تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۹:۱۱
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۳۰۹۱۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
به رغم فراز و نشیب‌های بورس

فملی به رشد خود ادامه می‌دهد

می متالز - از آنجایی که در چشم‌انداز 12 ماهه، برای فلز مس قیمت جهانی بیش از 7000 دلار بر تن و معادل حدود 9 درصد رشد دیگر پیش‌بینی شده است، انتظار می‌رود سهام شرکت ملی صنایع مس علی رغم شرایط نامساعد اقتصاد کشور و افت کلی شاخص بورس، طی ماه‌های آینده به روند روبه رشد خود ادامه دهد.
فملی به رشد خود ادامه می‌دهد

به گزارش می متالز، بازار کامودیتی‌ها در دنیا طی هفته‌های اخیر تحت تأثیر اخبار مثبت مربوط به نزدیک بودن توافق تجاری آمریکا و چین و همچنین ثابت ماندن ارزش دلار بود. در شرایطی که فلز مس سال 2018 را با قیمت جهانی کمتر از 6،000 دلار بر تن به پایان برد، برخی پیش‌بینی‌ها از ثبات این قیمت در چشم‌انداز 3ماهه و سپس صعود آن تا سقف 7000 دلار بر تن در انتهای سال میلادی خبر می‌دادند؛ با این وجود، عوامل دیگری نظیر تعطیلی معادن مس در آمریکای جنوبی به دلیل بارندگی شدید و همچنین رشد مصرف جهانی، منجر به صعود قیمت جهانی مس در 3 ماهه اول سال میلادی و رسیدن به 6400 دلار بر تن کنونی شده است.

این تاثیر در حالی بود که طی ماه‌های گذشته در بازار داخلی، مس با افزایش عرضه مواجه بود و با توجه به عدم وجود تقاضای کافی قیمت آن کاهش پیدا کرد. تقاضا برای خرید مس در بازار داخلی، به دلیل صدور بخشنامه از سوی دولت در زمینه الزام تولیدکنندگان بر فروش کالا با ارز 4200 تومانی به شدت اوج گرفته بود و پس از لغو این بخشنامه، عمده حجم تقاضا در بازار فروکش کرد و این امر منجر به کاهش قیمت مس در بورس کالا شد. اکنون با افزایش قیمت جهانی این کالا، بازار داخلی نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.

طی یک‌ماه گذشته، سهام شرکت ملی مس در بازار بورس رشد قابل توجهی داشته است. این در حالی است که شاخص کلی بازار بورس تهران، طی دوماه اخیر، یک روند سینوسی را طی کرده بود. با بالا رفتن قیمت نفت، شاخص کل به قله 166 هزار واحد رسید اما پس از عدم تصویب لایح مبارزه پول‌شویی (FATF) و همچنین انتشار اخبار مربوط به استعفای وزیر امور خارجه منجر شد تا طی یک ماه بیش از 10 هزار واحد افت کند. از طرف دیگر صعود دوباره قیمت ارز و ورود به کانال 13 هزار تومانی، منجر به جهش دوباره شاخص کلی بازار بورس شد و در عرض یک هفته تمام ارزش خود را بازیافت تا سرانجام مجددا در نقطه تعادلی دو ماه قبل بایستد.

با توجه به روندی که سهام شرکت ملی صنایع مس طی هفته‌های اخیر طی کرد، می‌توان گفت چشم‌انداز رشد بیشتر ارزش سهام آن، همگام با پیش‌بینی رشد قیمت جهانی در ماه‌های آینده وجود دارد. سهام این شرکت در نیمه بهمن ماه گذشته در کف قیمتی 262 تومن برای هر سهم قرار داشت؛ اما رشد قیمت جهانی مس منجر شد تا ارزش هر سهم طی یک‌ماه گذشته بیش از 26 درصد رشد را نشان دهد. در شرایطی که پیش‌بینی می‌شود تا آخر سال میلادی، قیمت جهانی فلز مس 9 درصد دیگر نیز رشد داشته باشد، می‌توان انتظار افزایش بین 40 تا 50 درصدی ارزش سهام شرکت مس ظرف چند ماه اخیر را داشت.

عناوین برگزیده