تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۳۶
بازدید: ۲۰۶
کد خبر: ۳۳۷۹۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

محدوده‌های طلایی کردستان را بهتر بشناسیم

می متالز - سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران، در محدوده‌های معدنی استان کردستان به ویژه در زون ارومیه-دختر و سنندج-سیرجان اقدامات مناسبی انجام داده است؛ به ویژه در زون دوم متمرکز شد که تیپ طلای کوهزایی داشت.
محدوده‌های طلایی کردستان را بهتر بشناسیم

به گزارش می متالز، خوشبختانه اکتشافات این محدوده در سال ۱۳۷۵ به شکل روشمند انجام شد که من ورقه سقز را عهده‌دار بودم و در این ورقه کار شد، نتایج نیز بسیار امیدوارکننده بود، به طوری که مراحل مختلف اکتشاف را ادامه دادیم و در یک بازه زمانی توانستیم ۳ گواهی کشف از ذخایر طلای کردستان کسب کنیم. این ذخایر شامل قلقله، قبغلوقچه، میرگه، نقشینه وکرویان بود که حدود ۱۷.۵ تن ذخایر طلا را در برمی‌گرفت. البته این تنها داشته طلای کردستان نیست و محدوده دیگری در کردستان به نام داشکسن هست که ذخیره بسیار بزرگی از طلا دارد؛ این معدن یک معدن کوچک آنتیموان بود که بعدها با اکتشافات تکمیلی روی آن از سوی شرکت معدنی و بین‌المللی ریوتینتو، ذخیره‌اش به ۱۶.۵ تن رسید. پس از آنها، قزاق‌ها کار را تکمیل کردند و ذخیره آن را به ۴۰ تا ۵۰ تن رساندند.
در کل، استان کردستان یکی از استان‌های طلایی کشور و پس از استان آذربایجان غربی جزو ذخایر بسیار اولویت‌دار طلاست که دومین استان طلادار در کشور به شمار می‌رود.
غیر از محدوده‌های یادشده، ذخایر دیگری در قره‌چر، حمزه قرنین، کس نزان و ذخایری در محدود سردشت بین مرز آذربایجان غربی و کردستان و همچنین قبغلوقچه جنوبی قرار دارد.
ذخایر کردستان شاید سرجمع به حدود ۷۵ تن رسیده اما ذخایر احتمالی‌اش به ۱۵۰ تن نیز ممکن است برسد. کلا در کشور ما بر اساس آمار سال ۹۶، ۳۲ معدن طلا داریم که ۷ معدن غیرفعال، ۲۳ معدن فعال و ۲ معدن در حال تجهیز است و استخراج سالانه آنها ۳ میلیون و ۸۹۸ هزار و ۵۳۳ تن کانسنگ است. ذخایری هم که برای این معادن در نظر گرفتند به ۱۵۷ میلیون و ۹۶۷ هزار تن کانسنگ می‌رسد. اکنون هم حدود ۶ تن طلا در سال تولید می‌شود.
تولید طلا در ۱۲۰ کشور جهان نیز افزون بر ۳ هزار و ۲۰۰ تن است که اگر سهم یک درصدی ایران از خشکی‌های جهان را در نظر بگیریم باید تولید طلای ما به ۳۲ تن برسد اما با این هدف بسیار فاصله داریم. البته در دهه ۸۰ خورشیدی، ایران فقط ۱۵۰ کیلو طلا تولید می‌کرد و رسیدن به تولید ۶ تن رشد بسیار خوبی داشته است. با توجه به اینکه ترکیه ادامه کمربند طلای سنندج-سیرجان را دارد بسیار بهتر عمل کرده و نسبت به ایران، طلای بیشتری تولید می‌کند. ایران هم با توجه به ۱۶ زون طلایی و ۲۱ استان طلایی است و در وضعیت تولید طلا بهتر از این می‌توانیم عمل کنیم.
ذخایر طلای ترکیه که روی آن کار کردند بیشتر از ما است. اگر ۳۴۰ تن ذخایر طلا داشته باشیم در ترکیه حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن ذخایر طلا دارند که کشف شده است. استخراج‌شان هم خیلی بیشتر از ایران است. به ویژه اینکه ایران در زمینه طلا مستعد است؛ با توجه به اینکه دارای ۲ معدن طلا مانند زرشوران و داشکسن در کلاس جهانی هستیم و کمربندهای سنندج- سیرجان و ارومیه-دختر شرایط طلازایی را در کشور فراهم‌ کرده‌اند. همچنین یک کمربند در شرق کشور و ۲ کمربند طلایی به نام هیرد-ماهرآباد-خوپیک کشف شده است. کمربند آساگی و سیاستراگی را نیز داریم که از خراسان جنوبی شروع شده و تا سیستان و بلوچستان ادامه دارد و به مرز ایران و پاکستان منتهی می‌شود. این ۲ کمربند از مناطقی هستند که در آن اکتشاف طلا در حال انجام است و نتایج خوبی از آن گرفته‌ایم. به زودی نیز شاهد فعالیت‌های معدنی در بخش طلا در این منطقه خواهیم بود.

بهروز برنا / عضو هیات مدیره ایمپاسکو
عناوین برگزیده