تاریخ: ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۵۰
بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۳۴۰۹۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

صنعت فولاد تحت تأثیر سیاست های دولت

می متالز - یک تحلیل ساده نشان می دهد در ۱۰ ماهه سال گذشته صادرات فولاد میانی ۲۶ درصد کاهش یافته ولی صادرات میلگرد ۲۰ درصد و تیرآهن ۴۸ درصد رشد داشته است.
صنعت فولاد تحت تأثیر سیاست های دولت

به گزارش می متالز و به نقل از فولاد مهر بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، یک تحلیل ساده نشان می دهد در ۱۰ ماهه سال گذشته صادرات فولاد میانی ۲۶ درصد کاهش یافته ولی صادرات میلگرد ۲۰ درصد و تیرآهن ۴۸ درصد رشد داشته است.

اما از طرف دیگر حجم کل فروش انواع آهن آلات در بورس کالا که در طی سال های گذشته جمعآ ۶۸۲۰ هزار تن بود، برای سال ۹۷ به ۶۴۶۵ هزار تن رسید. ار آنجا که صادرات در فصل آخر سال ۹۷ به شدت رشد یافت، شاهد  تنگنای عرضه شمش در اوایل سال ۹۸ در بورس کالا شاهد هستیم.

وزارت صمت در ۲۲ اسفند ماه 1397 میزان سهمیه عرضه انواع محصولات فولادی را برای هر واحد تولیدی در بورس کالا مشخص کرد، ولی این کافی نیست چرا که صادرات شمش در اواخر بهمن در یکی از اصل های ترانزیت دچار مشکل شد و از طرف دیگر با وجود ادامه داشتن تحریم ها فارغ از آنچه گفته شد، انتظار می رود منحنی بازار فولاد به علت بزرگی این صنعت تحت تاثیر چند عامل قرار بگیرد.

اجرائی شدن قانون پول شویی و ارتباط آن با پرونده های مالیاتی یکی از این عوامل می باشد این امر تنها بازار فولاد را تحت الشعاع قرار نداده است بلکه در بارازهای همچون ساخت و ساز مسکن نیز شاهد آن هستیم.

سقوط واردات در نیمه دوم سال که باعث تغییر سیاست های دولت در زمینه نقل و انتقال ارز شد عامل دوم به شمار می رود که در این حالت با افزایش نرخ ارز این مورد دست خوش تغییرات می شود.

و سومین مورد که مهم ترین عامل است، مساله سیاست های پولی و مالی دولت می باشد. دولت در سال جاری با کسری بودجه مواجه خواهد بود که به افزایش نقدیندگی منجر می گردد و همین موضوع طبعآ تورم را در سال ۹۸ در پی خواهد داشت.

عناوین برگزیده