تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۰۲
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۳۳۷۷۶
سرویس خبر : انرژی

خروج از خام فروشی به لطف تحریم‌ها/ایران صادرکننده پارازایلن به چین شد

می متالز - کره ای ها با کاهش شدید واردات میعانات گازی از ایران به دلیل تحریم‌های نفتی، شرایط لازم برای صادرات پارازایلن ایران به چین را فراهم کردند.
خروج از خام فروشی به لطف تحریم‌ها/ایران صادرکننده پارازایلن به چین شد

به گزارش می متالز، چند ماه پیش خبری با عنوان کاهش صادرات میعانات گازی ایران به کره جنوبی منتشر شد که در این خبر گفته شد میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی کشورمان به کره جنوبی در ماه‌های اخیر و همزمان با خروج آمریکا از برجام کاهش چشمگیری یافته است و حتی برخی منابع خبر از توقف کامل آن را می دهند.

براساس گزارشی که توسط نشریه بین المللی پلاتس منتشر شداعلام شد  شرکت های کره ای در حال کاهش چشمگیر خرید میعانات گازی از ایران هستند. یکی از شرکت های کره ای که مشتری میعانات گازی ایران پیش از تحریم ها بود هلدینگ SK Innovation است که تا چند ماه پیش و پس از اعلام تحریم ها واردات میعانات گازی از ایران را به نصف رسانده و امسال نیز دیگر از ایران میعانات گازی وارد نکرد.

پیگیری ها حاکی است این شرکت کره ای پس از این، تصمیم به واردات میعانات گازی از آمریکا و استرالیا گرفت.

لازم به توضیح است که فعالیت این هلدینگ بیشتر در حوزه پتروشیمی بوده و محصولات آروماتیکی تولید می کند که به دلیل پایین بودن کیفیت میعانات گازی استرالیا و آمریکا عملا تولیدات این شرکت که عمدتا پارازایلن است کاهش یافت.

دراینجا باید گفته شود این شرکت پس از تولید پارازایلن آن را به بزرگترین مشتری پارازایلن جهان یعنی چینی ها که سالانه 15 میلیون تن پارازایلن مصرف می کنند صادر می کرد که تحریم های نفتی ایران موجب شد تا عملا این شرکت نتواند پارازایلن خود را به چینی ها عرضه کنند.

بنابراین گزارش در حال حاضر پتروشیمی نوری یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پارازایلن در ایران است و پس از عملیات اورهال که سال گذشته در این پتروشیمی انجام شد عملا تولید پارازایلن در این مجتمع به 750 هزار تن در سال رسید. با این شرایط ایران می تواند به دلیل عدم خرید میعانات گازی از سوی کره جنوبی خودش به طور مستقیم پارازایلن به چین صادر کرده و از این طریق درآمد زایی داشته باشد که پیگیری ها حاکی است ظاهرا صادرات پارازایلن ایران به چین در حال انجام است.

عناوین برگزیده