تاریخ: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۵۰
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۳۳۰۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس صندوق بین‌المللی پول مطرح کرد:

هشدار به وضعیت بسیار حساس اقتصاد جهان و پیش بینی دو سال آینده

می متالز - رئیس صندوق بین‌المللی پول ضمن هشدار به سیاست‌مداران در خصوص وضعیت فعلی و بسیار حساس اقتصاد جهانی، روند دو سال آینده را پیش بینی کرد.
هشدار به وضعیت بسیار حساس اقتصاد جهان و پیش بینی دو سال آینده

به گزارش می متالز، کریستین لاگارد در گزارشی اعلام کرد: جنگ تجاری آمریکا با کشورها باعث شد اقتصاد جهان در سال 2018 با کاهش همراه شود و این روند تا نیمه دوم سال جاری ادامه خواهد یافت. نیمه دوم ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ وضعیت بهتر شد اما باید سیاست‌مداران دقت کنند سیاست اشتباهی را انجام ندهند که اقتصاد جهان در لحظه بسیار حساسی قرار گرفته است.

یک سال پیش هم اعلام کردم باید پشت بام خانه‌ها را زمانی درست کنیم که آفتاب می‌درخشد و گرنه فصل باران و برف زمان مناسبی برای درست کردن بام خانه‌ها نیست. شش ماه بعد از آن اعلام کردم ابرهای سیاه آسمان اقتصاد جهان را فرا گرفته است. امروز این وضعیت همچنان وجود دارد و اقتصاد جهان در یک لحظه بسیار حساس قرار گرفته است.

دو سال پیش ۷۵ درصد اقتصاد جهان در یک وضعیت بهتری قرار داشت اما سال جاری پیش‌بینی می شود ۷۰ درصد اقتصاد جهان با کاهش رشد همراه باشد که دقیقا برعکس دو سال گذشته است. هنوز وارد رکود نشده‌ایم و از نیمه دوم سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ شاهد رشد اقتصادی خواهیم بود. به دلیل جنگ‌های تجاری و همچنین سیاست‌های مالی انقباضی در نیمه دوم ۲۰۱۸ شاهد کاهش رشد اقتصادی شدیم اما پیش‌بینی می‌شود این روند در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ دوباره برگردد.

وجود ابهاماتی در کشورها نظیر برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) و همچنین افزایش بدهی در برخی کشورها، تنش‌های تجاری و احساس ناامنی در بازار مالی از عوامل آسیب‌زا است. اما اگر بخواهد همین وضعیت شرایط سخت مالی ادامه پیدا کند می‌تواند برای بسیاری از دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ در زمینه سرمایه‌گذاری‌ها چالش‌زا و آسیب‌زا باشد به ویژه این آسیب در کشورهایی که بدهی با ارز خارجی دارند، بیشتر است چراکه می‌تواند نرخ مبادله را افزایش دهد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده