تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۲:۴۵
بازدید: ۳۰۶
کد خبر: ۳۴۱۶۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یادداشت

پاسخ کارشناس بازار زنجیره فولاد به «پلنر»

می متالز - هفته گذشته خبری به نقل از رسانه محترم «پلنر» و به قلم سردبیر آن مبنی بر افزایش قیمت آهن اسفنجی در حدود ۲۳۰۰ تومان/کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده منتشر شده بود.
پاسخ کارشناس بازار زنجیره فولاد به «پلنر»

می متالز - حسام الدین والی؛ کارشناس بازار زنجیره فولاد، این خبر به سرعت در دیگر رسانه‌ها نیز بازنشر شد و پیکان انتقادات به سمت تولیدکنندگان آهن اسفنجی و فعالان این حوزه نشانه رفت.


متاسفانه به نظر می‌رسد منابعی که این اطلاعات را در اختیار سردبیر محترم «پلنر» قرار دادند اشراف کافی به بازار و قیمت این کالا نداشتند.


اواخر پارسال وزارت صمت طی دستورالعملی صادرات محصولات فولادی را در سال ۱۳۹۸، محدود به تولیدکنندگان و یا نمایندگان رسمی ایشان نمود.


بر این اساس با شروع رسمی فعالیت بازار فولاد در سال جدید، روند صادرات از سوی تولیدکنندگان بخش خصوصی با ضعف و کاهش همراه شد.


تولیدکنندگانی که در سال گذشته کالای خود را بصورت ریالی و تحویل درب کارخانه معامله کرده و در اختیار شرکت واسطه قرار می‌دادند با این دستورالعمل خودشان باید بدون دخالت واسطه داخلی کالا را مستقیماً صادر کرده و ارز حاصل از صادرات آن را به سامانه نیما ببرند.


این مسئله موجب عقب نشینی تولیدکنندگان بخش خصوصی نسبت به صادرات و تمایل بیشتر عرضه کالا به بازار داخلی شده است. درنتیجه صادرات شمش القایی نیز با این شرایط به حداقل خود رسیده است.


از طرفی با سیاست‌های جدید بانک مرکزی از جمله ایجاد بازار متشکل ارزی و راه‌اندازی عملیات بازار باز، بسیاری از تولیدکنندگان منتظر مشخص شدن جزئیات این سیاست‌ها هستند تا بر اساس آن برای صادرات برنامه‌ریزی کنند.


از سوی دیگر، منابع معتبر رسانه محترم «پلنر» قیمت پایه آهن اسفنجی را در بازار حدود ۲۳۰۰ تومان/کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده عنوان کردند که این عدد صحیح نمی‌باشد.


قیمت آهن اسفنجی در محدوده ۱۶۵۰ تا ۱۷۰۰ تومان/کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده در بازار پیشنهاد می‌شود.


البته متناسب با شرایط قیمتی محصولات فولادی و شوک‌های مقطعی که در بازار شاهد آن هستیم، گاهی قیمت آهن اسفنجی تا محدوده ۱۷۵۰ تومان پایه نیز اعلام می‌شود.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده