تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۴۷
بازدید: ۱۱۱
کد خبر: ۳۲۷۱۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
تولیدکنندگان مفتول آلومینیوم از مهم‌ترین مشکلاتشان گفتند:

توقف پروژه‌های عمرانی، نداشتن سرمایه در گردش و خرید نقدی شمش در بورس

می متالز - عرصه تولید با مشکلات زیادی دست به گریبان است که صنعت آلومینیوم نیز از آن مستثنی نیست. نوسانات ارزی و میزان عرضه شمش آلومینیوم تاثیر چشمگیری بر قیمت این ماده اولیه و به تبع آن مفتول آلومینیوم داشته است. همچنین کاهش تقاضا به ویژه در بخش مشتریان دولتی، رکود و کاهش تولید را در این صنعت به دنبال داشته است.
توقف پروژه‌های عمرانی، نداشتن سرمایه در گردش و خرید نقدی شمش در بورس

به گزارش می متالز، مدیرعامل شرکت سیم نیرو رسانا در این زمینه گفت: نوسانات قیمت آلومینیوم از 20هزار تومان به 28هزار تومان بازار را دچار آشوب کرده و لطمه زیادی به آن زده است.

جواد وفادار افشار، با بیان اینکه این نوسانات از بهمن 97 وضعیت بازار را بدتر کرده است، افزود: مهم‌ترین مشکلات تولیدکنندگان مفتول آلومینیوم، تهیه شمش آلومینیوم است.

وی به عنوان تولیدکننده مفتول آلومینیوم و سیم‌های هوایی برقی آلومینیومی که بیشترین مشتریانش را پیمانکاران شرکت‌های برق منطقه‌ای تشکیل می‌دهند، درباره عوامل تاثیرگذار بر رونق و رکود بازار گفت: سیم و کابل در پروژه عمرانی استفاده می‌شوند و هر وقت دولت برای پروژه عمرانی بودجه تخصیص دهد، کار و تولید رونق خواهد داشت، اما چون پروژه‌های عمرانی متوقف شده‌اند، احتمال بدتر شدن اوضاع وجود دارد.

 

توقف صادارت به دلیل بی ثباتی قیمت شمش آلومینیوم

مدیرعامل شرکت سیم نیرو رسانا، با بیان اینکه بی ثباتی در قیمت آلومینیوم موجب بروز مشکل در کل بازار شده است، اظهار داشت: از آنجایی که قیمت آلومینیوم در نوسان است و نمی‌توان برای آن حتی در یک ماه آینده پیش‌بینی داشت، صادارت هم متوقف شده است.

اما «محسن شیشه‌گر» مدیر فروش شرکت سیم راد سما،  دیدگاه نسبتا متفاوتی دارد. وی با اشاره به کم بودن عرضه شمش آلومینیوم در بورس و افزایش تقاضا برای این ماده اولیه، گفت: این امر به نوعی موجب رونق موقتی بازار شده است چراکه هرکه بتواند شمش آلومینیوم را از بورس با قیمت خوبی بخرد، می‌تواند آن را با قیمت بهتری در بازار به فروش برساند و همین مسئله سبب شده است تا دلالان اجازه ندهند شمش آلومینیوم در بورس به دست تولیدکنندگان برسد.

وی تاکید کرد: مجبور شده‌ایم بخش زیادی از مواد اولیه خود را از بازار تهیه کنیم زیرا به دلیل حضور دلالان در بورس امکان تهیه شمش آلومینیوم را از این مجرا نداریم.

 

قراردادها بر اساس قیمت شمش آلومینیوم در بورس منعقد شده‌اند

شیشه‌گر همچنین با بیان اینکه قراردادها نیز بر اساس قیمت شمش آلومینیوم در بورس منعقد شده‌اند، گفت: این در حالی است که تولیدکنندگان مجبورند شمش آلومینیوم را در بازار آزاد با قیمت بیشتری خریداری کنند به همین دلیل همه قراردادهای ما وارد زیان شده است و سال 97، نسبت به سال‌های گذشته رکود بیشتر و وضعیت بدتری داشتیم.

وی مهم‌ترین معضلات صنعت مفتول آلومینیوم را تهیه دشوار شمش آلومینیوم به عنوان مواد اولیه تولید مفتول به دلیل عرضه کم آن در بورس و نقدی بودن خرید آن در بورس عنوان کرد و گفت: از آنجایی که متقاضیان شمش آلومینیوم در بورس زیاد هستند و امکان فروش نقدی برای عرضه‌‌کنندگان فراهم است، تمایلی به عرضه اعتباری  آن دارند.

 

توان رقابت با ترکیه را برای صادارت مفتول نداریم

مدیر فروش شرکت سیم راد سما با بیان اینکه تولیدکنندگان مفتول آلومینیوم در حوزه صادرات با مشکل روبه‌رو هستند، تصریح کرد: قیمت آلومینیوم در کشور بیشتر از قیمت جهانی است و برای همین نمی‌توانیم برای صادرات مفتول آلومینیوم به کشور عراق با ترکیه رقابت کنیم؛ از طرف دیگر دولت جایزه صادراتی را به تولیدکنندگان پرداخت نمی‌کند.

شیشه‌گر با بیان اینکه اگر عرضه افزایش یابد و خرید اعتباری شمش آلومینیوم از بورس محقق شود بازار مفتول آلومینیوم رونق خواهد یافت، افزود: اگر این شرایط برای تولیدکننده مفتول فراهم شود، آن‌ها نیز امکان خرید اعتباری را برای مشتریان خود فراهم می‌کنند و دوباره رونق به بازار مفتول آلومینیوم باز خواهد گشت.

 

تولیدکننده سرمایه در گردش کافی برای خرید شمش آلومینیوم ندارد

یک تولیدکننده دیگر مفتول آلومینیوم گفت: تولیدکنندگانی که نمی‌توانند شمش آلومینیوم تهیه کنند، از تولید کنار می‌کشند.

وی که تمایلی به انتشار نامش نداشت، افزود: رکود بازار ناشی از این است که تولیدکننده به اندازه کافی سرمایه در گردش ندارد تا بتواند شمش آلومینیوم بخرد.

این فعال حوزه آلومینیوم با بیان اینکه آلومینا ماده اساسی و استراتژیک برای تولید شمش اولیه آلومینیوم است که دولت به تهیه آن نیز کمک می‌کند، تصریح کرد: هرچند که عرضه شمش آلومینیوم به صورت مرتب در بورس انجام می‌شود، اما قیمت‌ها نسبت به 8 ماه پیش سه برابر شده است.

این تولیدکننده مفتول آلومینیوم با بیان اینکه قیمت شمش آلومینیوم در  بازار آزاد نیز با کمی افزایش مشابه بورس است، اظهارداشت: زمانی تفاوت قیمت شمش آلومینیوم در بازار آزاد و بورس قابل توجه بود اما اکنون تفاوت چندانی ندارد.

وی همچنین مشکل واردات لوازم یدکی را یکی دیگر از مشکلات مهم صنعت آلومینیوم دانست و گفت: اکنون تخصیص ارز برای واردات لوازم یدکی مشکل شده است؛  کالاهای وارداتی دسته‌بندی‌های مختلفی دارند که دریافت مجوز واردات دوندگی و کاغذبازی زیادی می‌طلبد.

 

به دارندگان پروانه بهره‌برداری فاقد ریخته‌گری، شمش عرضه نمی‌شود

یک تولیدکننده دیگر مفتول آلومینیوم با بیان اینکه ساز و کار عرضه آلومینیوم به شکلی است که بخشی از شمش آلومینیوم عرضه شده به دست تولیدکننده واقعی نمی‌رسد، گفت: فردی دارای رانت، تمام آلومینیوم عرضه شده توسط یکی از شرکت‌ها در بورس را خریداری می‌کند.

وی که تمایلی به انتشار نامش نداشت با اظهار اینکه حضور اینگونه رانت‌خواران و دلالان، مانع رسیدن شمش آلومینیوم به دست تولیدکننده واقعی می‌شود، افزود: باید جلوی رانت‌خواری‌ها گرفته شده و بررسی شود که چرا به یک نفر با شرکت‌های مختلف این همه شمش آلومینیوم فروخته می‌شود در حالی که تولیدکنندگان مشکل فراوان دارند.

این فعال حوزه آلومینیوم با بیان اینکه در بورس به کسی که پروانه بهره‌برداری دارد اما ریخته‌گری ندارد یک کیلو هم آلومینیوم نمی‌دهند، اظهارداشت: به آنهایی شمش آلومینیوم عرضه می‌کنند که ریخته‌گری دارند بعد تولیدکنندگان مجبورند کیلویی 6 هزار تومان گران‌تر، شمش مورد نیازشان را از آنها خریداری کنند.

وی با بیان اینکه روش فروش شمش آلومینیوم درست نیست و هیچ جای دنیا اینگونه عمل نمی‌کنند، گفت: زمانی به نتیجه درست خواهیم رسید که مسائل این چنینی را مدیریت کرده و جلوی رانت‌خواری‌ها و دلالی‌ها را بگیریم.

عناوین برگزیده