تاریخ: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۹:۱۶
بازدید: ۴۲۶
کد خبر: ۲۹۶۰۹
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

شهرت جهانی اصفهان با تولید ۵ نوع سنگ تزئینی

می متالز - ذخیره‌های غنی سنگ در استان اصفهان سبب شده است صنعت سنگ این استان به شهرت جهانی برسد.
شهرت جهانی اصفهان با تولید ۵ نوع سنگ تزئینی

به گزارش می متالز، وجود بیش از ۵ نوع سنگ تزئینی همچون تراورتن، مرمریت، چینی، مرمر و گرانیت در کشور و قرار گرفتن ذخایر معدنی قابل‌توجهی از این نوع کانی در اصفهان، باعث رونق واحدهای فرآوری سنگ‌های تزئینی شده است. اهمیت معادن سنگ در استان اصفهان، فعالان معدنی را بر آن داشت تا پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته را ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت سال آینده در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان برگزار کنند. این نمایشگاه از سوی شرکت «رستاک پاد ویژن» با همکاری شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان و حمایت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، سازمان نظام مهندسی معدن استان اصفهان، شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان، خانه معدن ایران، انجمن سنگ ایران و انجمن معدنکاران استان اصفهان برگزار می‌شود.


رتبه چهارم در ذخایر سنگ جهان

در همین زمینه، محمود بندرچی، رئیس ستاد برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته، بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، در این دوره از نمایشگاه و در کنار مشارکت‌کنندگان مطرح داخلی، مشارکت‌کنندگانی از کشورهای خارجی از جمله چین، ایتالیا، روسیه و اسپانیا نیز حضور خواهند داشت.
مدیرعامل شرکت رستاک پاد ویژن اضافه کرد: در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته، همچنین از استان‌های مختلف کشور از جمله استان مرکزی، فارس، خراسان رضوی، یزد، سمنان، تهران و اصفهان در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد. قرار است همزمان با برگزاری این نمایشگاه؛ چند هیات بازرگانی، تجاری و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی از نمایشگاه بازدید کنند.
باید به این نکته هم اشاره کرد که در سال ۱۳۶۸ فقط ۳۳۰ معدن در کشور وجود داشت اما امروز در کشور ما هزار و ۸۰۰معدن با ۶۰۰۰ کارخانه سنگبری وجود دارد. با این همه، سهم ما از صادرات سنگ‌های تزئینی ناچیز است.
بندرچی افزود: سنگ و فعالیت روی آن در ایران پیشینه ۴ هزار ساله دارد و کشور ما دارای ذخایر عظیم انواع سنگ تزئینی است، به نحوی که درحال‌حاضر ایران رتبه چهارم را در ذخایر بزرگ معدن‌های سنگ جهان در اختیار دارد.
رئیس ستاد برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته گفت: افزایش حجم مبادلات بازرگانی، یافتن بازارهای جدید، توسعه صادرات مواد سنگی به کشورهای مختلف جهان، توسعه و بهینه‌سازی معادن سنگ کشور، تلاش برای رونق و توسعه تولید ملی، بهبود فضای کسب و کار و معرفی ظرفیت‌های کشورمان در حوزه این صنعت برای جهانیان، برخی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه است.


کاهش تولید در معادن اصفهان

 اما معادن سنگ در استان اصفهان با چالش‌هایی روبه‌رو هستند. رکود در ساخت‌وسازها و توقف در خرید و فروش مسکن، ظرفیت تولید سنگ از معادن استان اصفهان را از ۷میلیون و ۵۰۰هزار تن به ۴میلیون تن در سال کاهش داده است.
رئیس انجمن معدنداران استان اصفهان، گفت: میزان تولید سنگ‌های تزئینی در ۲ هزار واحد سنگبری استان، سالانه حدود ۶۰میلیون مترمربع بود اما امروز به ۲۰میلیون متر مربع کاهش یافته است.
جمشید مولایی با اشاره به قوانین صادراتی سنگ افزود: حذف معافیت‌های صادراتی سبب شده است حدود ۳۰درصد میزان صادرات سنگ کاهش یابد و نتوانیم ظرفیت مازاد سنگ استان را به دیگر کشورها صادر کنیم.
وی گفت: هم‌اکنون بخش خصوصی حدود هزار و ۳۰۰میلیارد تومان در ۳۵۰ معدن سنگ استان سرمایه‌گذاری کرده و ۱۵۰هزار نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در این حرفه مشغول به کارند. حدود ۸سال زمان می‌برد تا یک معدن از اکتشاف به بهره‌برداری برسد. بازگشت سود سرمایه پس از بهره‌برداری ۳۰درصد است.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه ۴۵درصد تولید سنگ کشور در استان اصفهان معادل تولید کشور ترکیه است گفت: استان اصفهان یکی از قطب‌های تولید سنگ کشور و ظرفیت هر شغل معدنی، ایجاد ۱۷ شغل مستقیم و غیر مستقیم است. عمده سنگ‌های تولید شده در اصفهان عبارتند از مرمریت، چینی، تراورتن، گرانیت و مرمر.


مشکلات قطب صنعت سنگ ایران

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان گفت: قطب صنعت سنگ کشور در سال‌های اخیر از مرحله استخراج معادن تا فروش با مشکلات متعددی روبه‌رو شده است.
علی یارمحمدیان، اظهار کرد: نمایشگاه سنگ اصفهان، جایگاهی تجاری برای تمام بخش‌های مختلف این بخش دارد؛ جایی که فعالان اقتصادی با اطلاعات و اتفاق‌های روز در حرفه خود بیشتر آشنا می‌شوند. نمایشگاه سنگ اصفهان با برخورداری از بستری ایده‌آل از لحاظ کیفیت و جامعیت، باید به نمایشگاهی تبدیل شود که پیشرفته‌ترین عملیات و فرآیندهای این صنعت را در معرض بازدید قرار دهد.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان بیان کرد: درحال‌حاضر، نمایشگاه اصفهان از شکل ابتدایی گذشته‌اش بسیار فاصله گرفته و کارکردهای آموزشی، تبلیغاتی و اطلاعاتی آن بسیار اهمیت پیدا کرده است.
وی اضافه کرد: درست است که استان اصفهان رتبه نخست تولید و فرآوری سنگ کشورمان را به خود اختصاص داده و فعالیت بیش از ۲۳۰ معدن سنگ و بیش از ۸۰۰ کارخانه فرآوری، این استان را به بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ‌های تزئینی کشور تبدیل کرده اما قطب صنعت سنگ کشور در سال‌های اخیر از مرحله استخراج معادن تا فروش با مشکلات متعددی روبه‌رو شده است.


رتبه نخست در تعداد معادن

از نظر تعداد معادن، استان اصفهان یکی از معدنی‌ترین استان‌های کشور به‌شمار می‌رود. در این استان ۹۰۰ معدن وجود دارد که سبب شده است این استان در رتبه نخست کشور از نظر تعداد معادن قرار گیرد. میزان استخراج مواد معدنی این استان نیز رقمی افزون‌بر ۴۰میلیون تن در سال برآورد شده و به همین دلیل در رتبه سوم ایران جای گرفته است. بیشترین معادن استان اصفهان، سنگ‌های تزئینی هستند و در کنار آن حدود ۲هزار واحد سنگبری یعنی بیش از یک‌سوم سنگبری‌های کشور در این استان قرار دارد.
اسرافیل احمدیه، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان درباره نوع بهره‌برداری و استفاده از سنگ‌های تزئینی و نما گفت: با توجه به وجود واحدهای سنگبری، می‌توان گفت در زمینه فرآوری این دسته از کانی‌های معدنی که از ارزش بالایی برخوردارند، استان اصفهان حرف نخست را می‌زند، به گونه‌ای که از دیگر نقاط کشور هم سنگ‌های خام را برای فرآوری به این استان می‌آورند.
احمدیه به موضوع صادرات محصولات معدنی این استان همچون سنگ‌های تزئینی اشاره کرد و گفت: به‌طور قطع بخشی از سنگ‌های فرآوری‌شده صادر می‌شود. البته دیگر ذخایر معدنی استان اصفهان شامل معادن فلزی مانند طلا، سرب و روی و مصالح ساختمانی است.
لازم به یادآوری است، ایران جزو ۵ کشور دارای ذخایر سنگ‌های تزئینی در جهان است و استخراج بالایی در این حوزه دارد که با سرمایه‌گذاری و تولید محصولات باکیفیت می‌توان زمینه را برای صادرات و ایجاد ارزش‌افزوده فراهم کرد.

عناوین برگزیده