تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۹:۰۳
بازدید: ۴۰۸
کد خبر: ۳۰۹۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صنایع پیشران مهمترین برنامه کاری شورای توسعه کردستان است

می متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت کردستان با اشاره به تاکید شورای توسعه بر ایجاد صنایع پیشران در استان است، گفت: طرح های صنعتی بزرگی در این راستا تعریف شده است.
صنایع پیشران مهمترین برنامه کاری شورای توسعه کردستان است

به گزارش می متالز، دولت تدبیر و امید در اوایل سال 93 ساز و کار جدیدی را با عنوان شورای توسعه کردستان به ریاست وزیر کشور طرح ریزی کرد تا به توسعه آن سرعت بخشیده و این استان را در مسیر توازن منطقه ای قرار دهد.
از آن زمان تاکنون هشت جلسه اصلی با حضور رئیس جمهوری، معاون اول رئیس جمهور و وزیر کشور و بیش از 40 جلسه کارگروه های ذیل این شورا تشکیل شده است.
از کل مصوبات شورای توسعه استان 11مصوبه مربوط به سازمان صنعت، معدن و تجارت و شرکت شهرک های صنعتی کردستان است. برای اطلاع از آخرین نتایج و عملکرد این مصوبات، مصاحبه اختصاصی با رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ترتیب داده ایم.
محمد دره وزمی با اشاره به اینکه شورای توسعه استان بیشتر روی صنایع پیشران توسعه تاکید دارد، گفت: در این راستا پروژه هایی به منظور ایجاد تحرک در صنعت استان تعریف شد.
وی افزود: وجود صنایع مادر در هر منطقه ای منجر به ایجاد صنایع پایین دستی و قرار گرفتن استان بر ریل صنعتی شدن می شود راه اندازی صنایع مادر در کردستان مورد تاکید شورای توسعه استان قرار گرفت.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه ایجاد پروژه زنجیره فولاد کردستان از سال 94 آغاز شد، اضافه کرد: با توجه به ظرفیت معادن استان و وجود سنگ آهن به اندازه کافی در راستای ممانعت از خام فروشی و فرآوری سنگ آهن تصمیم به ایجاد زنجیره فولاد در استان گرفته شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان یادآورشد: زنجیره فولاد شامل حلقه های مختلف از قبیل تبدیل سنگ آهن به کنسانتره، کنسانتر به گندله، گندله به آهن اسفنجی و تبدیل آهن اسفنجی به فولاد است.
وی با اشاره به اینکه کارهای مطالعاتی این طرح به اتمام رسیده و حلقه های مختلف آن تعریف و محل اجرا نیز مشخص شده است اظهارداشت: امسال شرکت صنایع فولاد کردستان با مشارکت سازمان توسعه ایمیدرو، شرکت صبا نور، شرکت کیمیا معادن سپاهان و هلدینگ صنعتی معدن امداد فعالیت خود را در راستای اجرای این پروژه در استان آغاز کردند.
دره وزمی افزود: تولید کنسانتره به میزان یک میلیون و 300 هزار تُن به عنوان حلقه نخست این طرح در سال 96 در یاسوکند بیجار به بهره برداری رسیده است و براساس برنامه ریزی انجام شده تولید این محصول در استان باید به 2.5 میلیون تُن در سال افزایش پیدا کند.
وی اضافه کرد: در حلقه تولید گندله جواز تاسیس احداث یک واحد یک میلیون تُنی برای شرکت صبانور صادر و محل اجرای طرح، حسن آباد یاسوکند تعیین شده و عملیات اجرایی آن نیز آغاز شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان یادآورشد: جواز تاسیس واحد دوم گندله در استان هم برای شرکت کیمیا معادن سپاهان به ظرفیت 600 هزار تُن در حسن آباد یاسوکند بیجار در حال صدور است.
وی اظهار داشت: ظرفیت تولید گندله در استان هم برمبنای برنامه ریزی های انجام شده باید به 2 میلیون و 500 هزار تُن در سال افزایش پیدا کند.
دره وزمی تاکید کرد: برای اجرای حلقه های بعدی شامل آهن اسفنجی و فولاد براساس مطالعات انجام شده توسط مشاور طرح و تصمیم سرمایه گذاران و تصویب آن در وزارت صمت مقرر شده است یک واحد 1.6 میلیون تُنی آهن اسفنجی در بیجار و یک واحد 1.5 میلیون تُنی ذوب و ریخته گری فولاد در شهرستان قروه اجرا شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: عملیات اجرای احداث واحدهای تولید آهن اسفنجی و فولاد هم به زودی در شهرستان های بیجار و قروه آغاز می شود.
دره وزمی با اشاره به اینکه مهمترین مسئله در اجرای این طرح ها بحث تامین مالی و حمایت بانک های عامل است، گفت: مشکلات این طرح ها با حمایت قاطع دولت از اجرای آنها، به زودی حل می شود.
وی اعلام کرد: میزان سرمایه گذاری برای ایجاد زنجیره فولاد در استان 50 هزار میلیارد ریال با اشتغالزایی برای 2 هزار و 300 نفر برآورد شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: شرکت پتروشیمی بعثت کردستان با سرمایه گذاری بخش خصوصی برای تولید 500 هزار تُن پت و پی تی ای (PTA) تاسیس شده و محل اجرای این طرح در حدفاصل شهرستان دیواندره و بیجار است.
دره وزمی اضافه کرد: برای اجرای این طرح، 50 هکتار زمین واگذار و سند آن انتقال داده شده و مجوز تامین خوراک آن از پتروشیمی اخذ و جواز تاسیس آن در سازمان صمت استان هم صادر شده است.
وی افزود: هم اکنون در حال اخذ موافقت مصوبه صندوق توسعه ملی برای پرداخت تسهیلات ارزی به میزان 770 میلیون یورو است و پس از انجام عملیات بانکی، عملیات اجرایی آن آغاز می شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تولید لاستیک خودرو توسط شرکت گسترش تایر رازی را از دیگر طرح های مهم استان و از مصوبات شورای توسعه اعلام کرد و گفت: قرار بود این طرح در شهرستان دهگلان اجرا شود که با انصراف بانک خاورمیانه، بانک های سپه و صنعت و معدن نیز نتوانستند عاملیت این طرح را بپذیرند.
وی افزود: میزان تسهیلات ارزی مورد نیاز این طرح 200 میلیون یورو برآورد شده و اکنون رایزنی با بانک های ملی و صنعت و معدن برای پذیرش آن در حال انجام است.
دره وزمی با اشاره به اینکه طرح سیمان خاکستری چلچمه سارال از دیگر مصوبات شورای توسعه استان است، یادآورشد: یک هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات برای طرح سیمان چلچمه در بانک صنعت و معدن به تصویب رسیده اما با افزایش هزینه های اجرای این طرح سرمایه گذار حاضر به آغاز عملیات اجرایی بدون تصویب تسهیلات تکمیلی نشده است.
وی اضافه کرد: اکنون رایزنی های لازم با بانک صنعت و معدن برای تصویب کل تسهیلات مورد نیاز اجرای این طرح به میزان 3 هزار و 500 میلیارد ریال در حال انجام است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان طرح معدن طلای قلقله سقز را از دیگر مصوبات شورای توسعه استان اعلام کرد و اظهار داشت: پروانه بهره برداری از این معدن صادر شده و بهره بردار هم اکنون در حال باطله برداری و دپوی کانسنگ است.
دره وزمی افزود: جواز تاسیس کارخانه فرآوری و تولید شمش طلا به دلیل عدم صدور موافقت سازمان محیط زیست تاکنون صادر نشده و پس از موافقت این سازمان عملیات اجرای این طرح نیز که سرمایه گذار آن شرکت شستا است، آغاز می شود.
وی در خصوص مصوبه تولید مصنوعات هم گفت: 13 واحد کارگاهی تولید مصنوعات سنگی در سریش آباد توسط جوانان این شهر احداث شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان یادآورشد: شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر مکلف شده سنگ مورد نیاز این واحدها را تامین کند و این شرکت مطالعه امکان احداث یک واحد سنگبری مدرن برای تولید اسلب مرمر را آغاز کرده ولی تاکنون اقدام اجرایی انجام نداده است.
دره وزمی تاکید کرد: از دیگر مصوبات شورای توسعه استان طرح تولید کاغذ از کربنات کلیسم (سنگ آهک) است که تاکنون هفت جواز تاسیس تولید کاغذ صادر شده ولی سرمایه گذاران تاکنون هیچ اقدام اجرایی انجام ندادند.
وی گفت: در خصوص مصوبه انجام مطالعات اکتشافات نوین، چهار پهنه در شهرستان های سقز، بیجار، قروه و دیواندره به مساحت 12 هزار و 500 کیلومترمربع تعریف شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: مطالعه و پرواز ژئوفیزیک هوایی پهنه های قروه، سقز و بیجار به اتمام رسیده و نتایج امیدبخشی هم در حوزه طلا و سنگ آهن حاصل شده است.
دره وزمی با بیان اینکه این اقدامات نوید سرمایه گذاری بیشتر در کردستان است، یادآورشد: پهنه شهرستان دیواندره هم به سازمان ایمیدرو واگذار شده و قرار است با فراهم شدن شرایط جوی پرواز ژئوفیزیک این پهنه نیز در سال آینده انجام شود.

عناوین برگزیده