تاریخ: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۵:۳۷
بازدید: ۲۲۵
کد خبر: ۳۱۱۱۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

« وتجارت » بزرگترین بانک بورسی شد

می متالز - در مجمع عمومی فوق‌العاده بانک تجارت، سرمایه این بانک از4.570 هزار میلیارد تومان به 22.392 هزار میلیارد تومان رسید که به این ترتیب افزایش سرمایه ۳۹۰ درصدی بانک تجارت تحقق یافت تا این بانک را به بزرگ‌ترین بانک بورسی کشور از نظر میزان سرمایه تبدیل کند.
« وتجارت » بزرگترین بانک بورسی شد

به گزارش می متالز، بانک تجارت روز گذشته با حضور صاحبان بیش از ۷۲ درصد از سهام دو مجمع برگزار کرد. در مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده این بانک با موضوع انتخاب اعضای جدید هیات‌مدیره‌، آقایان علی کی‌لانی به نمایندگی سهام عدالت و امیرمسعود رزازان به عنوان نماینده سرمایه‌گذاری صبا تامین به اعضای فعلی هیات‌مدیره بانک تجارت پیوستند.

در مجمع عمومی فوق‌العاده این بانک که بلافاصله پس از مجمع نخست تشکیل شد، با رای اکثریت سهامداران سرمایه بانک تجارت از مبلغ 4.570 هزار میلیارد تومان به 22.392 هزار میلیارد تومان رسید که به این ترتیب افزایش سرمایه  ۳۹۰ درصدی بانک تجارت تحقق یافت تا این بانک را به بزرگ‌ترین بانک بورسی کشور از نظر میزان سرمایه تبدیل کند.

هدف از افزایش سرمایه بانک تجارت اصلاح ساختار مالی و خروج این بانک از شمولیت ماده ۱۴۱ لایحه قانونی اصلاح قانون تجارت اعلام شده است. در گزارش توجیهی افزایش سرمایه بانک تجارت تصریح شده است که این بانک  با توجه به صورت‌های مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به پایان اسفندماه ۹۶، مشمول مفاد ماده ۱۴۱ قانون تجارت شده و به منظور اصلاح ساختار مالی و خروج از شمول این ماده قانونی از محل اندوخته مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها اقدام به افزایش سرمایه کرده است.

میزان تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت و سرمایه‌گذاری‌های بانک تجارت از سوی کانون کارشناسان رسمی دادگستری و براساس مجوز سازمان بورس، مبلغ 17.822 هزار میلیارد تومان بود که با افزوده شدن آن به سرمایه فعلی بانک به مبلغ 4.570 هزار میلیارد تومان به رقم 22.392 هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت و به این ترتیب با لحاظ زیان انباشته، این بانک از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج می‌شود.

این ماده قانونی تصریح دارد چنانچه میزان زیان انباشته یک شرکت از ۵۰ درصد سرمایه آن بیشتر شود مشمول این ماده قانون تجارت خواهد شد. براساس گزارش توجیهی افزایش سرمایه بانک تجارت، ارزش دفتری دارایی‌های ثابت و سرمایه‌گذاری‌های این بانک در تاریخ 31 شهریورماه امسال به میزان 8.867 هزار میلیارد تومان بوده که پس از تجدید ارزیابی به  20.935 هزار میلیارد تومان رسید.

رضا دولت‌آبادی؛ مدیرعامل بانک تجارت در مجمع عمومی فوق‌العاده این بانک با ارایه گزارشی از روند اجرای فرآیند افزایش سرمایه این شرکت بورسی گفت: نماد معاملاتی بانک تجارت در بورس اوراق بهادار تهران پس از بازگشایی در فروردین‌ماه سال ۹۷ تاکنون، بیش از ۱۷۴ درصد بازدهی داشت.

به گفته دولت‌آبادی، حمایت از نقدشوندگی سهام و تطبیق نرخ براساس واقعیت‌های موجود در صورت‌های مالی بانک، کندشدن روند زیان‌دهی ناشی از خروج بانک از زیان عملیاتی، ایجاد حاشیه سود در واسطه‌گری وجوه وکالتی، همچنین افزایش منابع ارزان‌قیمت، تسریع روند فروش اموال مازاد، توجه به ارتقای ساختار نیروی انسانی، تولید محصول‌های جدید بانکی، توسعه بانکداری الکترونیک، عمل به برنامه‌های عملیاتی شعب در سال ۹۷ و موفقیت در اجرای برنامه افزایش سرمایه، از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در استقبال سهامداران حقیقی از سهام «وتجارت» بوده است.

عناوین برگزیده