تاریخ: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۰۷
بازدید: ۳۶۳
کد خبر: ۳۱۰۲۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

خسارت 18 میلیارد تومانی شرکت املاح معدنی ایران به تالاب میقان اراک

می متالز - دبیر اجرایی زیست بوم مرکزی گفت: شرکت املاح معدنی ایران سالانه 18 میلیارد تومان به تالاب میقان اراک خسارت وارد می‌کند.
خسارت 18 میلیارد تومانی شرکت املاح معدنی ایران به تالاب میقان اراک

به گزارش می متالز، حمید اخوان در نشست زیست بوم استان مرکزی با موضوع بررسی اثرات فعالیت‌های شرکت معدنی املاح ایران بر تالاب میقان با اشاره به اینکه مصرف اصلی سولفات سدیم در دنیا در تولید پودرهای شوینده است که البته بازار شوینده‌های مایع به سمت عدم استفاده از سولفات سدیم حرکت می‌کند، گفت: این روند کار نشان از آن دارد که می‌توان سولفات سدیم را در تولید شوینده‌ها جایگزین کرد و اگر توسعه شرکت املاح معدنی ایران انجام نگیرد درواقع مشکل حادی بروز نمی‌کند.

وی با اشاره به قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌های کشور و ماده یک این قانون مبنی بر اینکه "هرگونه بهره‌برداری و اقدامی که منجر به تخریب و آلودگی غیرقابل جبران شود، ممنوع است" گفت: برای این موضوع آیین‌نامه‌ای با 16 بند ز سوی هیات وزیران به تصویب رسید که شامل تغییرات نامطلوب در وضعیت فیزیکی بستر و حریم قانونی، زهکش کردن و یا خشکاندن تالاب‌ها، اجریا طرح مشمول ارزیابی اثرات زیست‌محیطی قبل از اخذ مجوز از سازمان محیط زیست، احداث واحدهای صنعتی مغایر با قوانین، برداشت موادمعدنی و خاک بدون مجوز قانونی و ... می‌شود، اما در آیین‌نامه جدید اثری از این 16 بند وجود ندارد.

اخوان با تاکید بر اینکه هیات وزیران چطور به خود اجازه می‌دهد که فراتر از قانون عمل کنند، گفت: آیین‌‌نامه‌ها باید در ذیل قوانین قرار گیرد، اما آیین نامه جدید فراتر از قانون حرکت می‌کند و اجازه برخی از تخریب‌ها را صادر کرده‌ است.

وی با اشاره به روند محاسبه خسارت به تالاب‌ها اظهار کرد: با احتساب خسارات شرکت املاح معدنی ایران سالانه 18 میلیارد تومان به تالاب میقان اراک خسارت وارد می‌کند که البته با توجه به سود و گردش مالی این شرکت این رقم خسارت رقم بالایی نیست.

این فعال محیط زیست استان مرکزی در خصوص پرونده‌های حقوقی شرکت املاح معدنی ایران تصریح کرد: این شرکت در سال 1373 گواهی اکتشاف و سپس در سال 1380 مجوز برداشت به میزان 180 هزار تن در سال به مدت 10 سال را دریافت کرد، به یکباره در سال 1390 و پس از اتمام پروانه برداشت مجوز برداشت تا 600 هزار تن برای شرکت صادر شد. شرکت مجاز بود که تا سال 1395 بالغ بر چهار میلیون و 800 هزار تن برداشت داشته باشد، اما به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تاکنون بیش از 7 میلیون تن برداشت کرده است.

به گزارش ایسنا، در این نشست عضو هیات علمی دانشگاه اراک بیان کرد: شرکت املاح معدنی ایران با 2 واحد تولیدی در سطح 34 هکتار فعال است که ماده اولیه مورد استفاده این کارخانه سولفات سدیم است که از تالاب میقان اراک برداشت می‌شود و در واقع بزرگترین معدن سولفات سدیم کشور به شمار می‌رود.

دکتر آزاده کاظمی میزان ذخیره این شرکت را 14 میلیون تن بیان کرد و گفت: ظرفیت هر کدام از واحدهای این مجموعه 30 هزار تن در سال است و آب مورد نیاز خود را از 2 حلقه چاه تامین می‌کند و سوخت‌ آن گاز است که به همین دلیل فاقد آلودگی‌های سوخت‌های فسیلی است، همچنین پسماندهای این شرکت دارای آلودگی‌های فلزات سنگین نیست و در واقع در ورودی و خروجی شرکت آلودگی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: با توجه به وزش باد از سمت شمال شرق در فصل تابستان انباشت دپوی مواد معدنی در محل کارخانه با ارتفاع حدود 40 متر این منطقه را تبدیل به کانون ریزگردها کرده است، از طرفی فعالیت‌های این شرکت اثرات نامطلوب زیبایی شناختی به همراه داشته است.

این عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه اراک با اشاره به اقداماتی از جمله بازگردانده شدن پسماندها و باطله‌های به تالاب توسط شرکت املاح معدنی ایران گفت: برای رفع چالش‌های موجود در تالاب میقان که حاصل فعالیت‌های این شرکت است باید برنامه‌ریزی‌های کوتاه و بلندمدت داشت که برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت شامل حل مشکل باطله‌ها به عنوان پسماند کارخانه با طراحی محل لندفیل و استقرار پوشش گیاهی مناسب، جلوگیری از برداشت و مصرف کامل دپوی موجود، کاهش مصرف آب شیرین به واسطه استفاده از پساب تصفیه‌خانه، پاکسازی لوله‌گذاری و انجام طرح مطالعاتی چرخه هیدرولوژیکی تالاب می‌شود.

کاظمی استفاده از روش‌های شیمیایی و جایگزین به جای استفاده از سولفات سدیم را از جمله برنامه‌های بلندمدت برای حفظ تالاب میقان اراک بیان کرد.

منبع: ایسنا
عناوین برگزیده