تاریخ: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۰۴
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۳۱۲۸۴
نرخ حمل و نقل دریایی همچنان در قعر

شاخص بالتیک، در انتظار یک محرک قوی برای صعود

می متالز - کاهش رشد اقتصاد جهانی همراه با افت تقاضا در چین- به‌دلیل تعطیلات سال نو- و همچنین وقوع فاجعه در بزرگترین معدن سنگ آهن دنیا در برزیل، منجر شد تا نرخ کشتیرانی در ماه فوریه، به پایین‌ترین حد در تاریخ خود نزدیک شود؛ با این وجود برخی از صاحبان صنایع امیدوار هستند که بزودی اوضاع تغییر کند.
شاخص بالتیک، در انتظار یک محرک قوی برای صعود

به گزارش می متالز، شاخص کالای خشک بالتیک که بیانگر هزینه جابه‌جایی کامودیتی‌ها در دریا است و به‌عنوان شاخص اصلی حمل کالا در تجارت جهانی در نظر گرفته می‌شود، طی 8 ماه اخیر به یک‌سوم ارزش خود رسیده است. کاهش رشد اقتصادی چین که اکنون مدت طولانی است ادامه دارد، بر میزان تقاضای کامودیتی‌ها اثر منفی گذاشته است و به‌عنوان یکی از عوامل اصلی، منجر شده تا نرخ کشتیرانی به شدت کاهش یابد.

به گفته برخی واسطه‌گران در سنگاپور و لندن، بزرگترین کشتی‌هایی که کامودیتی‌های انبوه نظیر سنگ آهن، زغال‌سنگ و آلومینیوم را جابه‌جا می‌کردند، اکنون برای ادامه فعالیت در بازار، مجبور به حضور در بازارهای مقطعی شده‌‌اند. میانگین عایدی مالکان کشتی در برخی روزهای ماه فوریه، چیزی در حدود 8 هزار دلار بود؛ این در حالی است که این کشتی‌ها برای اینکه در هزینه‌ها سربه‌سر شوند حداقل 15 هزار دلار در روز باید سود داشته باشند. گفتی است که میانگین درآمد در سال 2018 برای یک روز کاری، بیش از 20 هزار دلار بود.

نمودار شماره 1، تغییرات شاخص بالتیک در ماه فوریه 2019 را نشان می‌دهد. شاخص کالای خشک بالتیک، یک شاخص کشتیرانی و تجارت است که توسط سازمان کشتیرانی بالتیک – واقع در لندن – معرفی شده است. تغییر عدد این شاخص، میزان تغییرات در هزینه حمل و نقل مواد خام نظیر سنگ آهن، زغال‌سنگ، سویا و از این قبیل را نشان می‌دهد. این عدد به وسیله برآورد نرخ کشتیرانی در بیش از 20 مسیر مختلف به دست می‌آید که در هر یک از این مسیرها، کشتی‌ها حامل مواد اولیه خشک باشند.

همه صاحبان کشتی همچنان منتظر وقوع یک اتفاق محرک قوی برای جهش بازار هستند، امری که تاکنون رخ نداده است. پیشرفت‌های مثبتی در رابطه با جنگ تجاری بین 2 قدرت برتر اقتصادی رخ داده است که خبر از روزهای خوب برای صنعت در آینده می‌دهد؛ اگر چه توافق تجاری آمریکا و چین هنوز با ابهام مواجه است و مشخص نیست آیا می‌توان به یک راه حل دائمی امیدوار بود یا خیر.

با این‌ حال، در ماه‌های اخیر، دولت چین به منظور افزایش رشد اقتصادی، دست به یک رشته اقدامات اصلاحی نظیر افزایش میزان اعتبار شرکت‌های کوچک زده است، ضمن اینکه اخبار مربوط به توقف جنگ تجاری و اقدامات دولت چین برای پایدار کردن شرایط اقتصادی، احتمالا تاثیر خود را در ماه‌های آینده خواهد گذاشت و از بحران اقتصادی جلوگیری خواهد کرد. به این ترتیب، انتظار می‌رود تا تقاضا برای کامودیتی‌ها (فلزات، زغال‌سنگ، سنگ آهن و ...) در اقتصادهای نوظهور، افزایش داشته باشد. این امر منجر به تقویت و تغذیه صنایع خواهد شد و بر تجارت بین‌‎الملل نیز اثر مثبت خواهد گذاشت؛ در واقع می‌تواند نقش همان محرک قوی‌ای را ایفا کند که مالکان کشتی در انتظار آن هستند.

عناوین برگزیده