران خرد این نماد به پرتفوی معامله گران عمده منتقل شد. در حالی از امروز شنبه 4اسفندماه مطابق با دستورالعمل بازارگردانی مصوب هیات مدیره سازمان بورس اوراق بهادار به مدت سه ماه ، بازارگردانی «های وب» توسط تامین سرمایه لوتوس پارسیان تمدید شد که این حقوقی در این روز در حمایت از سهم مزبور به جمع آوری 5میلیون سهم پرداخت.

در نماد ماشین سازی اراک نیز خرید سهم از سوی دو سهامدار عمده صورت گرفت. بر این اساس سرمایه‌گذاری سامان فرهنگیان و سرمایه‌گذاری فرهنگیان هر کدام 500هزار سهم «فاراک» را خریداری کردند.

عناوین برگزیده