تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۰۰
بازدید: ۱۷۲
کد خبر: ۳۰۸۹۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

دشوارتر شدن تأمین آب برای معادنِ شمال شیلی

می متالز - ستاد مدیریت آب شیلی برای محافظت از منابع آبی این کشور، مناطق ممنوع را به دو برابر افرایش می‌دهد. این در حالیست که انتظار می‌رود به‌دلیل کاهش سطح عیار کانه‌ها و افزایش فرآیندهای معدنی با هدف حفظ سطح تولید، تقاضای آب توسط کمپانی معدنی شیلی افزایش یابد.
دشوارتر شدن تأمین آب برای معادنِ شمال شیلی

به گزارش می متالز به نقل از مس پرس، ستاد مدیریت آب شیلی، DGA، برای محافظت از منابع آبی این کشور، مناطق ممنوع را حداقل به دو برابر افرایش می‌دهد. این در حالی است که انتظار می‌رود به‌دلیل کاهش سطح عیار کانه‌ها و درنتیجه، افزایش فرآیندهای معدنی به‌منظور حفظ سطح تولید، تقاضای آب توسط کمپانی‌های معدنی شیلی افزایش یابد.
بر اساس گزارش ستاد مدیریت آب شیلی، در این مناطقِ ممنوعه هیچ‌گونه مجوزهای جدید استخراج آب اعطا نمی‌شود و هرگونه تمدید مجوزهای موجود باید توسط مقامات محیط‌زیست شیلی مورد تأیید قرار گیرد.
رئیس ستاد مدیریت آب شیلی دراین‌باره گفت: «مناطق معدنی وجود دارد که در این نواحی ممنوعه واقع‌شده‌اند و در بعضی از این مناطق، کمپانی‌های معدنی، مجوز پمپاژ آب را بیش از جریان آب موجود در آن حوضه دارا هستند و این باعث تهدید پایداری سیستم‌های آبرسانی می‌شود.»
وی از شناسایی مناطق ممنوعه جدید برای جلوگیری از گمانه‌زنی‌های احتمالی در مورد حق برداشت آب خبر داد.
این مسئله به‌ویژه در کویر Atacama در شمال این کشور که خشک‌ترین مکان کره زمین است، بیش‌تر موضوعیت دارد، چراکه برخی از بزرگ‌ترین معادن مس و نیز معادن با ابعاد کوچک‌تر در آن منطقه واقع‌ شده‌اند.
به گفته ستاد مدیریت آب کشور، درحالی‌که نواحی شمالی شیلی گاهی اوقات تحت تأثیر باران و سیلاب‌های سنگین واقع می‌شود، موضوعی که اخیراً اتفاق افتاده است، بااین‌وجود، این منطقه طی چند دهه‌ گذشته خشک‌تر شده است.
در همین حال، انتظار می‌رود به‌دلیل کاهش سطح عیار کانه‌ها و درنتیجه، افزایش فرآیندهای معدنی به‌منظور حفظ سطح تولید، تقاضای آب توسط کمپانی‌های معدنی افزایش یابد. درنتیجه، این کمپانی‌ها در حال ایجاد واحدهای آب ‌شیرین‌کن هستند و طبق پیش‌بینی موسسه Cochilco، انتظار می‌رود بهره‌برداری از آب دریا در دهه آینده سه برابر شود.
در سال گذشته، معدن «اسکوندیدا» متعلق به کمپانی بی.‌اچ.پی، یک واحد تصفیه آب در Puerto Coloso راه‌اندازی کرد. هزینه ساخت این واحد 3/43 میلیارد دلار بوده است. در بخش‌های جنوبی‌تر، کمپانی آنتوفاگوستا نیز برنامه توسعه 1/3میلیارد دلاری معدن «لس پلامبرس» که شامل یک واحد تصفیه آب و خط لوله انتقال آب به هزینه500 میلیون دلار می‌شود را در دست اجرا دارد؛ اما از سویی دیگر، یکی از نگرانی‌های کمپانی آنتوفاگوستا این است که در صورت تمدید نشدن مجوز آب Zaldivar و به‌دلیل نداشتن برنامه و منابع پشتیبان، معدن مذکور به‌ناچار تعطیل خواهد شد. عمر معدن Zaldivar تا سال 2029 پیش‌بینی شده است و این کمپانی درخواست مجوز برداشت آبِ 213 لیتر در ثانیه برای سال‌های 2025 تا 2029 را داده است. در حال حاضر این کمپانی مجوز برداشت 500 لیتر آب در ثانیه را تا سال 2025 دریافت کرده است.

منبع: مس پرس
عناوین برگزیده