تاریخ: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۱۴
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۳۱۲۱۸
سرویس خبر : انرژی

سه برنامه مجلس برای کاهش مصرف بنزین و CNG / نظر کارشناس

می متالز - نمایندگان مجلس با افزایش قیمت بنزین در سال آینده مخالفت کردند اما روند صعودی مصرف سوخت آن هم در شرایط تحریمی نگران‌کننده است.
سه برنامه مجلس برای کاهش مصرف بنزین و CNG / نظر کارشناس

به گزارش می متالز، پیش از این قرار بود با راهکارهایی همچون خروج فرسوده‌ها، بهبود تکنولوژی تولید خودروهای داخل و همچنین توسعه محصولات گازسوز به نوعی مصرف سوخت کاهش یابد حال آنکه با اعمال تحریم‌های بین‌المللی تمامی پروژه‌های مذکور فعلا مسکوت مانده و برنامه‌ریزی خاصی در جهت کاهش مصرف سوخت به‌خصوص بنزین از سوی مسوولان دولتی و نمایندگان مجلس دیده نمی‌شود.

افزایش مصرف سوخت در کشور نگاه‌ها را به سمت شرکت‌های خودروساز معطوف کرده است. بنابراین این سوال مطرح می‌شود که چطور می‌توان نمودار مصرف بنزین خودروها راکاهشی کرد؟

در این ارتباط  حسن کریمی سنجری گفت: شرکت‌های خودروساز در شرایط سختی به سر می‌برند و نمی‌توانند کار چندانی در این زمینه انجام دهند.

وی با اشاره به گزارشی در ارتباط با سهم تولید خودرو با تکنولوژی‌های جدید در سبد شرکت‌های مطرح خودروساز تا سال ۲۰۳۰ افزود: شرکت‌های مطرح بین‌المللی به دنبال این هستند تا پیش از پایان سال ۲۰۳۰ میلادی ۳۰ درصد محصولات را با تکنولوژی‌های جدید و بر اساس مدل‌های تمام الکتریکی یا هیبریدی به بازار عرضه کنند.

این کارشناس ادامه داد: خودروسازان داخلی می‌توانند عقب ماندگی در بخش تکنولوژی تولید را با استفاده از مسیرهای میانبر جبران کنند.این شرکت‌ها می‌توانند با تمرکز بخش‌های تحقیق و توسعه روی تولید خودرو بر اساس تکنولوژی‌های نوین و عرضه کردن این محصولات به بازار علاوه بر اینکه عقب‌افتادگی را در زمینه مباحث مرتبط با تکنولوژی تولید خودرو جبران کنند شتاب مصرف سوخت در کشور را نیز کاهش دهند.

کریمی سنجری همچنین در راستای پیشنهاد مجلس مبنی بر دوگانه سوز کردن خودروها برای کاهش مصرف سوخت توضیح داد: پروژه دوگانه سوز کردن محصولات شرکت‌های خودروساز پروژه موفقی نبود از این رو آن را رها کردند.

وی افزود: جدی ترین دلیل برای کاهش تولید گازسوزها توسط شرکت‌های خودروساز هزینه زیاد اورهال کردن مخازن و تجهیزات مورد استفاده در خودروهای دو گانه سوز بود. در کنار این مساله نبود زیر ساخت کافی در بخش تامین CNG و نیار به سرمایه‌گذاری برای ایجاد ایستگاه‌ها و پمپ‌های سوخت این پروژه را با چالش روبه‌رو کرده است.

کریمی سنجری ادامه داد: خودروسازان برای تولید مخازن با استانداردهای مورد نظر سازمان ملی استاندارد، نیازمند مواد اولیه و قطعات از شرکت‌های خارجی هستند. این در شرایطی است که همان طور که اشاره شد این مسیر با توجه به مشکلات ناشی از تحریم‌ها در شرایط فعلی شدنی نیست.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده