تاریخ: ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۱۷
بازدید: ۲۰۶
کد خبر: ۳۲۹۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازیگران بورس (21 فروردین)

سهامداران چه خریدند و چه فروختند؟/سبزپوشی یکدست حقیقی‌های بازار در سمت خرید

می متالز - معاملات بورس سویمن هفته سال در حالی با ثبت بازدهی 4.7درصدی به اتمام رسید که در این مدت سهامداران خرد، به خریدهای قابل‌توجهی پراختند؛ به‌طوری‌که معامله‌گران حقیقی در تمامی روزهای هفته خالص خرید مثبتی در کارنامه خود ثبت کردند که در نهایت این موضوع با انتقال بیش از 190میلیارد تومان به پرتفوی سهامداران خرد همراه شد.
سهامداران چه خریدند و چه فروختند؟/سبزپوشی یکدست حقیقی‌های بازار در سمت خرید

به گزارش می متالز، بررسی روند خریدهای صورت گرفته در این هفته نشان از آن دارد که در نخستین روز کاری هفته، خالص خرید حقیقی به حدود 52میلیارد تومان رسید. این روند در معاملات روز یکشنبه به 67میلیارد تومان رسید. هر چند در معاملات روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ، کمی از سرعت خرید حقیقی‌ها کاسته شد و حقوقی‌ها نیز فعال تر شدند، اما در پایان هفته به همان اوج اولیه رسید. بر این اساس انتقال 2.7میلیارد تومانی نقدینگی در روز دوشنبه و 1.5میلیارد تومان در روز سه‌شنبه، به 67میلیارد تومان در روز چهارشنبه افزایش یافت.

رصد صنایع مورد توجه بازیگران در این هفته نشان از آن دارد که سرمایه‌گذاری‌ها با خالص خرید بیش از 65میلیارد تومانی به عنوان پرطرفدارترین گروه از سوی سهامداران خرد شناخته شدند. در راس این گروه نیز جمع‌آوری سهام سرمایه‌گذاری بیمه قرار داشت که با انتقال 42.6میلیارد تومان به پرتفوی سهامداران خرد این نماد همراه شد.

در ادامه این روند نیز گروه شیمیایی با خالص خرید 57میلیارد تومانی حقیقی‌ها قرار داشت. در این میان نماد «پترول» به تنهایی خالص خرید 65میلیارد تومانی را از سوی سهامداران خرد تجربه کرد. «شیران» نیز با خالص خرید 23میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی‌ها در این هفته بود.

در سمت دیگر، معامله‌گران عمده بیشترین خرید را در نماد توسعه‌ صنایع‌ بهشهر داشتند. این روند با انتقال 37میلیارد و 500میلیون تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده «وبشهر» دنبال شد.

معاملات روز پایانی هفته

در جریان معاملات روز چهارشنبه و همزمان با رشد 3500واحدی شاخص کل بورس، سهامداران خرد به خریدهای بیشتری پرداختند؛ به‌طوری‌که در این روز بیش از 67میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابجا شد.

الف) گروه فلزات اساسی: بررسی روند خریدهای صورت گرفته در معاملات دیروز نشان از آن دارد که معامله‌گران خرد تمایل زیادی به خرید سهام فولاد مبارکه نشان دادند؛ به‌طوری‌که در نهایت 13میلیارد و 600میلیون تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌های «فولاد» منتقل شد. فولاد خوزستان نیز دیگر نماد فولادی بود که به دلیل تقاضای بالا از سوی سهامدار خرد با عرضه سهم از سوی حقوقی مواجه شد؛ به طوریکه یک میلیون سهم مزبور از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر و بش از 900هزار سهم دیگر نیز توسط بانک رفاه کارگران به فروش رفت.

در میان نمادهای فلزی، مس شهید باهنر از حمایت دو سهامدار عمده برخوردار شد. امروز سرمایه‌گذاری صدرتامین و شرکت نیلین فرایاف در مجموع حدود 200هزار سهم «فباهنر» را خریداری کردند.

ب) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: در میان نمادهای بانکی نیز حقیقی‌ها بیشترین خرید را در سهام بانک پاسارگاد داشتند که این روند با خالص خرید بیش از 12میلیارد تومانی آن‌ها دنبال شد. در این نماد سهامدار عمده یعنی سرمایه‌گذاری خوارزمی به عرضه های خود ادامه داد و امروز نیز حدود 50میلیون سهم «وپاسار» را از پرتفوی خود خارج کرد.  این در حالی است که بانک خاورمیانه شاهد حمایت و خرید از سوی سهامدار عمده بود؛ سرمایه‌گذاری سمند بیش از 10میلیون و 600هزار سهم و شرکت سام الکترونیک نیز حدود میلیون سهم «وخاور» را خریداری کردند.

ج) شرکت‌های سیمانی: در مقابل سهامداران عمده بیشترین حمایت را از نماد سیمان کرمان داشتند. این روند با خالص خرید بیش از 16میلیارد تومانی حقوقی‌ها دنبال شد. این در حالی است که سیمان فارس و خوزستان با عرضه حدود 5میلیون سهمی از سوی سرمایه‌گذاری تدبیر مواجه شد. در ادامه دیگر نمادهای سیمانی نیز وضعیتی مشابه را تجربه کرده و با عرضه از سوی سهامدار عمده روبه‌رو شدند. بر این اساس 10میلیون سهم سیمان کردستان توسط توسعه سرمایه وصنعت غدیر عرضه شد.

این حقوقی به عنوان سهامدار عمده در نماد سیمان شرق نیز به واگذاری سهم پرداخت و 2.5میلیون سهم را فروخت. گروه مالی بانک مسکن به همراه سیمان فارس نو در مجموع 4میلیون سهم سیمان صوفیان را واگذار کردند. عرضه 15میلیون سهم سیمان تهرن توسط گروه مالی بانک مسکن و 3میلیون سهم سیمان ارومیه از سوی سرمایه‌گذاری تدبیر از جمله دیگر عرضه های صورت گرفته در نمادهای سیمانی بود.

د) شرکت‌های پالایشی: در ادامه این روند نیز معامله‌گران عمده به جمع‌آوری سهام پالایشی‌ها پرداختند. در صدر این خریدها نیز دو نماد پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران قرار داشتند؛ به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در هر کدام از دو نماد مزبور به ترتیب معادل 5.5میلیارد تومان و 4.8میلیارد تومان بود. در نماد «شپنا»، حقوقی شرکت یعنی سرمایه‌گذاری تدبیرگران آتیه ایرانیان مطابق با روند روزهای اخیر به عرضه های خود ادامه داد و روز گذشته نیز حدود 5میلیون سهم دیگر «شپنا» را واگذار کرد.

عناوین برگزیده