تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۳:۵۳
بازدید: ۱۵۸
کد خبر: ۳۲۹۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سبحانی‌نیا:

امتیاز جدیدی در فرآیند تشکیل سازوکار «اینستکس» نیست

می متالز - دبیر کانون نمایندگان ادوار مجلس با بیان اینکه نکته و امتیاز جدیدی در فرآیند تشکیل سازوکار «اینستکس» نیست، اظهار داشت: در این سازوکار آنچه که اروپایی‌ها در گذشته عمل می‌کردند و مورد تاکید آمریکاست، وجود دارد. امکان واردات غذا و دارو قبلا هم انجام می‌شد.
امتیاز جدیدی در فرآیند تشکیل سازوکار «اینستکس» نیست

به گزارش می متالز، حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا با اشاره به طولانی شدن روند اجرای تعهدات اروپا گفت: فرآیند تشکیل سازوکار «اینستکس» مانند حرف‌های گذشته اروپائیان پشتوانه عملی و اجرایی ندارد.

وی با بیان اینکه نکته و امتیاز جدیدی در فرآیند تشکیل سازوکار «اینستکس» نیست، اظهار داشت: در این سازوکار آنچه که اروپایی‌ها در گذشته عمل می‌کردند و مورد تاکید آمریکاست، وجود دارد. امکان واردات غذا و دارو قبلا هم انجام می‌شد.


دبیر کانون ادوار نمایندگان مجلس ادامه داد: فرآیند تشکیل سازوکار «اینستکس»، صندوقی است که وقتی نفت و یا کالا‌هایی را می‌فروشیم باید پولش به آن صندوق برود و از آنجا به اروپا برود تا نیاز‌هایی مانند غذا، دارو و مواردی که مورد تحریم آمریکا نیست را به ما بدهند.

وی تاکید کرد: قرار بود اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام، با ایران همکاری کند اما اینکه به فرآیند تشکیل سازوکار «اینستکس» برای حل مشکلات امیدوار باشیم، منطقی به نظر نمی‌رسد. مسئولان باید از این هیئت بخواهند تا اقدامات عملی جدی در برابر خواسته‌های ایران انجام دهند. زیرا ایران تاکنون گام‌های جدی، برای تعهدات خود برداشته است.


دبیر کانون نمایندگان ادوار مجلس بیان کرد: اینکه ایران FATF را تصویب کرده و بعد منتظر اقدام اروپا باشیم، منطقی نیست. مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز ابهامش در این مسائل است که به جمع بندی نهایی نرسیده است و فکر نمی‌کنم با وضعیت موجود، به یک جمع بندی مثبت برسند این هم دلیل بی‌اعتمادی به غرب و آمریکاست. اول باید اروپایی‌ها گام عملی بردارند و بعد ایران، برای تصویب FATF اقدام کند.

عناوین برگزیده