تاریخ: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۰:۲۸
بازدید: ۴۹۲
کد خبر: ۳۴۰۷۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیر مجتمع مس سونگون در بازدید از هجدهمین نمایشگاه محیط زیست عنوان کرد

مس سونگون صنعت سبز کشور/ برپایه استاندارهای جهانی کارخانه اسید زودتر از کارخانه ذوب راه‌اندازی می‌شود

می متالز - مهندس«رضا شریفی» گفت: مس سونگون در مسیر توسعه پایدار قرار دارد ؛ چراکه در حال رعایت تمامی الزامات محیط‌زیستی در کنار بحث‌های تولیدی، توسعه‌ای و اجتماعی هستیم. به گفته شریفی هم‌‌اکنون مجتمع مس سونگون جزو صنایع آلاینده نیست و یک صنعت سبز محسوب می‌شود.
مس سونگون صنعت سبز کشور/ برپایه استاندارهای جهانی کارخانه اسید زودتر از کارخانه ذوب راه‌اندازی می‌شود

به گزارش می متالز به نقل از مس پرس، مهندس رضا شریفی مدیر مجتمع مس سونگون با بیان این مطلب و با تأکید بر این‌که حوزه محیط‌زیست در مجتمع مس سونگون به خاطر موقعیت جغرافیایی‌اش از اهمیت زیادی برخوردار است گفت: از مهم‌ترین اقدامات محیط زیستی سال گذشته مجتمع مس سونگون تکمیل پروژه زهاب دره پخیر است که با هدف بررسی، تعیین پتانسیل، کنترل و مدیریت زهاب دره پخیر انجام شد.
وی افزود: همچنین پروژه ترفیع سد باطله با هدف افزایش ظرفیت پساب ورودی کارخانه تغلیظ با دقت و حساسیت بسیار بالا در حال انجام است تا تحت هیچ ‌شرایطی پساب وارد محیط اطراف نشود.
شریفی با بیان این‌که توسعه درخت‌کاری و فضای سبز  با هدف جلوگیری از فرسایش خاک در محدوده سونگون از بدو راه‌اندازی انجام می‌شده است اظهار داشت: اخیراً هم با منابع طبیعی استان در حال اجرای تفاهم‌نامه‌ای هستیم تا درخت‌کاری در محدوده گسترده‌تر و فراتر از مسئولیتی که داریم  در اطراف سونگون انجام شود.
مدیر مجتمع مس سونگون با اشاره این‌که یک جنبه‌ مهم توسعه پایدار رعایت کردن الزامات محیط زیستی در طرح‌های توسعه است بیان کرد: در طرح توسعه‌ای ایجاد کارخانه لیچینگ طراحی‌های محیط زیستی با دقت و بسیار زیادی در حال انجام است. این پروژه اواخر 98 یا اوایل 99 به تولید 3000 تن کاتد می‌رسد.
به گفته مدیر مجتمع مس سونگون با اعلام رسمی مدیرعامل شرکت مس ذخیره معدن سونگون به میزان چشمگیری افزایش‌یافته و به  حدود یک میلیارد تن رسیده است. از این رو طرح توسعه معدن و فاز 3 تغلیظ در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: با افزایش ذخیره معدن نیاز به گسترش پیت معدنی برای برداشت ماده معدنی برداریم. طبیعتاً این موضوع باطله ‌برداری را افزایش می‌دهد و ما تمام برنامه‌ریزی‌های ‌لازم را برای ایجاد دامپ باطله و یک منطقه حفاظت‌شده انجام دادیم تا به محیط زیست و مرتع آسیب وارد نشود.
مدیر مجتمع مس سونگون تأکید کرد: در حوزه طرح‌های توسعه با توجه به انتقال آب از سد حاجی لر چای هیچ‌گونه کمبود آبی برای طرح‌های توسعه نداریم. مضاف بر این‌که با اقدام صورت گرفته در حوزه بازچرخانی آب تغلیظ بیش از 90 درصد آب مجتمع از سیکل بسته تأمین می‌شود.
شریفی با بیان این‌که حوزه محیط زیست مجتمع مس سونگون به‌طور مداوم از طرف مراجع ذیصلاح پایش می‌َ‌شود گفت: با راه‌اندازی کارخانه ذوب سونگون و براساس فرایندهای طبیعی گاز SO2 تولید می‌شود. بنابراین باید این گاز حذف شود که بهترین راه آن ایجاد کارخانه اسید سولفوریک است.
وی افزود: طبق برنامه‌‌ریزی‌های صورت‌گرفته  و بر پایه استانداردهای جهانی کارخانه اسید سولفوریک مجتمع مس سونگون باید چندماه زودتر از کارخانه ذوب وارد مدار شود و پیش‌بینی شده است برای تست گرم این کارخانه از مشعل گوگرد سوز استفاده شود تا تست‌های عملیاتی آن به‌طور صحیح انجام شود.

منبع: مس پرس
عناوین برگزیده