تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۲۲
بازدید: ۱۵۸
کد خبر: ۳۴۱۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

کالاهای اثرگذار بر زندگی مردم در بورس کالا معامله شود / شفافیت گام نخست رونق تولید

می متالز - عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: قیمت و تحولات بازار کالاهای اساسی و مواد اولیه به طور مستقیم بر نحوه زندگی مردم اثرگذار است از این رو این محصولات باید در مکانی شفاف و قابل نظارت معامله شوند تا تحولات براساس واقعیات رقم بخورد که این محل و بستر معاملات، بورس کالاست.
کالاهای اثرگذار بر زندگی مردم در بورس کالا معامله شود / شفافیت گام نخست رونق تولید

به گزارش می متالز، شهباز حسن پوربیگلری درباره چگونگی بهره گیری ایده آل از سازوکار  بورس کالا برای تحقق شعار سال، گفت: ارائه کالاهای مختلف در بورس کالا گامی مثبت برای ساماندهی بازار کالاهای کشور  تلقی می شود. چراکه رونق تولید با ایجاد عدالت، رقابت و شفافیت در بازار محقق می شود و این موارد از فاکتورهای بورس کالا است.

 

بورس تعیین کننده قیمت نیست

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: بورس کالا همواره توانسته است در راستای تنظیم بازار کالاهای مختلف و ایجاد شفاقیت و آمارهای قابل قبول، موفق عمل کند. همچنین برخی گمان می کنند که موفقیت بورس در ثابت نگه داشتن قیمت کالاهاست که این دیدگاه نادرست است.

وی اظهار داشت: در  مقاطعی همسو با تحولات در اقتصاد کشور، شاهد رشد قیمت برخی از کالاها در بورس بوده ایم، باید توجه  داشت بورس محصولی را گران یا ارزان نمی کند بلکه سازوکار عرضه و تقاضا است که قیمت ها را در بورس کشف می کند. به این ترتیب باید سمت عرضه و یا تقاضا را با راهکارهایی عملی و کارشناسی تنظیم کرد و به این ترتیب رسالت بورس، واقعی کردن قیمت هاست.

 

بازارهای غیررسمی قابل اعتماد نیستند

وی با تاکید بر شفافیت معاملات بورس گفت: هر روز با انجام معاملات در بورس، آمارهای آن قابل رصد است و از طرفی سابقه معاملاتی کالاهای مختلف در بورس نیز موجود است که این آمارها می تواند بهترین ملاک برای تصمیم گیری و تنظیم بازارها باشد. این در شرایطی است که در بازارهای خارج از بورس که غیر رسمی هستند، هیچ گونه آمار شفاف و قابل استناد وجود ندارد و نمی تواند مورد اعتماد باشد.

حسن پور بیگلری با تاکید بر اینکه شفافیت گام نخست تحقق رونق تولید است، ادامه داد: باید به این نکته توجه داشت وقتی معامله محصولی مهم در بازاری غیر رسمی و غیر شفاف رقم می خورد و خبر گرانی آن محصول  منتشر می شود، مشخص نیست این گرانی بر پایه چه حجم معامله، دلال بازی، شایعه یا هر منبع غیررسمی دیگر است.

 

سرکوب قیمتی سیاستی اشتباه

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس تصریح کرد: با ورود همه تولیدکنندگان به بورس کالا، معاملات شفاف شده و میزان عرضه متناسب با حجم تولید تولیدکنندگان در معرض نمایش عمومی قرار می گیرد. به این ترتیب امکان احتکار و سوء استفاده در شرایط بحرانی بازارها نیز به حداقل می رسد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره اعمال قیمت های دستوری برای برخی محصولات گفت: سرکوب قیمتی و اجبار به ارزان فروشی، مشکلی از تولید و بازار را حل نخواهد کرد و اتفاقا به رشد کاذب تقاضا کمک می کند. اگر می خواهیم شفافیت و کشف قیمت ها حاکم باشد باید معاملات در فضای رقابتی انجام شود تا بازدهی و نتیجه مورد نظر بدست آید.

حسن پوربیگلری تاکید کرد: باید توجه داشت بورس کالا خوشبختانه به سطحی از رشد و توسعه رسیده است که توانسته جلوی بسیاری از رانت ها و فسادهایی که در سال های گذشته در برخی کالاها و محصولات شاهد بوده ایم را بگیرد و باید از ظرفیت های این بورس بیشتر استفاده شود.

عناوین برگزیده